یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 352811

جوش‌ها، کمردرد، و نوسانات خلقی قابل تحمل هستند، اما زمانی که نفخ می کنید و شلوار جین مورد علاقه‌تان تنگ می‌شود، ممکن است دچار وحشت شوید و بپرسید که آیا در پریود وزن اضافه می‌کنید؟

آیا در طول پریود وزن اضافه می کنید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ومنز هلث، حتی اگر عادت ندارید هر ماه قاعدگی خود را پیگیری کنید، به احتمال زیاد با علائم آن آشنا هستید. جوش‌ها، کمردرد، و نوسانات خلقی قابل تحمل هستند، اما زمانی که نفخ می کنید و شلوار جین مورد علاقه‌تان تنگ می‌شود، ممکن است دچار وحشت شوید و بپرسید که آیا در پریود وزن اضافه می‌کنید؟

درست مانند سایر علائم PMS، وزن اضافه کردن در طول قاعدگی بسیار رایج است. لورن استرایچر، دکتر، پروفسور بالینی زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ و مدیر پزشکی مرکز پزشکی جنسی، می‌گوید: «خبر خوب این است که بیشتر آن در واقع وزن آب در بدن شما است.» او می‌گوید: «وقتی عادت ماهانه‌تان می‌آید، مایعات زیادی حفظ می‌کنید و بعد از آن وزن از بین می‌رود.»

افزایش وزن در طول قاعدگی چقدر طبیعی است؟

چاریس چمبرز، متخصص زنان در هیوستون توضیح می دهد که نوسان وزن، صرف نظر از پریود شدن یا نبودن آن، غیرمعمول نیست. دکتر چمبرز می‌گوید: «یک فرد بالغ متوسط در یک روز تا پنج پوند نوسانات وزنی دارد، بنابراین می‌توان گفت که تغییرات وزن در این محدوده طبیعی است.»

دکتر چمبرز می‌گوید، اما PMS می‌تواند این احتمال را افزایش دهد که این نوسانات وزن را تجربه کنید؛ او اضافه می‌کند که نفخ و افزایش وزن برخی از علائم فیزیکی مرتبط با PMS هستند.

پس چقدر افزایش وزن طبیعی است؟

بسیاری از زنان معمولاً حدود دو تا شش پوند افزایش وزن را در طول دوره قاعدگی خود مشاهده می کنند، اما بدن هر فرد متفاوت است. جودی هورتون، پزشک متخصص زنان در اوکتون، ویرجینیا و مشاور ارشد سلامتی Love Wellness، می‌گوید: «ممکن است متوجه شوید که لباس‌هایتان در اطراف شکم، بازوها، پاها و سینه‌هایتان تنگ‌تر شده و نفخ کرده اید. اما نترسید؛ افزایش وزن دوره ای ناشی از احتباس آب، معمولاً حدود سه تا پنج روز پس از شروع قاعدگی از بین می رود.»

افزایش وزن پریود معمولاً حدود سه تا پنج روز پس از شروع پریود از بین می رود.اگر چه اگر افزایش وزن سریع یا مداوم را تجربه می کنید، بهتر است با یک دکتر صحبت کنید که می تواند تشخیص دهد که آیا مشکلات دیگری غیر از پریود شما وجود دارد یا خیر. دکتر چمبرز همچنین توصیه می کند اگر احساس می کنید علائم PMS شما در زندگی شما تداخل ایجاد کرده است، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

در اینجا پنج دلیل وجود دارد که چرا به نظر می رسد وزن شما در طول قاعدگی افزایش می یابد:

1. احتمالا هورمون های شما مقصر هستند

مری جین مینکین، استاد بالینی زنان و زایمان، و علوم تولید مثل در دانشکده پزشکی ییل، می‌گوید: «هورمون جنسی زنانه استروژن در اواخر چرخه قاعدگی، درست قبل از پریود به اوج خود می‌رسد و سطوح بالای آن می تواند به طور غیرمستقیم بدن شما را به نگه داشتن مایعات سوق دهد و باعث شود احساس نفخ کنید و به طور بالقوه باعث افزایش وزن چند پوندی آب در شما شود.»

خبر خوب: با شروع پریود، سطح استروژن در لدن شما کاهش می‌یابد، بنابراین در زمانی که گرفتگی‌ها شروع می‌شوند، کمی تسکین پیدا می‌کنید.

ناتاشا جانسون، پزشک متخصص زنان در بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، می گوید:« هورمون دیگری که در اینجا نقش دارد، پروژسترون است. سطح پروژسترون در نیمه دوم چرخه شما افزایش می یابد که منجر به احتباس آب، حساس شدن سینه ها و گاهی اوقات احتباس آب می شود.»

برخی از زنان متوجه می‌شوند که سایز سینه‌هایشان در دوره قاعدگی‌شان افزایش می‌یابد؛ باز هم به لطف پروژسترون که باعث می‌شود بدن مایعات را از رگ‌های خونی به بافت‌ها بکشد و آنها را پرتر نشان دهد (شاید برای آمادگی برای بارداری احتمالی). اما این فقط موقتی است، بنابراین اگر باردار نشوید، بدن شما به حالت عادی باز خواهد گشت.

2. شما هوس غذایی زیادی دارید

دکتر هورتون می گوید که افزایش سطح پروژسترون که منجر به پریود شما می شود نیز می تواند اشتهای شما را افزایش دهد و ممکن است متوجه شوید که در این مدت کالری بیشتری مصرف می کنید.

دکتر لیزا دابنی، استادیار زنان و زایمان، و علوم تولید مثل در دانشکده پزشکی Icahn می‌گوید: «این غذاها به افزایش وزن پریود کمک می‌کنند.» او توضیح می‌دهد که خوردن چیپس‌های نمکی و کربوهیدرات‌های ساده، مانند آب نبات یا دونات، منجر به احتباس مایعات می‌شود و در نتیجه وزن آب در بدن کمی بیشتر می‌شود.

اگر خودتان را با دومینو و بستنی آرام می‌کنید، ممکن است پس از پایان دوره قاعدگی، یک پوند وزن اضافی با شما باقی بماند.

اگر می‌خواهید وزن کم کنید یا نفخ را کنترل کنید، مطمئن شوید که هیدراته شده‌اید، به دنبال پروتئین بدون چربی مانند ماست یونانی باشید تا شما را سیر نگه دارد و با دقت غذا بخورید. دکتر هورتون می‌گوید: «زمانی که این هوس‌ها برای شکر ایجاد می‌شود، به جای آن به سراغ میوه‌هایی بروید که قندهای طبیعی دارند و می‌توانند شما را هیدراته نگه دارند.»

3. شما واقعاً حوصله رفتن به باشگاه را ندارید

شما احساس تحریک پذیری و خستگی می کنید. دکتر دابنی می‌گوید: «اگرچه رفتن به باشگاه ممکن است آخرین چیزی باشد که به ذهن شما می‌رسد، عرق کردن ممکن است به حفظ احساس طبیعی بدن شما کمک کند.»

این به این دلیل است که عرق کردن به شما کمک می کند وزن اضافی آب را از بین ببرید. او خاطرنشان می کند، افزایش اندورفین می تواند گرفتگی عضلات را از بین ببرد. اگر عرق نمی کنید، ایرادی ندارد که یک روز استراحت کنید.

دکتر هورتون می‌گوید:« زمانی که عادت ماهانه‌تان به پایان رسید و ورزش روتین و عادات غذایی منظم خود را از سر گرفتید، باید به وزن طبیعی خود بازگردید.»

4. شما همه نوع پشتیبان دارید

هوس های شما ممکن است باعث شود که بیشتر دچار تهوع شوید، اما این تنها دلیلی نیست که ممکن است نفخ کنید.

به گفته M. Kathleen Borchardt ، متخصص زنان در هیوستون متدیست، سطح هورمون پروژسترون قبل از شروع چرخه در بدن شما افزایش می یابد و به عنوان یک شل کننده عضلات صاف عمل می کند و اسپاسم در دستگاه گوارش شما را کاهش می دهد. در نتیجه ممکن است متوجه شوید که دستگاه گوارش شما سنگین شده است.

دکتر بورچارد توضیح می‌دهد: «پروژسترون می‌تواند حرکت طبیعی روده شما را کاهش دهد و منجر به یبوست شود. (مصرف دیورتیک‌های OTC، مانند Midol، بهترین ایده نیست، اما اگر نفخ ناشی از پریود واقعاً یک مشکل اصلی برای شما باشد، پزشک شما ممکن است بتواند یک دیورتیک تجویز کند.)»

اگر در طول دوره قاعدگی خود از مشکل متضاد (مثلاسهال) رنج می برید، پروبیوتیک نیز ممکن است به برطرف کردن این مشکل کمک کند.

5. شما بیش از حد کافئین مصرف کردید

این واقعا وسوسه انگیز است که در طول دوره قاعدگی خود از نوشیدنی های کافئین دار استفاده کنید زیرا احساس خستگی دارید اما وارد کردن ناگهانی قهوه بیشتر به رژیم غذایی شما می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ و ناراحتی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha