دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 35149
سلامت نیوز: رییس انجمن علمی مامایی، با بیان این مطلب كه زایمان بدون درد، موجب كاهش آمار سزارین در كشور می‌شود، گفت: در این صورت زایمان و تولد نوزاد برای مادر خوشایند شده و مادر بر درد مسلط می‌شود.

دكتر ناهید خداكرمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برای كاهش درد زایمان دو روش وجود دارد، روش غیردارویی و روش دارویی. بی‌حسی نخاعی یا تزریق در مهره‌های كمر از جمله روش‌های دارویی و ماساژ درمانی، زایمان در آب، طب فشاری، بیوفیدبیك و آب درمانی از جمله روش‌های مورد استفاده غیردارویی برای كاهش درد زایمان هستند.

وی با بیان این مطلب كه به علت عارضه‌مند بودن روش‌های دارویی، اقبال عمومی دنیا به استفاده از روش‌های غیردارویی متمایل است، گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت به منظور كاهش آمار سزارین و شكستن تابوی درد، بسته‌های زایمان فیزیولوژیك و بیمارستان‌های دوستدار مادر به كمك گروه‌های آموزشی مامایی كشور در دستور كار قرار دارد و روش‌های غیردارویی زایمان بدون درد ترویج می‌شود.

خداكرمی ادامه داد: در این طرح، مادر باردار در كلاس‌های آموزشی دوران بارداری شركت می‌كند. البته این كلاس‌ها ویژه مادران باردار شش هفته به بالاست. مبنای كلی این روش‌ها برای كاهش درد، غیردارویی است. به این ترتیب كه یك نفر باید مادر را در طول دوران بارداری حمایت كند. آن یك نفر می‌تواند «مامای همراه» باشد و یا اینكه همسر و در نهایت شخصی باشد كه خود مادر انتخاب می‌كند.

وی ضمن تاكید بر این كه این همراه نیز باید در كلاس‌های آمادگی دوران بارداری شركت كند، اظهار كرد: این همراه با این روش‌ها آشنا می‌شود و در زمان زایمان مادر را هدایت كرده و تحت حمایت قرار می‌دهد.

رییس انجمن علمی مامایی، با بیان این مطلب كه به كارگیری این روش‌ها موجب كاهش آمار سزارین در كشور می‌شود، گفت: در این صورت زایمان و تولد نوزاد، برای مادر خوشایند شده و مادر بر درد مسلط می‌شود. طی این كلاس‌ها قابلیت‌هایی در وجود مادر ایجاد می‌كنیم كه بتواند زایمان بی‌درد داشته باشد.

وی با بیان این كه روش‌های كاهش درد چون طب فشاری و یا ماساژ درمانی در همه بیمارستان‌های كشور به كار گرفته نمی‌شوند، گفت: اما در برخی مراكز و بیمارستانهای خصوصی كلاس‌های آمادگی در دوران بارداری برای كاهش درد در حین زایمان برگزار می‌شود. به عنوان مثال بیمارستان اكبرآبادی تهران، روش زایمان در آب را اجرا می‌كند.

خداكرمی با بیان این مطلب كه در روشی چون بیوفیدبك به مادر آگاهی می‌دهیم كه چه اتفاقی برای وی در طی زایمان می‌افتد، گفت: مادر در حین زایمان می‌داند كه لحظه به لحظه چه اتفاقاتی در بدنش ازلحاظ فیزیولوژیك رخ می‌دهد، بنابراین می‌تواند در زمان زایمان بر درد خود مسلط شود.

رییس انجمن علمی مامایی ادامه داد: طی تحقیقاتی كه انجام شده است مشخص شده كه این روش‌ها بسیار موثر هستند و مادرانی كه از این طریق فرزند خود را به دنیا آورده‌اند، اظهار رضایت داشته و دردشان كاهش یافته است.

خداكرمی تاكید كرد: به منظور فرهنگ سازی و گسترش این روش‌ها باید تمام مراكز اقدام به برگزاری این كلاس‌ها نمایند تا دسترسی مادران به این مكان‌ها راحت‌تر صورت پذیرد.

وی اضافه كرد: در همین خصوص لازم است استانداردسازی نیروی انسانی مامایی و مقدمات مراقبت نفر به نفر در حین زایمان برای مادر در بخش‌های دولتی فراهم شود كه به ازای هر مادر یك ماما بتواند او را هدایت كند.

رییس انجمن علمی مامایی همچنین به نقش بیمه‌ها اشاره كرد و گفت: بیمه باید وارد عمل شده و زایمان طبیعی كه توسط ماما انجام شود را پوشش بیمه‌ای بدهد و مراكز درمانی كه درآنها طرح خودكفایی انجام می‌شود، تعرفه زایمانی را به ماما پرداخت كنند زیرا این تعرفه‌ها به پزشكان پرداخت می‌شود. بحث مراقبت‌های دوران بارداری طبیعی باید به ماما واگذار شود.

رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان این كه زایمان‌های بدون درد تعرفه ندارند، گفت: مامایی كه می‌خواهد یك روش دارویی بدون درد به كار ببرد باید تعرفه داشته باشد. مقاومت بیمه‌ها و بی‌توجهی بیمه‌ها به خدمات مامایی سبب كندی كار شده وگرنه بستر آماده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha