سلامت نیوز: یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان اظهار داشت: اکثر والدین بدون آزمایش و آمادگی در رابطه با پدر و مادر شدن وارد دنیای تربیت فرزند می‌شوند و مهارتهای فرزندپروری را با آزمایش و خطا یاد می‌گیرند. در صورتی که در دنیای امروز، زمان آزمایش و خطا وجود ندارد و تربیت فرزند وظیفه سنگینی است که نیاز به فراگیری دانش و مهارت، بردباری، تمرین و صرف وقت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا صدرعاملی با بیان این مطلب عنوان كرد: تربیت یعنی اینکه از فرزندانمان مراقبت کنیم، او را حمایت کرده، دوستش بداریم و در موارد لزوم او را راهنمایی کنیم و ارزشهای خانواده و جامعه را به او منتقل کنیم.

وی ادامه داد: اکثر والدین بدون آزمایش و آمادگی در رابطه با پدر و مادر شدن وارد دنیای تربیت فرزند می‌شوند و مهارتهای فرزندپروری را با آزمایش و خطا یاد می‌گیرند در صورتی که در دنیای امروز، زمان آزمایش و خطا وجود ندارد و تربیت فرزند وظیفه سنگینی است که نیاز به فراگیری دانش و مهارت، بردباری، تمرین و صرف وقت دارد.

وی تصریح كرد: برای تربیت فرزندان اصولی وجود دارد که توجه به این اصول باعث احساس رضایتمندی در والدین می‌شود و زندگی را برای پدر و مادر و فرزندان، لذت بخش‌تر می‌کند.

وی ضمن اشاره به اصول تربیت فرزندان گفت: اصل اول، آماده کردن محیطی امن و ایجاد فضای مثبت در مورد علاقه برای کودک و فراهم کردن محیطی امن برای کودکان کم سن است كه موجب آرامش بیشتر در زمینه تربیت فرزندان، تقویت پرورش و حس کنجکاوی کودک و جلوگیری از حوادث ناگوار خانگی می‌شود.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، ایجاد محیط سازنده برای یادگیری را دومین اصل در تربیت فرزندان عنوان کرد و افزود: در صورتی که مقدور نیست به او تذکر بدهید که در اولین فرصت برای او وقت خواهید گذاشت و به سراغش خواهید رفت. به این دلیل که زمانی که کودک نزد شما می‌آید، یک نیاز یا خواسته ای دارد که می‌خواهد با شما در میان بگذارد و شما را قابل اعتمادترین فرد می‌داند.

وی با تاکید بر استفاده از انضباط قاطعانه تصریح کرد: بسیاری از والدین برای نشان دادن قاطعیت روشهای نامناسبی مثل داد زدن، تهدید کردن، مقایسه کردن، تحقیر کردن یا وعده دادن استفاده می‌کنند در صورتی که انضباط قاطعانه به معنی این است که در رفتار با کودک از روش نسبتاً ثابتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: وقتی در برابر یک رفتار نامطلوب کودک هر بار واکنش متفاوتی داشته باشند (وقتی خسته و بی حوصله هستید رفتار را نادیده بگیرید و یا به شدت کودک را تنبیه کنید یا وقتی سرحال و شاد هستید با او رفتار دیگری داشته باشید) کودک گیج و سردرگم می شود و نمی داند که آیا رفتارش درست است یا نادرست بنابراین رفتار مناسبی که از کودک خود انتظار دارید به او بدهید و با او تمرین کنید. از تشویق برای تقویت رفتار مطلوب استفاده کنید و در خانه و خارج از خانه برای کودک قوانینی داشته باشید تا کودک کنترل رفتارهای خود را به تدریج یاد بگیرد.

دکتر صدرعاملی با تاکید بر اینکه والدین انتظارات واقع بینانه‌ای از کودکان و خودشان باید داشته باشند، افزود: همه از جمله کودکان اشتباه می‌کنند اما بیشتر اشتباهات عمدی نیستند. به کودک خود فرصت بدهید که از اشتباهاتش درس بگیرد و مسئولیت رفتارش را بپذیرد و متناسب با رشد و سن کودک از او توقع داشته باشید.

وی اضافه كرد: داشتن توقعات زیاد و یا زودهنگام یا انتظار کامل بودن از خود و کودکمان باعث احساس یأس و ناامیدی در ما شده و در نتیجه در رفتار کودک دچار مشکل می‌شویم.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در پایان خاطرنشان كرد: گاهی پدر و مادرها به اشتباه در جریان مراقبت و تربیت کودکانشان نیازها و خواسته‌های اساسی خود را فراموش می‌کنند و در نتیجه احساس خستگی و سرخوردگی از والد بودن خود دارند اما وقتی که نیازهای شما از نظر داشتن ارتباط با دوستان، خانواده، تفریح یا استراحت برآورده شود پدر و مادر بودن آسان‌تر و لذت بخش‌تر خواهد بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha