دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 349170

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بررسی اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت در روزهای گذشته، از افزایش ساعتی غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در برخی ایستگاه‌ها خبر داد.

«دی اکسید گوگرد» مهمان تازه هوای تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، دکتر سید محمدمهدی میرزائی قمی درباره افزایش غلظت آلاینده‌ها اظهار نظرکرد: طی هفته گذشته به‌ویژه حد فاصل ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسیدگوگرد به ویژه در ساعات میانی روز، بسیار فراتر از حد استاندارد قرار داشت.


وی افزود: در ایستگاه‌های واقع در پهنه‌های غربی و جنوبی شهر بیشتر از ایستگاه‌های سایر نقاط شهر شاهد افزایش شاخص این آلاینده بودیم. اولین روز آلوده از منظر آلاینده دی‌اکسیدگوگرد از ابتدای سال در روز پنجشنبه (۲۴ آذر )اتفاق افتاد.


میرزائی قمی ادامه د ا د: بررسی وضع شاخص این آلاینده در شهر تهران از سال ۹۴، نشان می‌دهد که با وجود ثبت شاخص فراتر از حدود مجاز در برخی از ایستگاه‌ها در سال‌های گذشته، هیچ‌گاه میانگین شاخص برای کل شهر تهران وارد شرایط آلوده نشده و پنج‌شنبه هفته گذشته، اولین روز آلوده به لحاظ آلاینده دی‌اکسیدگوگرد در طی هفت سال گذشته بوده است.


وی ادامه داد: بررسی آلاینده دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران طی سال‌های گذشته نشان داده است که عمدتاً در نیمه دوم سال به دلیل افزایش شرایط سکون نسبی و پایداری جو، شاهد شرایط نامطلوبتری برای این آلاینده هستیم و افزایش غلظت آن در ساعات میانی روز طی هفته گذشته، نشاندهنده تأثیر منابع غیر ترافیکی در وقوع این رویداد است.میرزائی قمی در پایان تصریح کرد: موضوع مذکور تولید این آلاینده به علت استفاده از سوخت‌های پُرگوگرد در منابع ثابت را محتمل می‌سازد.


آلودگی هوای تهران ادامه دارد


بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، نبود وزش باد مؤثر تا صبح امروز همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضع ناسالم برای گروه‌های حساس در مناطق پرتردد خواهد شد.با افزایش ترافیک شامگاهی تا اواخر وقت فرداهم افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضع ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.


براین اساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تاحدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت بگیرد. کار کردن در باغچه، فعالیت شدید خارج از منزل مانند دویدن و … از جمله این کارهاست.


گفتنی است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.


محیط زیست تهران:در قبال سلامت شهروندان مسئولیم


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اختصاص منابع ویژه برای حل مشکلات مربوط به آلودگی هوا را نوعی سرمایه گذاری برای جلوگیری از هدر رفت منابع بیشتر و ضربه به اقتصاد کشور دانست و گفت: علاوه بر بایدها و تکالیف قانونی مندرج در قانون هوای پاک و همچنین اختصاص منابع، باید بتوانیم از فناوری های نوین، بومی سازی شده و دانش بنیان در این حوزه نیز بهره گیری کنیم.


به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، علیرضا مزینانی با اشاره به تشدید آلودگی هوای پایتخت در روزهای اخیر گفت: آلودگی هوای تهران در روزهای گذشته به پدیده غالب تبدیل شده و کیفیت موجود هوا علاوه بر خسارت های فراوان به حوزه سلامت و اقتصاد کشور، شهروندان را هم با مشکلات و محدودیت هایی مواجه ساخته است.


وی افزود: در اجرای قانون هوای پاک بسیاری از دستگاه‌ها تکالیف اصلی و اجرایی دارند که وضعیت فعلی آلودگی هوا در تهران بیانگر این موضوع است که بسیاری از کارها بر زمین مانده یا به طور جدی بدان پرداخته نشده است.


مزینانی با بیان اینکه قانون هوای پاک در سال ۹۶به تصویب رسیده و۲۳دستگاه در آن دارای تکالیف اجرایی و نظارتی قانونی هستند، گفت: براساس ماده دوقانون هوای پاک، سازمان محیط زیست ناظر بر حسن انجام این قانون است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: بررسی ها نشان می دهد علیرغم اقدامات انجام شده، در موضوعاتی مانند خودروهای فرسوده به عنوان یکی از مهمترین منابع در انتشار آلودگی هوا و ساماندهی صنعت خودرو، نوسازی خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، موتورسیکلت های فرسوده و دودزا، همینطور موضوع سوخت کاملا استاندارد به عنوان یکی دیگر از مهمترین عوامل اصلی آلودگی هوا و متناظر با آن اجرای طرح کهاب یا مقابله با پدیده گرد و غبار توفیقات چشمگیری نداشته ایم.


مزینانی همچنین اختصاص منابع ویژه برای حل مشکلات مربوط به آلودگی هوا را نوعی سرمایه گذاری برای جلوگیری از هدر رفت منابع بیشتر و ضربه به اقتصاد کشور دانست و گفت: علاوه بر بایدها و تکالیف قانونی مندرج در قانون هوای پاک و همچنین اختصاص منابع، باید بتوانیم از فناوری های نوین، بومی سازی شده و دانش بنیان در این حوزه نیز بهره گیری کنیم.


وی با اشاره به اینکه همه ما در قبال سلامت شهروندان مسئول هستیم و در این زمینه باید به مردم پاسخگو باشیم، گفت: البته همواره در فصل سرما و با پدیده وارونگی هوا مشکلات آلودگی هوا چند برابر خود را نشان می دهد، اما باید از شهروندان به دلیل ایجاد محدودیت ها عذرخواهی و از همراهیشان تشکر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha