دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
کد خبر: 343706

کمردرد علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان بوده و اکثر مردم در طول زندگی خود یک دوره کمردرد را تجربه می کنند که اغلب در دوران نوجوانی ظاهر شده و در بزرگسالی شایع تر می شود.

اصلی ترین دلایل کمر درد چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، برای ۲۵ درصد از افرادی که دچار کمردرد می شوند، این درد می تواند مداوم، ناتوان کننده و ناراحت کننده باشد. گفتنی است که این درد می تواند بر توانایی فرد برای شرکت در فعالیت های روزمره زندگی، فعالیت بدنی و کار تأثیر بگذارد. فعالیت هایی مانند نشستن، ایستادن، خم شدن و بلند کردن مکرر اجسام، کمردرد را تشدید می کند.

یک باور رایج وجود دارد که وضعیت خوب بدن برای محافظت از ستون فقرات در برابر آسیب و همچنین پیشگیری و درمان کمردرد مهم است. وضعیت خوب معمولاً به صورت نشستن صاف، صاف ایستادن و همتراز بودن بدن و بلند کردن اجسام با تکنیک درست برخاستن و کمر صاف تعریف می ‌شود.

برعکس گفته می شود که نشستن و ایستادن خمیده و بلند کردن اجسام با حالت خمیده اغلب موارد خطرناکی هستند. این دیدگاه به طور گسترده توسط افراد مبتلا به کمردرد و سالم و همچنین پزشکان در هر دو بخش بهداشت حرفه ای و مراقبت های اولیه وجود دارد و تحقیقات نشان داد که با کمال تعجب، شواهدی در وجود رابطه قوی بین وضعیت بدنی خوب و کمردرد وجود ندارد.

به گفته پژوهشگران، بررسی وضعیت نشستن و ایستادن نشان می دهد که هیچ تفاوت ثابتی در وضعیت نشستن یا ایستادن بین جمعیت بزرگسال با کمر درد وجود ندارد. افراد دارای طیف وسیعی از وضعیت‌های ستون فقرات هستند و هیچ وضعیتی از فرد در برابر کمردرد محافظت نمی‌ کند. گفتنی است که شیوه‌ نامه های بهداشت حرفه ‌ای پذیرفته ‌شده جهانی در مورد وضعیت‌ های خوب یا ایمن کمر در حین بلند کردن اجسام نیز فاقد شواهد بالینی هستند.

مواردی که باعث کمر درد می شوند

مشکلات مربوط به ستون فقرات

کمردرد اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که مفاصل، ماهیچه‌ها، دیسک‌ها و اعصاب ستون فقرات شما با هم به خوبی کار نمی کنند و وضعیت طبیعی خود را ندارند. پزشک شما می تواند بررسی کند که آیا شما شرایط زیر را دارید:

  • فتق یا لغزش دیسک: اگر پزشک به این موضوع اشاره کند، باید متوجه شوید که بافت نرم دیسک بین مفاصل شما بیرون آمده است و این اتفاق معمولاً ناشی از ساییدگی و پارگی است. فتق دیسک می تواند باعث درد در ناحیه کمر یا لگن شما شود زیرا اعصاب در آنجا تحت فشار قرار می گیرند.
  • دیسک های برآمده: این دیسک ها بیرون زدگی یا برآمدگی دارند، اما نه به اندازه فتق دیسک. معمولاً علائمی در این مورد ندارید. با این حال، اگر دیسک برآمده به یک ریشه عصبی فشار بیاورد، درد آن را احساس خواهید کرد.
  • بیماری دژنراتیو دیسک:بیماری دیسک دژنراتیو زمانی رخ می دهد که دیسک های بین مهره ای فرسوده و دردناک و یا منقبض و پاره می شوند و سبب اختلال در عملکرد ستون فقرات می شود و باعث ساییدگی استخوان ها به هم می شود. این اتفاق ممکن است با افزایش سن اتفاق بیفتد.
  • التهاب و ساییدگی مفصل ساکروایلیاک: این قسمت نقطه ای است که ستون فقرات و لگن شما به هم می رسند. حرکت زیادی ندارد، اما بخش مهمی است زیرا بار بالاتنه را به پایین تنه منتقل می کند. تورم و ساییدگی غضروف مفصل ممکن است پس از آسیب، به دلیل آرتریت، عفونت یا حتی بارداری اتفاق بیفتد.
  • تنگی کانال نخاعی: اگر این مشکل را دارید، کانال نخاعی شما احتمالا باریک شده است و به ستون فقرات و اعصاب شما فشار می آورد. در نتیجه، احتمالاً پاها و شانه های شما بی حس می شوند. این بیماری برای بسیاری از افراد بالای 60 سال اتفاق می افتد.
  • رادیکولوپاتی دهانه رحم:رادیکولوپاتی دهانه رحم یک اصطلاح پزشکی برای علائم مرتبط با عصب است که از گردن به بازوها منتقل می‌شود. رادیکولوپاتی دهانه رحم می‌تواند بر حس و عملکرد نواحی مختلف بالای بدن بر اساس عصب یا عصب‌هایی که فشرده شده‌اند تأثیر بگذارد و معمولاً ناشی از خار استخوان یا فتق دیسک است.
  • Spondylolisthesis:مشکل لغزش مهره کمر وقتی به وجود می آید که یکی از مهره های ستون فقرات از روی مهره زیرین خود، جا به جا شده باشد. در صورتی که مشکل لغزش مهره به وجود بیاید، مهره ای که جا به جا شده است موجب تنگ شدن مسیرعبور اعصابی می شود که از آن عبور می کنند.این می تواند بسته به میزان جا به جایی موجب به وجود آمدن مشکلات مختلف و در نتیجه بروز علائم متعددی شود.
  • اسپوندیلولیس: یک تغییر دژنراتیو در ستون فقرات، به طور معمول در قسمت پایین کمر دیده می شود. آرتریت اغلب با بیماری دیسک از جمله فتق همراه است.

حوادث و جراحات

تصادفات اتومبیل، زمین خوردن، رگ به رگ شدن عضلات، کشیدگی و شکستگی نیز از علل مختلف کمردرد هستند. صدمات نیز می تواند منجر به برخی از مشکلات جسمی شود، اما برخی دیگر از موارد نیز می توانند به تنهایی باعث درد شوند:

  • شکستگی ستون فقرات یا مهره‌ها: شکستگی ستون فقرات می‌تواند ناشی از ضربه به کمر، افتادن یا پوکی استخوان باشد.
  • رگ به رگ شدن و کشیدگی: آسیب به رباط ها، ماهیچه ها و تاندون هایی که از ستون فقرات و مفاصل آن حمایت می کنند می تواند منجر به کمردرد شود. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که شما چیزی را بلند می کنید و همزمان حرکت سریع و کششی انجام می دهید. رگ به رگ شدن و کشیدگی همچنین ممکن است به دلیل تصادفات رانندگی و آسیب های ورزشی رخ دهد.
  • اسپاسم: زمانی که عضلات و تاندون‌ها در قسمت پایین کمر پاره می‌شوند، می‌توانید با اسپاسم روبرو شوید. آنها معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که وزنه‌برداری یا ورزش می‌کنید.

محرک های سبک زندگی

کمردرد می تواند با کارهایی که در زندگی روزمره خود انجام می دهید یا انجام نمی دهید ایجاد شود، مانند:

  • خم شدن پشت میز
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • اضافه وزن داشتن
  • ورزش نکردن
  • سیگار کشیدن
  • پوشیدن کفش پاشنه بلند

احساسات

قدرت احساسات در ایجاد درد را دست کم نگیرید. استرس می تواند منجر به تنش عضلانی در کمر شود و افسردگی و اضطراب ممکن است درد را حتی بدتر کند.

علل دیگر

کمردرد همچنین می تواند ناشی از شرایط پزشکی باشد مانند:

  • آرتریت: این یک بیماری مفصلی است که باعث سفتی، تورم و التهاب می شود.
  • استئوآرتریت: این نوع آرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف و استخوان‌های شما تجزیه می‌شوند و این اغلب افراد را از میانسالی به بعد تحت تاثیر قرار می دهد.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان: این یک نوع آرتریت است که مفاصل و رباط های شما را در امتداد ستون فقرات تحت تاثیر قرار می دهد.
  • اسکولیوز یا انحنای ستون فقرات: این مشکل معمولاً از بدو تولد وجود دارد و درد آن معمولاً در اواسط زندگی شروع می شود.
  • بارداری: وزنی که در دوران بارداری اضافه می کنید می تواند به کمر شما فشار بیاورد.
  • تومورها: در موارد نادر تومور ممکن است کمر و پشت شما را درگیر کند. آنها معمولاً توسط سرطانی که در جای دیگری از بدن شما شروع شده است پخش می شوند.

علل کمتر شایع کمردرد عبارتند از:

  • سنگ کلیه و عفونت
  • اندومتریوز، تجمع بافت رحم در خارج از رحم
  • استئومیلیت یا دیسکیت، عفونت در استخوان ها و دیسک های ستون فقرات
  • فیبرومیالژیا، وضعیتی که باعث درد عضلانی گسترده می شود

بسته به علت درد شما، درمان شما می تواند شامل تغییر سبک زندگی، دارو یا احتمالاً جراحی باشد. اگر وضعیت سلامت کمرتان خوب نیست با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید چه چیزی باعث آسیب شده است و می توانند به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید.

افراد مبتلا به کمردرد تمایل دارند از توصیه های وضعیت بدنی خوب پیروی کنند، اما افرادی که به روش های خوب عمل نمی کنند، کمردرد بیشتری ندارند. به گفته کارشناسان، هیچ مدرکی مبنی بر وجود یک حالت خوب برای پیشگیری یا کاهش کمردرد وجود ندارد. ستون فقرات افراد در اشکال و اندازه‌ های مختلفی وجود دارد، بنابراین وضعیت بدن کاملاً فردی است. حرکت برای سلامت کمر مهم است، بنابراین یادگیری تغییر و اتخاذ وضعیت‌ های مختلف راحت ‌تر به احتمال زیاد مفیدتر از پایبندی به یک وضعیت خاص است.

نکته مهم این است که افراد در صورت به خطر افتادن سلامتی خود در برابر کمردرد آسیب‌پذیرتر هستند، مثلاً اگر کسی دارای احساس استرس، تجربه بد خلقی، خستگی، بد خوابیدن و فعالیت کمتر باشد، باید بیشتر از دیگران برای کمر درد نگران شود.

در پایان محققان اضافه می کنند: برای اکثر افراد (۹۰ درصد)، کمردرد با حساس شدن ساختارهای پشت همراه است، اما آسیب بافتی قابل شناسایی نیست. در این شرایط، تمرکز بیش از حد بر حفظ وضعیت خوب می ‌تواند حواس را از سایر عواملی که برای سلامت ستون فقرات مهم هستند، منحرف کند. بنابراین شواهد کنونی نشان می ‌دهد که بلند شدن طبیعی حتی با پشتی خمیده اشکالی ندارد، اما مطمئن شوید که برای این کار مناسب و قوی بوده و به سلامت کلی خود اهمیت می دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha