ترومای عاطفی اگر درمان نشود چه اثراتی بر بدن ما می گذارد؟

۵ اثر بلند مدت ترومای عاطفی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایتکایتری فورت ورث، ارقام پیرامون تروما، که شامل آسیب های جسمی و عاطفی است، در ایالات متحده فوق العاده زیاد است؛ بیش از 223 میلیون نفر حداقل یک رویداد آسیب زا را در زندگی خود تجربه کرده اند. با بررسی عمیق‌تر، 90 درصد از کسانی که با مشکل سلامت روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، گزارش می‌دهند که دچار تروما شده‌اند.

در موسسه روانپزشکی پیشرفته، دکتر دیانا گلبر تجربه گسترده ای دارد که به بیماران کمک می کند تا عواقب روحی و جسمی پس از تروما، از جمله کسانی که از سندرم استرس پس از سانحه بالینی (PTSD) رنج می برند، را کاهش دهند.

چه به PTSD مبتلا شوید یا نه، واقعیت این است که آسیب عاطفی می‌تواند به روش‌های بی‌شماری اثر خود را بر جای بگذارد و ما در اینجا پنج مورد از آنها را بررسی می‌کنیم.

تعریف آسیب عاطفی

به طور کلی تعریف دقیق تروما دشوار است زیرا هرکسی رویدادها را متفاوت پردازش می کند. چیزی که یک فرد ممکن است آسیب زا بداند، ممکن است فرد دیگر آن را صرفاً یک موقعیت دشوار بداند. نکته این است که تروما منحصر به فرد است و ما اینجا نیستیم تا تعریف کنیم که چه چیزی باعث آسیب و چه چیزی نیست.

گفته می شود، موقعیت های رایجی وجود دارد که افراد از نظر عاطفی آسیب زا می دانند، مانند:

  • توهین کلامی
  • از دست دادن یکی از عزیزان
  • قلدری
  • زندگی در مناطق پر استرس
  • بی توجهی
  • جدایی

هر چیزی که آسیب عاطفی شما را ایجاد کند اگرحل نشود، می تواند منجر به عواقب طولانی مدت شود.

عواقب تروما

اگر مرحله ای آسیب زا را پشت سر گذاشته اید و نمی توانید آن را به درستی پردازش کنید، ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوید:

1. اضطراب

بسیاری از بیماران ما سطوح بالایی از اضطراب را گزارش می کنند که در هر ساعت آنها را پس از یک رویداد آسیب زا، آزار می دهد. در حالی که همه گهگاه نگران می شوند، یک اختلال اضطرابی شما را در حالت پرواز یا مبارزه به دام می اندازد که می تواند مانع از عملکرد طبیعی شما شود.

2. تجربه مجدد یا فلاش بک

حتی اگر ترومای شما در گذشته بوده باشد، ممکن است فلاش بک هایی از رویداد را تجربه کنید که توسط یادآوری های خاصی ایجاد می شود. این فلاش‌بک‌ها چیزی بیش از یک خاطره ناخوشایند هستند، زیرا شما همان احساساتی را که در آن زمان احساس می‌کردید، دوباره تجربه می‌کنید. همچنین، ممکن است متوجه شوید که با کابوس های مداوم دست و پنجه نرم می کنید.

3. تغییرات رفتاری

بسیاری از افراد در تلاش برای فراموش کردن گذشته و کنترل احساسات خود به موادی مانند مواد مخدر یا الکل روی می آورند که در صورت عدم کنترل به راحتی می تواند منجر به اختلالات مصرف مواد شود.

به همین ترتیب، برخی از افراد برای مقابله با مسائل حل نشده به غذا روی می آورند که می تواند منجر به مشکلات وزن یا اختلالات خوردن شود.

همچنین برخی افراد به رفتارهای پرخطر و خطرناک روی می آورند و هیجان لحظه را به نشستن با احساسات و خاطرات خود ترجیح می دهند.

4. مسائل بهداشتی

تجربه سطوح بالای اضطراب می تواند باعث التهاب گسترده در بدن شما شود که می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری قلبی عروقی یا بیماری خودایمنی شود.

5. عملکرد شناختی

هنگامی که مغز شما توسط آسیب های عاطفی درگیر می شود، می تواند منجر به مشکلات شناختی، مانند مشکلات حافظه و تمرکز شود. در موارد شدید، افراد به دلیل ناتوانی در تمرکز بر کارهایی که در دست دارند، قادر به فعالیت در مدرسه یا کار نیستند.

همانطور که می بینید، به این دلیل است که ترومای عاطفی حل نشده می تواند تأثیر گسترده ای بر سلامت جسمی، عاطفی و روانی شما بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha