دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 35193
سلامت نیوز: یك فوق تخصص ارتوپدی با بیان اینكه قد ایرانی‌ها نسبت به 30 سال گذشته به طور میانگین 10 سانتیمتر بلندتر شده است، گفت: اكنون متوسط قد ایرانیان بین 170 تا 180 سانتیمتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر مرتضی مولوی در حاشیه برگزاری نوزدهمین كنگره بین‌المللی ارتوپدی درجمع خبرنگاران گفت: با توجه به بهتر شدن وضعیت بهداشت و ورزش در كشور مشاهده می‌كنیم كه قد بسیاری از فرزندان از پدر و مادرشان بلندتر شده است.

وی ادامه داد: ورزش كردن به ویژه شنا، بسكتبال و والیبال و همچنین داشتن یك تغذیه صحیح به داشتن قد بلند در كودكی كمك می‌كند.

مولوی با بیان اینكه صفحه رشد استخوان در دختران بین 15 تا 16 سالگی و در پسران بین سنین 17 تا 18 سالگی بسته می‌شود، اظهار كرد: كلیه تبلیغاتی كه به منظور بلندشدن قد صورت می‌پذیرد مبنای علمی ندارد و زمانی كه صفحه رشد بسته می‌شود دیگر امكان رشد طولی استخوان وجود ندارد.

وی ادامه داد: تنها زمانی عملی قابل انجام است كه یك اندام تحتانی از دیگری كوتاه‌تر باشد. به عنوان مثال یك پا از پای دیگر كوتاهتر باشد. در اینجا به كمك دستگاهی كه برروی پای بیمار متصل می‌شود قد اندام آن عضو را بلند می‌كنیم كه البته این اقدام درمانی هم یكسال به طول می‌انجامد و هزینه بالایی دارد.البته زیبایی اندام را تنها تا 10 سانتیمتر می‌توان جبران كرد.

مولوی تاكید كرد: در مورد بلند كردن قد زمانی كه هر دو پا به یك اندازه هستند اگر ساق‌ها بلند شوند مفصل ران كوتاه شده و تناسب اندام به هم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha