سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

اگر سردرد شما غیرقابل کنترل است یا برای شما غیرعادی است، آن را فورا با یک مسکن درمان نکنید. هیچ فردی مجبور نیست که تمام زندگی اش را با درد سپری کند؛ پس علت سردردهایتان را پیداکنید.

سردرد علامت تومور مغزی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرونشن، وقتی بدون هیچ دلیل واضحی دچار سردرد شدید می‌شوید، احتمالاً تصور می‌کنید که آب کافی نخورده‌اید، خوب نخوابیده‌اید یا تنش ماهیچه‌ای دارید که به دلیل استرس درگیر آن هستید.

به هر حال، علل سردرد و میگرن می تواند از غذاهایی که می خورید تا گذراندن زمان بیش از حد جلوی صفحه کامپیوتر شما باشد. اما زمانی که این درد شروع به تداوم، احساس شدید یا عود مجدد می کند، طبیعی است که تعجب کنیم که آیا می تواند به چیزی جدی تر اشاره کند یا خیر.

در حالی که سردرد گاهی اوقات یکی از علائم تومور مغزی است، با این حال لزوما شما بخاطر یک سردرد تومور مغزی ندارید.

هر چند وقت یکبار سردرد نشانه تومور مغزی است؟

دکتر کامرون برنان، جراح مغز و اعصاب در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ می گوید: «سردردها بسیار شایع هستند و تومورهای مغزی فوق العاده نادر هستند. از هر 100000 نفر در سال، 5 نفر به نوعی تومور مغزی تشخیص داده می شوند، در حالی که از هر هفت نفر، یک نفر هر سال به میگرن دچار می شود.»

میگرن تنها یکی از دلایل سر درد است. سردردهای تنشی، سردردهای خوشه ای و سردردهای ساده اما آزاردهنده ترک کافئین یا سردردهای ناشی از خستگی، افراد زیادی را هر روز آزار داده و به دنبال درمان می فرستند.

علاوه بر این،طبق انجمن سرطان آمریکا، خطر ابتلا به تومور بدخیم مغز یا نخاع در طول زندگی شما کمتر از 1٪ است. طبق گفته انجمن تومور مغزی آمریکا، بیشتر تومورهای مغزی اولیه (بیش از دو سوم) سرطانی نیستند. (تومور اولیه مغزی، تومور مغزی است که در مغز منشأ می گیرد، به عنوان مثال، سرطان سینه یا سرطان ریه که به مغز گسترش یافته است و قبل از سردرد دارای بسیاری از شاخص های دیگر است.)

چه زمانی سردرد نشانه تومور مغزی است؟

آلیکس پورتر، متخصص مغز و اعصاب، استادیار عصب‌شناسی در کلینیک مایو در فینیکس و رئیس مرکز اعصاب مرکزی، می‌گوید: «برای اینکه سردرد علامت مشخص تومور اولیه مغز باشد، باید بسیار بزرگ باشد. جمجمه یک فضای ثابت است و فقط به مغز، مایع نخاعی و خون اجازه حضور می‌دهد. به علاوه، خود مغز نمی تواند درد را تشخیص دهد.» دکتر پورتر می‌گوید: «اگر چیز دیگری در آن وجود داشته باشد، فشار [روی اعصاب رگ‌های خونی] ایجاد می‌کند، بنابراین یک تومور باید قبل از اینکه فشار داخل جمجمه‌ای را احساس کنید، بسیار بزرگ شود».

با همه اینها، سردرد به ندرت اولین یا تنها علامت تومور اولیه مغزی است. دکتر پورتر می‌گوید: «برای افراد دیگر علائم عصبی که احتمالاً همراه با سردرد هستند، بسیار شایع‌تر است. اینها شامل تشنج، تغییرات بینایی، ضعف در یک طرف بدن، اختلال در گفتار و غیره است. احتمالاً قبل از شروع یک سردرد بد می‌دانستید که چیزی اشتباه است.»

علاوه بر این، تومورهای خوش خیم مغز تمایل به رشد آهسته دارند،و در حالی که جالب نیستند، گاهی اوقات نیازی به برداشتن آن ها نیست، بسته به اینکه علائم چقدر مخرب هستند. دکتر برنان می گوید: «تومورهای خوش خیم اغلب در طول عمر طبیعی طولانی کاملاً قابل درمان یا قابل کنترل هستند.»

دکتر برنان می‌گوید: «برای بدترین انواع تومورهای مغزی که می‌بینیم، طیف وسیعی از پیش‌آگهی‌ها وجود دارد و طیف وسیعی از این که افراد چقدر خوب می‌توانند به آنها عمل کنند.»

سردرد ناشی از تومور مغزی چه حسی دارد؟

دکتر برنان می‌گوید: «این سردرد تقریباً مانند سایر سردردها، به ویژه میگرن است.» او می‌گوید: «هیچ الگویی وجود ندارد که سردرد تومور مغزی را از طیف سردردهای معمولی که افراد می‌توانند به آن مبتلا شوند متمایز کند. کارهای معمولی مانندعطسه کردن، خندیدن، خم شدن می توانند سردرد معمولی را نیز تشدید کنند.»

به گفته دکتر پورتر، سردرد ناشی از تومور مغزی، بعید است در طول روز بروز کند و ممکن است شما را در شب یا ساعات اولیه صبح از خواب بیدار کند. اما این به تنهایی بزرگ‌ترین علامت خطر نیست: علائم عصبی همراه با سردرد دلیلی بزرگ‌تر برای نگرانی هستند.

وقتی دوستان یا خانواده هنگام سردرد با دکتر برنان برای مشاوره تماس می گیرند، او چند سوال می پرسد، از جمله اینکه آیا سردرد برای مدتی اتفاق افتاده است یا خیر. "این نشان می دهد که نگران کننده نیست، حتی اگر علائم ممکن است وحشتناک باشد، هر چه مدت طولانی تر ادامه داشته باشد، احتمال اینکه سردرد خوش خیم باشد بیشتر است.

چه زمانی برای سردرد باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به طور ناگهانی بدترین سردردی را که تا به حال داشته اید دارید، یا اگر همراه با گردن درد، استفراغ، تب بالا، مشکل در صحبت کردن، گیجی، یا بی حسی یا ضعف است، به اورژانس مراجعه کنید، زیرا مواردی وجود دارد که نیاز به توجه فوری دارند.

اگر قبلاً هرگز میگرن نداشته‌اید، اگر احساس می‌کنید متفاوت از میگرنی است که در گذشته داشته‌اید، یا اگر احساسش برای چند روز در اطراف معلق باشد و مسکن‌های OTC به نظر کارآمد نمی‌رسند. چرا آن را بررسی نمی کنید؟ دکتر پورتر می گوید:« پزشک شما احتمالاً یک آزمایش تصویربرداری پیشرفته مانند سی تی یا ام آر آی را تجویز می کند تا مطمئن شود همه چیز طبیعی به نظر می رسد.»

شما مجبور نیستید با درد زندگی کنید. اگر سردرد در زندگی روزمره شما تداخل دارد، به پزشک یا متخصص خود، مانند یک متخصص مغز و اعصاب، مراجعه کنید تا بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است؛ زیرا، به احتمال زیاد، چیزی غیر از تومور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha