سلامت نیوز :سرپرستار بخش عفونی مرکز طبی کودکان با اشاره به تحقیقات گسترده‌ درباره اثرات مثبت بازی درمانی در بخش‌های کودکان گفت: فواید ویژه بازی کودکان شامل تکامل حسی و حرکتی، تقویت عضلات و تخلیه انرژی مازاد همچنین بهبود مهارت‌های گفتاری است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، راحله قاسمی کلید سلامت هر کودک را بازی دانست و گفت: کودک، کارهایی که بعداً می‌خواهد انجام دهد را در بازی تمرین می‌کند، کاستی‌هایش جبران شده و حالات روانی او در بازی متجلی شده و در رسیدن به تعادل و تحقق فوری نیازهایش به او کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: بازی، اجمال فعالیت‌های بشری است چرا که کودک حین بازی تمام فعالیت‌هایی را که بشر از ابتدا انجام می‌داد را در مدتی کوتاه انجام می‌دهد؛ در مجموع بازی راهی است که کودکان از طریق آن به ابراز وجود خود می‌پردازند و وسیله‌ای برای بیان احساسات، برقراری روابط، توصیف جزئیات، آشکار کردن آرزوها و خودشکوفایی آنهاست.

این کارشناس ارشد پرستاری با تأکید بر ارزش درمانی بازی در هر سنی، آن را سبب آزادسازی و رهایی از استرس‌ها و فشارها دانست و ادامه داد: در بازی کودک عواطف و احساسات خود را به زبان آورده و علائق و نیازهای خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: بازی در بیمارستان باعث سرگرمی و آرامش خاطر کودک شده و باعث می‌شود کودک در محیطی نا آشنا احساس امنیت کرده و تنش ناشی از جدایی از مادر کاهش می‌یابد همچنین بازی ابزاری جهت رهایی از فشار روحی بوده و سبب ارتقای مثبت سطح تعامل و نگرش کودک نسبت به دیگران شده و کودک فرصتی جهت ابراز ایده‌های خلاق پیدا می‌کند، در نتیجه بازی ابزاری جهت رسیدن به اهداف درمانی کودک در بیمارستان است.

قاسمی با اشاره به تحقیقات گسترده‌ در رابطه با اثرات مثبت بازی درمانی در بخش‌های کودکان در بیماری‌های مختلف اظهار داشت: فواید ویژه بازی کودکان شامل تکامل حسی و حرکتی، تقویت عضلات و تخلیه انرژی مازاد و نیز گسترش مهارت‌های گفتاری است همچنین اجتماعی شدن کودک برای حل مشکلات، مسئولیت پذیری، آگاهی و شناخت از خود و موقعیت دانستن توانایی‌های فرد از دیگر فواید بازی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha