دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 35118

چنانچه زلزله در تهران رخ دهد، تمام راه‌های ارتباطی قطع می‌شود، شبكه‌های آب، برق و گاز آسیب می‌بیند و به گفته برخی كارشناسان طبق بررسی‌ها، تهران 3روز متمادی در آتش می‌سوزد چرا كه در تهران اصول شهرسازی رعایت نشده و ساختمان‌ها به‌صورت فشرده ساخته شده است. به همین علت در هنگام وقوع زلزله راهی برای كمك‌رسانی یا دورشدن از حوادث بعد از آن وجود ندارد.

سلامت نیوز :رجب زاده رئیس مرکز فرماندهی مدیریت بحران تهران در جدیدترین سخنانش نسبت به وضعیت تهران درباره زلزله گفت که روزانه دو زلزله خفیف در پایتخت ثبت می‌شود.
وی اظهارداشت: در صورت وقوع زلزله تنها می‌توانیم دو میلیون تهرانی را پوشش دهیم و در دو ساعت اول 60 درصد زلزله‌زدگان زیر آوار جان می‌دهند.
البته وی در جدیدترین اظهارنظر با انتقاد از برخی از سازمانها اعلام کرده که وجود 740 هزار علمک گاز در سطح پایتخت سبب شده این شهر بر روی دینامیت قرار داشته باشد.

تهران‌ امروز نوشت:شهر تهران كه در زمان قاجاریه به‌عنوان پایتخت ایران برگزیده شد یكی از كلانشهرهایی است كه روی كمربند موسوم به كمربند زلزله بنا شده و بنا بر پیش‌بینی‌ها درصورت وقوع زلزله با قدرت بالای 7 ریشتر، در لحظات اولیه، یك تا 2میلیون نفر از سكنه پایتخت ایران جان خود را از دست می‌دهند.

در ساعات بعدی نیز به‌دلیل خراب شدن ساختمان‌ها و كمبود نیروهای اورژانسی و مقاوم نبودن بسیاری از بیمارستان‌های شهری دست كم 4 یا 5 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند. افزون بر این به ‌دلیل تمركز بسیاری از كارخانه‌ها و مراكز صنعتی در اطراف و نزدیكی‌های تهران بخش اقتصادی و صنعتی كشور نیز دچار لطمات جبران‌ناپذیری خواهد شد.

در یك كلام فاجعه‌ای نه تنها در ابعاد ملی كه در ابعاد جهانی به وقوع خواهد پیوست.

حال این مسئله در چند هفته گذشته به دلیل انتشار اخباری از سوی مدیریت بحران تهران نقل محافل خبری شده است، عزیزالله رجب زاده رئیس مركز فرماندهی مدیریت بحران تهران در جدیدترین سخنانش نسبت به وضعیت تهران درباره زلزله گفت كه روزانه دو زلزله خفیف در پایتخت ثبت می‌شود.

وی اظهارداشت: در صورت وقوع زلزله تنها می‌توانیم دو میلیون تهرانی را پوشش دهیم و در دو ساعت اول 60 درصد زلزله‌زدگان زیر آوار جان می‌دهند. البته وی در جدیدترین اظهارنظر با انتقاد از برخی از سازمان‌ها اعلام كرده كه وجود 740 هزار علمك گاز در سطح پایتخت سبب شده این شهر بر روی دینامیت قرار داشته باشد.

رجب زاده خاطرنشان كرد: پایتخت ایران در حالی بر روی دینامیت فعال بنا شده كه كشورهای پیشرفته نیروی برق را جایگزین سوخت فسیلی كرده‌اند. رئیس مركز فرماندهی مدیریت بحران تهران بیان داشت: تردد، تراكم و حتی آلودگی هوای تهران همه به مرز اشباع رسیده است و به نوعی می‌توان گفت كه تهران امروز شهری است كه توسعه غیراصولی داشته است.

حال مسئله این است كه با اعلام و انتشار این خبرها چه میزان می‌توان از خسارات ناشی از این بحران كاست؟ آیا با انتقال پایتخت از تهران مشكلی حل می‌شود یا اینكه این تنها مسكنی موقتی است؟

آیا نباید مسئولان به این پرسش در ذهن خود پاسخ دهند كه در صورت رخداد زلزله در تهران، پایتخت چند خروجی دارد؟ خروجیها چقدر كشش دارند؟ چند ساختمان تخریب می‌شود؟ چگونه می‌توان امدادرسانی داشت؟ چگونه می‌توان بر وحشت مدیریت داشت؟...

البته بحث این است كه شهرداری تهران با مقاوم‌سازی، ایجاد سوله و موارد دیگر تا حدودی توانسته این وضعیت را بهبود ببخشد. این در صورتی است كه باقی ارگان‌ها به جز وعده هیچ كاری از پیش نبرده‌اند.

بنا به گفته شهردار تهران از زمان آغاز اجرای طرح بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده استانداری و فرمانداری تهران مساعدت چندانی در اجرای این طرح نكرده‌اند.اما مقاوم‌سازی‌و تخریب بافت‌های فرسوده شهری و احداث ساختمان‌هایی كه از نظر استانداردهای جهانی در برابر زلزله مقاوم تشخیص داده شوند از جمله اصلی‌ترین و عاجل‌ترین راهكارهای كارشناسان برای كاهش میزان تلفات انسانی درصورت وقوع زلزله است.

دولت نیز به‌رغم موافقت ضمنی با این پیشنهاد طرح‌های دیگر نظیر انتقال كارمندان دولتی و بخش خصوصی وابسته به سازمان‌ها و نهادهای دولتی به سایر شهرها و شهرستان‌ها را مد نظر قرار دارد؛ طرحی كه اجرای آن به‌نظر سال‌ها زمان می‌برد.



زلزله چیست؟

زمین‌لرزه یا زلزله، لرزش و جنبش زمین است كه به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوسته زمین در مدّتی كوتاه روی می‌دهد. محلّی كه منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را كانون ژرفی و نقطه‌بالای كانون در سطح زمین را مركز سطحی زمین لرزه گویند. پیش از وقوع زمین ‌لرزه اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهد كه به پیش لرزه معروفند. به لرزشهای بعدی زمین‌لرزه نیز پس لرزه گویند كه با شدّت كمتر و با فاصله زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهند. زمین‌لرزه به سه صورت عمودی، افقی و موجی به‌وقوع می‌رسد كه نوع آخر از شایعترین آنهاست. زمین لرزه نتیجه رهایی ناگهانی انرژی از داخل پوسته زمین است كه امواج مرتعشی را ایجاد می‌كند. زمین لرزه‌ها توسط دستگاه زلزله سنج یا لرزه نگار ثبت می‌شوند. مقدار بزرگی یك زلزله (ریشتر) طبق قرارداد گزارش می‌شود.



مقاوم‌سازی بهترین راه مقابله با زلزله

مقاوم‌سازی‌در علم مهندسی عمران به مفهوم بالابردن مقاومت یك سازه در برابر نیروهای وارده است. امروزه از این اصطلاح بیشتر در مورد نیروی زلزله استفاده می‌شود.یكی از موضوعات مهم و اساسی در راهبرد كاهش خطرپذیری در برابر زلزله، مقاوم‌سازی‌ساختمان‌های موجود با كمترین هزینه با سرعت بالا و به‌صورت ساده است تا دست‌كم جان شهروندان در زلزله‌ای با قدرت متوسط به بالا حفظ شود. در حال حاضر به واسطه هشدارهایی كه درباره زلزله تهران داده می‌شود، مسئله مقاوم‌سازی‌به‌طور جدی در حال پیگیری است.



تهران بعد از وقوع زلزله

به دلیل اینكه گسل‌های اصلی و فرعی بسیاری در شمال، غرب، جنوب و شرق تهران وجود دارد و خاك جنوب تهران به‌دلیل وجود سفره‌های زیرزمینی بسیار در این منطقه سست است، بنابراین هنگام وقوع زلزله سطح آب‌های زیرزمینی بالا آمده و بسیاری از ساختمان‌ها واژگون می‌شوند یا در زمین فرو می‌روند.

چنانچه زلزله در تهران رخ دهد، تمام راه‌های ارتباطی قطع می‌شود، شبكه‌های آب، برق و گاز آسیب می‌بیند و به گفته برخی كارشناسان طبق بررسی‌ها، تهران 3روز متمادی در آتش می‌سوزد چرا كه در تهران اصول شهرسازی رعایت نشده و ساختمان‌ها به‌صورت فشرده ساخته شده است. به همین علت در هنگام وقوع زلزله راهی برای كمك‌رسانی یا دورشدن از حوادث بعد از آن وجود ندارد.



وقوع زلزله در تهران حتمی است

كارشناس ارشد مدیریت بحران و مسائل زمین لرزه گفت: روز به روز روش‌های پیش‌بینی زلزله توسط كارشناسان بهتر شده و كارشناسان در انتظار تكنیك‌های جدید‌تر و دقیق‌تر هستند تا به كمك آنها بتوانند با اطمینان بیشتر، زمان، محل و همین‌طور شدت و قدرت زلزله‌های محتمل آن‌را پیش‌بینی نمایند.

بهزاد پورمحمد افزود: با تحقق این مهم مردم می‌توانند در محل‌های ایمن قرار گرفته و ضمن آمادگی لازم در تمامی زمینه‌ها قبل از زلزله خسارات مالی و جانی آن را نیز به حداقل ممكن برسانند. به گفته وی، با پیش‌بینی دوره‌بازگشت هر زلزله به مهندسین طراح كمك می‌شود تا ابنیه‌فنی را به صورت مناسب و اقتصادی‌تر در برابر زلزله طراحی و محاسبه نمایند.

 پورمحمد با بیان اینكه چینی‌ها در روش‌های خود شواهد اصولی و غیراصولی مانند حركات جانوران و حركات آب‌های سطحی زیرزمینی را مورد توجه قرار می‌دهند افزود: آنها در زمین لرزه‌ها متوجه شدند كه از برخی حیوانات قبل از زلزله حركات عجیب و استثنایی سر می‌زند.

وی بیان داشت: در زلزله و سونامی مهیب سال 1383 سوماترای اندونزی، فیل‌هایی كه مورد استفاده‌گردشگران بودند، به طور ناگهانی قبل از وقوع زلزله به سمت كوهستان‌ها فرار كرده و همین امر باعث شد، جان افراد بسیار زیادی نجات داده شود.

پورمحمد افزود: اصولی‌ترین و مطمئن‌ترین عاملی كه به عنوان پیش‌آگاهی یك زلزله تلقی می‌شود، مربوط به تغییر شكل نسبی زمین قبل از وقوع زلزله است. وی یادآور شد: اكثر زلزله‌های بزرگ، در اثر شكستن ناگهانی بخشی از پوسته‌جامد زمین كه مانع از حركت آزاد صفحات تشكیل دهنده پوسته شده‌اند، به وقوع می‌پیوندد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha