چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 352041

ملخ‌های صحرایی نخستین بار در سال1328 خود را به ایران رساندند، دسته‌هایی که یکباره آسمان را سیاه می‌کردند، می‌آمدند، 3شبانه‌روز می‌ماندند و هیچ محصولی در مزارع و زمین‌های کشاورزی بر جای نمی‌گذاشتند.

آماده‌باش‌ برای حمله ملخ‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، بعد از 3حمله ویرانگر ملخ‌های صحرایی در سال‌های 1328 تا 1350، دیگر خبری از این آفت‌ها نبود تا اینکه در سال زراعی 1398-1397 بعد از بارندگی‌های خوب در شبه‌جزیره عربستان و جنوب ایران، پایشان به 10استان باز شد. بعد از 3سال زراعی، امسال برای چهارمین‌بار فائو ‌ هجوم ملخ صحرایی در اردیبهشت سال آینده را پیش‌بینی‌ کرده است که طی آن، 4استان هرمزگان،‌ بوشهر،سیستان و بلوچستان و فارس در معرض خطر اولیه قرار دارند.‌



چهارمین حمله



ملخ‌های صحرایی درسال‌های اخیر، به ‌ترتیب در نخستین‌حمله به 70هزار هکتار (1398-1397) در دومین‌حمله به 407هزار هکتار (1399-1398) و سومین‌حمله به‌190هزار و 20هکتار (1399-1400) هجوم آوردند؛ هجومی که پیش‌بینی می‌شود امسال در 100هزار هکتار رقم بخورد. مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور احتمال این حمله را زیاد می‌داند و توضیح می‌دهد ملخ‌های مهاجر صحرایی در حال حاضر در منطقه «جیزان» در جنوب عربستان و همچنین یمن وجود دارند و مبارزه با آنها در چند صد هکتار از اراضی یمن و 50هکتار از اراضی عربستان در حال انجام است.

به‌گفته سعید معین، اگر شرایط آب و هوایی طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی جهانی و اقلیم‌شناسی ایران با روند فعلی ادامه پیدا کند، جمعیت ملخ‌ها افزایش می‌یابد و در نتیجه خودشان را به جنوب کشور می‌رسانند. اولین محل ورود ملخ‌های صحرایی به کشور در 4 استان از بندرعباس، 450کیلومتر به سمت بوشهر و 450کیلومتر به سمت سیستان‌وبلوچستان خواهد بود و بعد از آن جنوب فارس‌ در معرض حمله قرار دارد و در نهایت ممکن است این هجوم تا 10استان پیش رود.



آماده‌باش اولیه


در سال‌های گذشته اعلام می‌شد پایش زمین‌ها و مبارزه با ملخ‌ها بعد از حمله، در هر هکتار به 50هزار تومان اعتبار نیاز دارد، اما این اعتبار با توجه به افزایش قیمت ارز به هکتاری 130هزار تومان رسیده است. مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور توضیح می‌دهد که در گذشته سمپاش تولید داخل 30هزار تومان بود، اما این عدد به 170هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت خودروی کمک‌دار از 500میلیون به یک میلیارد و 500میلیون تومان نیز هزینه دیگری است که معین به آن اشاره می‌کند. با وجود این، او تأکید می‌کند در حال حاضر اعتبار و امکانات اولیه در استان‌های جنوبی تامین شده است، اما معمولا ستاد بحران وزارت کشور بعد از وقوع حمله برای تامین سم، امکانات دیگر و تعمیرات احتمالی اعتبار اضطراری اختصاص می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود نیاز ما 30میلیارد تومان باشد. تا پایان دی‌ ۱۵میلیون هکتار نمونه‌برداری و ردیابی در ۱۰ استان انجام شده و نیروهای ‌ استانی‌ آموزش دیده‌اند.۲۰۰سمپاش با قابلیت سمپاشی روزانه تا ۲۰۰هکتار، ۶۰تن سم و 2هزار مورد انواع ادوات و سمپاش در استان‌های درگیر موجود است.‌

آماده‌باش‌ برای حمله ملخ‌ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha