دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 348806

مواد مغذی موجود در غذاهای گیاهی به‌طور گسترده به‌عنوان فیتونوترینت شناخته می‌شوند. حداقل ۵ هزار ماده مغذی گیاهی تحت عنوان فیتونوترینت‌ها یا فیتوکمیکال‌ها (مواد شیمیایی گیاهی) شناخته شده است. در ادامه به تاثیر رنگ مواد غذایی بر خواص آن‌ها می‌پردازیم.

رابطه رنگ خوراکی ها با خواص شان

رنگ قرمز و جدال با رادیکال‌های آزاد | به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، رنگ قرمز میوه‌ها و سبزیجات به‌دلیل نوعی ماده مغذی گیاهی به‌نام «کاروتنوئیدها» (از جمله لیکوپن، فلاون‌ها و کوئرستین) است. کاروتنوئیدها به‌عنوان آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شوند. رادیکال‌های آزاد به‌طور طبیعی در بدن ما وجود دارند و مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به پروتئین‌ها، غشای سلولی و DNA بدن ما آسیب بزنند.این فرایند مضر، به‌عنوان اکسیداسیون شناخته شده و به پیری، التهاب و بیماری‌هایی از جمله سرطان و بیماری قلبی کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد تشکیل‌شده در بدن ما را از بین می‌برند.


رنگ نارنجی و سلامت چشم | میوه‌ها و سبزیجات نارنجی‌رنگ هم حاوی کاروتنوئیدها هستند، اما کمی متفاوت از سبزیجات قرمز (از جمله آلفا و بتاکاروتن، کورکومینوئیدها و ...). این‌ها در هویج، کدو تنبل، زردآلو، نارنگی، پرتقال و زردچوبه یافت می‌شوند.آلفا و بتاکاروتن در بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شوند که برای سلامت چشم و بینایی مهم است. همچنین ویتامین A رادیکال‌های آزاد را که در اطراف غشای سلولی و دیگر نواحی ساخته‌شده از لیپیدها تجمع می‌کنند، هدف قرار داده و خطر ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.


رنگ آبی-بنفش و بهبود حافظه | محصولات آبی و بنفش حاوی انواع دیگری از مواد مغذی گیاهی از جمله آنتوسیانین، رسوراترول، تانن و ... هستند. آن‌ها در شاه‌توت، زغال‌اخته، انجیر، آلو و انگور بنفش یافت می‌شوند. آنتوسیانین‌ها همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند بنابراین در کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و سکته مغزی نقش دارند. شواهد جدیدتر نشان داده که آن‌ها همچنین ممکن است باعث بهبود حافظه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha