سلامت نیوز: سه سال پیش، زمانی که نیروی انتظامی قلیانها را از سفره خانه ها جمع کرد، سازمان میراث فرهنگی از احتمال ورشکستگی سفره خانه ها شکایت کرد و کار به دیوان عدالت اداری رسید. بعد از چند ماه، دیوان عدالت اداری به نفع وزارت بهداشت رای داد که قلیان، باعث بیماری و مرگ شهروندان می شود، پس همان بهتر که جمع شود.
بعد از آن هم، مسئولان وزارت بهداشت، هر روز درباره مضرات قلیان و سیگار و دودجات مصاحبه ها کردند، ولی در نهایت، آمارها نشان می دهد میزان مصرف سیگار و سایر فراورده های تدخینی، در کشور روز به روز در حال افزایش است.

این موضوع با احتمال برداشتن تعرفه های ورودی از سیگار خارجی، بیشتر نگران کننده شده، با این حال، دعوای قلیان میان وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که در سال 87، با عرضه قلیان اکسیژن به اوج رسیده بود، دوباره در حال زنده شدن است.

امروز رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دوباره درباره سازمان میراث فرهنگی، اظهار نظر کرده. به گفته کاظم ندافی سازمان گردشگری حق اعطای مجوز عرضه قلیان در اماکن بین راهی را ندارد و اگر این کار را انجام دهد خلاف مقررات و قوانین کشور است و با آن برخورد می‌شود.

هر چند وی از چگونگی برخورد با وزارت بهداشت، خبر نداده، ولی تهدید کرده: سازمان گردشگری و هیچ سازمان دیگری حق اعطای مجوز عرضه قلیان را در اماکن بین راهی و اماکن گردشگری ندارد و اگر این کار را انجام دهد خلاف مقررات و قوانین کشور است و با آن برخورد می‌شود.

قدیمیها مجوز قلیان دارند

رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره حکم برخی از قلیان داران که به صورت "قانونی" قلیان عرضه می کنند را نیز تشریح کرده. به گفته ندافی، برخی از سفره خانه داران و قهوه خانه چی ها به دلیل داشتن مجوز عرضه قلیان در قبل از سال 85، هنوز می توانند قلیان خود را تا سال 95، آتش کنند.

کاظم ندافی، توضیح داده: حکم قانون این است که در قانون جامع دخانیات و در آئین‌نامه اجرایی و هم در آئین‌نامه ماده 13 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی، عرضه و استعمال دخانیات در اماکن عمومی از جمله قهوه‌خانه‌ها ممنوع است. ضمن اینکه براساس مصوبه ستاد کشوری دخانیات فقط قهوه‌خانه‌دارانی که قبل از تصویب قانون دخانیات مجوز گرفته‌اند تا پایان مجوز که 10 سال اعتبار دارد و الان 5 سال آن تمام شده است فقط تا پایان زمان مجوز، مجازند به کارشان ادامه دهند که تعدادشان هم قطعأ در کشور کم است و دیگر هیچ امکنه‌ای و هیچ سازمانی حق اعطای مجوز عرضه قلیان ندارد و اگر این کار انجام بشود خلاف مقررات است و چه با سازمان‌ها و چه با اماکن از نظر قانونی برخورد می‌شود و به هیچ وجه این کار قانونی نیست.

اینطور که ندافی به فارس گفته، بساط قلیانها از اماکن عمومی مانند قهوه خانه ها و قلیان سراها، تا پنج سال دیگر برچیده می شود: اما کسانی که قبل از قانون مجوز گرفته‌اند را استثنا کردیم و سایرین باید آن را رعایت کنند. وزارت کشور موظف شده است در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهد. این مصوبه از طریق استانداری‌ها به تمام کشور ابلاغ کردیم و در واقع هیچ واحد صنفی نباید در سال 95 قلیان عرضه کند.

قلیان ممنوع، حتی در قهوه خانه

در سال 87 نیز وزارت بهداشت به مدد مصوبه ای، عرضه قلیان در اماکن عمومی مانند قهوه خانه ها و سفره خانه ها را غیر قانونی اعلام کرد. صنف قهوه خانه داران تهران نیز با اعلام شکایت به دیوان عدالت اداری پناه برد و پس از گذشت نزدیک به یک سال، این دیوان، رای به نفع سلامت جامعه داد. با این حال، فرصت قانونی برای کسانی که پیش از مصوبه وزارت بهداشت، مجوز عرضه قلیان را از صنف قهوه خانه داران به دست آورده بودند، همچنان برقرار مانده است.

اکنون، با توجه به سختگیری وزارت بهداشت برای ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی، به نظر می رسد قلیان دوستها، با تهیه آلات و اسباب استعمال تنباکو به خانه ها رفته اند و گاهی نیز در مسافرت و پارکها از دود قلیان لذت می برند. دودی که گفته می شود هر بار استفاده از آن، معادل کشیدن 100 نخ سیگار، تلقی می شود.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha