سلامت نیوز: مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به شیوع مصرف ماده اعتیادآور «پان پراگ»در استان‌های شرقی گفت: پان از خانواده گیاهان اعتیادآور است و مصرف آن بیماری‌های لثه و سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ و نارسایی‌های کلیوی را به دنبال دارد.

دکتر فرهاد اقطار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: پان معمولا در کارگاه‌های کوچک و غیرقانونی به صورت دست ساز و غیربهداشتی به صورت خوشبوکننده دهان، آدامس، پاستیل و پودر قرص تهیه می‌شود و در بسته‌بندی‌های آلومینیومی و کوچک وارد می شود.

وی افزود: پانی که از کشورهایی مانند بنگلادش و پاکستان وارد کشور می‌شود در واقع ترکیبی شبیه به ناس دارد و تا چند سال قبل در بسته‌های پلاستیکی به رنگ سبز تیره وارد ایران می‌شد از برگ‌های خشک شده درخت بتل (BETEL) و تنباکو که با آهک مخلوط و کوبیده شده تهیه می‌شود ساخته شده است.

به گفته اقطار پان ترکیبی از تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه جات معطر، ساخارین و اسانس‌های غیرمجاز گوناگون است، حتی در بعضی از انواع پان برای افزایش نشئه‌کنندگی و سرخوشی، ترکیبات مخدر یا توهم زای دیگری از جمله تریاک و حشیش و در مواردی ترکیبات شیمیایی دیگری از جمله آرسنیک و منیزیم و سرب به آن افزوده می‌شود اما متاسفانه دربرخی موارد افزودن داروهای روان گردان از قبیل اکستازی نیز به پان گزارش شده است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به نحوه استعمال پان عنوان کرد: این ماده به صورت زیرزبانی و مکیدنی استعمال می‌شود که به دلیل تحریک ترشحات بزاقی فرد مصرف کننده را مجبور به دفع مرتب این ترشحات به خارج کرده که خود عامل انتقال بیماری‌های عفونی مثل سل و هپاتیت A می‌شود.

اقطار در ادامه اظهار کرد: احساس سبکی، گیجی و سرخوشی از دست دادن تعامل رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم‌ها، تغییرات محسوس درفشارخون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب وابستگی روحی و روانی، بیماری‌های لثه و سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ، نارسایی‌های کلیوی از جمله عوارض مصرف مخدر پان پراگ است.

به گفته اقطار، راجا، تایتانیک، ناس، نسوار، دپی کویر، ملوان زبل، پان اسفناج، سیگار چرس سوپاری، پان، چاآیا، گوتکاو ویتامین از جمله اسامی رایج پان پراگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha