یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 349424

ترومای رابطه ناشی از رفتار توهین آمیز بین شرکای صمیمی است. این آسیب می تواند ناشی از آزار عاطفی، فیزیکی یا جنسی باشد که در طول رابطه متحمل شده است و اثرات روانی و فیزیکی طولانی مدتی ایجاد کند. این مقاله نشانه‌های ترومای رابطه و چگونگی یافتن درمان و حمایت را مورد بحث قرار می‌دهد.

 نشانه‌های ترومای رابطه و چگونگی درمان

تعریف ترومای رابطه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، سندرم رابطه پس از سانحه یک تشخیص رسمی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، کتاب راهنمای انجمن روانپزشکی آمریکا برای تشخیص شرایط سلامت روان نیست . با این حال، این یک سندرم پیشنهادی است که در زیر چتر اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) قرار می گیرد.

مفهوم ترومای رابطه زمانی پدیدار شد که محققان افراد را پس از پایان روابط آزاردهنده مورد مطالعه قرار دادند و علائمی مشابه آنچه در PTSD مشاهده شد پیدا کردند.

PTSD با تغییر بین اجتناب و نفوذ مشخص می شود. هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد تأثیرات ترومای رابطه وجود دارد. با این حال، آنچه شناخته شده است این است که ترومای رابطه با PTSD در توانایی فرد برای اجتناب از محرک ها یا محرک های مرتبط با تروما متفاوت است.

نشانه های تروما در رابطه

پایان دادن به یک رابطه نادرست تنها یک مرحله از روند بهبودی از یک موقعیت ناسالم است.

ترومای رابطه می تواند شامل احساس خشم و عصبانیت نسبت به شریک باشد. در عواقب آن، فرد ممکن است افکار یا احساسات ناراحت کننده، مشکلات شناختی و تجربه مجدد تروما را تجربه کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که چالش های روانی، فیزیولوژیکی و رابطه ای طولانی مدت وجود دارد.

علائم آسیب رابطه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فلاش بک ها: فلاش بک ها افکار واضح و مزاحم مربوط به یک موقعیت آسیب زا هستند. آنها می توانند فوق العاده ناراحت کننده باشند و باعث شوند که فرد احساس کند در حال تکرار یک رویداد است. این نفوذها ممکن است تکراری و ناخواسته باشند.
  • احساس ترس یا پریشانی: فرد ممکن است خشم، ترس، استرس یا اضطراب را در رابطه تجربه کند. این می تواند منجر به اجتناب از موقعیت، رویداد یا شخص محرک شود.
  • احساس گناه و شرمندگی: احساس گناه و شرم باعث می شود فرد احساس کند از دیگران جدا شده یا طرد شده است. ایجاد روابط معنادار ممکن است پیچیده باشد، زیرا این احساسات ممکن است با ناامیدی، استرس، خشم یا ترس همراه باشد.
  • کابوس : آسیب های ناشی از رابطه می تواند باعث اختلال در خواب شود. ممکن است فردی برای به خواب رفتن یا خواب ماندن دچار مشکل شود. علاوه بر این، رویاهای ترسناک یا آزاردهنده مرتبط با محتوای تروما ممکن است رخ دهد.
  • مشکلات اعتماد: ایجاد روابط معنادار ممکن است پیچیده باشد، زیرا ماهیت روابط سوء استفاده‌کننده می‌تواند بی‌اعتمادی را به خود و دیگران القا کند.
  • احساس سوء ظن: نقض مرزهای عاطفی، جسمی یا جنسی که می تواند در یک رابطه سوءاستفاده آمیز رخ دهد، می تواند باعث ایجاد بی اعتمادی عمیق و سوء ظن نسبت به دیگران شود. در نتیجه، یک فرد ممکن است بیش از حد مراقب محیط اطراف خود و تعامل با دیگران باشد.

چرا تروما اتفاق می افتد؟

خشونت و سوء استفاده در یک رابطه صمیمی زمانی رخ می دهد که یکی از شرکا رفتارهایی برای کنترل، دستکاری یا به دست آوردن قدرت بر شریک دیگر انجام دهد. علاوه بر این، رویدادهای استرس‌زای زندگی، سابقه ضربه در زندگی شریک خشونت‌آمیز و مصرف مواد مخدر یا الکل می‌توانند موقعیت‌های خطرناک و سوء استفاده در روابط را تشدید کنند.

رفتارهای توهین آمیز و مضر باعث عدم تعادل قدرت و برابری در یک رابطه می شود. همچنین ایمنی را کاهش می دهد، که باعث ایجاد ترس مداوم از تجربه سوء استفاده یا اضطراب شدید در مورد سوء استفاده در روابط دیگر می شود.

برخی از راه هایی که یک شریک متجاوز باعث ایجاد پویایی ناسالم و خطرناک می شود عبارتند از:

  • آزار جسمی، عاطفی یا جنسی
  • رفتارهای تحقیر آمیز، توهین آمیز یا قلدری
  • تهدید به آسیب رساندن به شریک یا عزیزان
  • جداسازی عاطفی و فیزیکی یک شریک از سیستم حمایتی خود
  • محدود کردن استقلال یا توانایی شریک برای انتخاب برای خود و اقدام با نمایندگی
  • کنترل امور مالی یا سایر ابزارهای مستقل بودن
  • ارعاب با سلاح
  • تخریب اموال شخصی
  • جلوگیری از اینکه شریک بتواند در صورت نیاز به دنبال کمک باشد
  • دستکاری واقعیت برای اینکه شریک زندگی خودش را زیر سوال ببرد
  • سنگ اندازی (نداشتن ارتباط با شریک زندگی یا انجام "رفتار بی سر و صدا")
  • تلاش برای تأثیرگذاری بر شریک زندگی از طریق نمایش عشق و محبت

پیوند تروما

گاهی اوقات در یک رابطه خشونت آمیز، پیوند تروما ممکن است رخ دهد. این زمانی اتفاق می‌افتد که شریکی که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، احساس وابستگی به شریک خشونت‌آمیز خود می‌کند. احساس همدردی نسبت به شریک خشن ممکن است طرف مقابل را به توجیه رفتار خود سوق دهد که می تواند چرخه سوء استفاده را تداوم بخشد.

چگونه از ترومای رابطه آزاد شویم

ترومای رابطه یک شبه ایجاد نمی شود، بنابراین مهم است که به خاطر داشته باشید که بهبودی ممکن است مدتی طول بکشد. استراتژی هایی که در طول فرآیند بهبودی باید روی آنها تمرکز کرد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد محیطی که از نظر احساسی و جسمی احساس امنیت به فرد بدهد
  • شناسایی و تعیین مرزها
  • ایجاد یک سیستم پشتیبانی با افراد مورد اعتماد
  • برقراری ارتباط با نیازهای شما
  • درگیر شدن در فعالیت هایی که به شما کمک می کند احساس آرامش و امنیت کنید
  • از طریق وعده های غذایی متعادل، خواب منظم و حرکت، از خود مراقبت کنید
  • به دنبال کمک حرفه ای از یک درمانگر، روانشناس یا روانپزشک باشید

چه زمانی به دنبال کمک باشیم

هنگامی که علائم یا نشانه های تروما بر سلامت روانی، عاطفی و جسمی، روابط یا سایر جنبه های زندگی شما تأثیر می گذارد، ممکن است به حمایت یک متخصص سلامت روان نیاز باشد.

درمان می تواند محیطی امن برای افراد باشد تا مهارت های مقابله ای را برای مدیریت اضطراب، ترس یا پریشانی بیاموزند. همچنین می تواند به فرد کمک کند تا برروی احساساتی مانند گناه، شرم، یا خشم کار کند.

کار با یک درمانگر یا روانشناس فرصتی را برای افراد ایجاد می کند تا افکار و احساسات خود را پردازش کنند، مرزهای سالم را شناسایی کنند و سیستم حمایتی خود را گسترش دهند.

پزشک ممکن است برای ارزیابی بیشتر سلامت روان، مشاوره با روانپزشک را توصیه کند. اگر علائم یا شرایط سلامت روان دیگری وجود داشته باشد، روانپزشک ممکن است داروهای ضد اضطراب، ضد افسردگی یا سایر داروها را برای مدیریت و کاهش علائم تجویز کند.

خلاصه

ترومای رابطه در نتیجه سوء استفاده از روابط شریک صمیمی ایجاد می شود. ترومای رابطه شامل علائمی شبیه PTSD است و شامل احساس خشم و ترس نسبت به شریک خشونت آمیز است. اگرچه روابط سوء استفاده‌کننده اثرات منفی طولانی‌مدتی بر شرکای خود می‌گذارد، اما بهبودی از طریق مراقبت از خود، حمایت و کمک حرفه‌ای امکان‌پذیر است.

ترومای رابطه می تواند در نتیجه روابط مضر ایجاد شود و عواقب آن می تواند از نظر روانی و جسمی ویرانگر باشد. اگر در یک رابطه خشونت آمیز هستید، مهم است که به یاد داشته باشید که سوء استفاده هرگز تقصیر شخصی نیست که آن را تجربه می کند. کار با یک متخصص سلامت روان می تواند یک گام اساسی برای شروع درمان تروما باشد.

سوالات متداول

چه زمانی در یک رابطه به اشتراک گذاشتن آسیب های عاطفی گذشته مفید است؟

شما بهترین قاضی در مورد زمان به اشتراک گذاشتن سابقه آسیب های عاطفی خود در یک رابطه هستید. در حالی که برخی ممکن است بخواهند زودتر درباره آسیب های خود صحبت کنند، برخی دیگر ممکن است صبر کنند تا درک بهتری از ظاهر حمایت از طرف شریک خود داشته باشند. برخی از علائمی که ممکن است ایمن باشد شامل دیدن حمایت، اعتماد و همدلی در رابطه شماست. اشتراک گذاری می تواند فرصتی برای صحبت با شریک زندگی تان باشد و نیازهای عاطفی، مرزها، سبک های ارتباطی خود را شناسایی کنید و در مورد اینکه چگونه می توانید با هم تعارض را حل کنید صحبت کنید.

آیا امکان ابتلا به PTSD از یک رابطه وجود دارد؟

PTSD در پاسخ به رویدادهای بسیار استرس زا یا آسیب زا ایجاد می شود. اگر در یک رابطه آزار و اذیت عاطفی، جسمی یا جنسی یا خشونت وجود داشته باشد، ممکن است فرد آسیب های رابطه را تجربه کند. ترومای رابطه می تواند منجر به شروع PTSD شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha