دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 353131

سلنیوم ماده معدنی است که در خاک یافت می شود و به طور طبیعی در برخی غذاها (مانند غلات کامل، آجیل برزیلی، تخمه آفتابگردان و غذاهای دریایی) وجود دارد. سلنیوم در بدن تولید نمی شود، اما برای عملکرد مناسب تیروئید و سیستم ایمنی مورد نیاز است.

سلنیوم چه کاربردی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دراگز، سلنیوم برای درمان یا پیشگیری از کمبود سلنیوم استفاده می شود. سلنیوم در طب جایگزین به عنوان کمکی برای درمان تیروئیدیت هاشیموتو (اختلال خودایمنی تیروئید) و برای درمان کلسترول بالا استفاده شده است.

همه موارد استفاده از سلنیوم توسط FDA تایید نشده است. سلنیوم نباید به جای داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است استفاده شود.

هشدارها

دوزهای بالا یا استفاده طولانی مدت از سلنیوم می تواند منجر به مشکلات جدی پزشکی یا مرگ شود. از این محصول بیشتر از مقدار توصیه شده روی برچسب استفاده نکنید.

تمام دستورالعمل های روی برچسب و بسته داروی خود را دنبال کنید. به هر یک از پزشکان خود در مورد تمام شرایط پزشکی، آلرژی ها و همه داروهایی که استفاده می کنید بگویید.

قبل از مصرف این دارو

اگر به سلنیوم حساسیت دارید نباید از این محصول استفاده کنید.

استفاده طولانی مدت یا در دوزهای بالا سلنیوم ممکن است خطر ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های جدی پزشکی را افزایش دهد. از پزشک خود در مورد خطر خاص خود بپرسید.

قبل از استفاده از سلنیوم، با پزشک خود صحبت کنید. در صورت داشتن موارد زیر ممکن است نیازهای دوز شما متفاوت باشد:

  • بیماری مزمن کلیه (یا اگر تحت دیالیز هستید)
  • تیروئید کم کار
  • سرطان پوست

نیازهای دوز شما ممکن است در دوران بارداری یا در دوران شیردهی متفاوت باشد. اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می دهید از این محصول بدون توصیه پزشکی استفاده نکنید.

هیچ مکمل گیاهی/بهداشتی را بدون توصیه پزشکی به کودک ندهید.

چگونه باید سلنیوم مصرف کنیم؟

هنگام بررسی استفاده از مکمل های گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین می‌توانید با یک پزشک که در استفاده از مکمل‌های گیاهی/سلامتی آموزش دیده است مشورت کنید. اگر می خواهید از سلنیوم استفاده کنید، آن را طبق دستورالعمل روی بسته یا طبق دستور پزشک، داروساز یا سایر پزشکان استفاده کنید.

استفاده طولانی مدت از سلنیوم در دوزهای بیش از 400 میکروگرم (mcg) در روز می تواند منجر به مشکلات جدی پزشکی یا مرگ شود. از این محصول بیشتر از مقدار توصیه شده روی برچسب استفاده نکنید.

مقدار توصیه شده سلنیوم در رژیم غذایی با افزایش سن افزایش می یابد. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

اگر نیاز به جراحی دارید، از قبل به جراح بگویید که از سلنیوم استفاده می کنید. ممکن است لازم باشد حداقل 2 هفته قبل از جراحی استفاده از این محصول را متوقف کنید.

این دارو می تواند بر نتایج برخی از آزمایشات پزشکی تأثیر بگذارد. به هر پزشکی که شما را درمان می کند بگویید که از سلنیوم استفاده می کنید.

در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

اگر یک نوبت را فراموش کنیم چه اتفاقی می افتد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی برنامه ریزی شده فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. برای جبران دوز فراموش شده، سلنیوم اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید یا با 115تماس بگیرید. مصرف بیش از حد سلنیوم می تواند کشنده باشد.

هنگام مصرف سلنیوم از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

دستورالعمل های پزشک خود را در مورد هرگونه محدودیت در غذا، نوشیدنی یا فعالیت دنبال کنید.

عوارض جانبی سلنیوم

اگر هر یک از این علائم واکنش آلرژیک را دارید، کمک فوری پزشکی دریافت کنید: کهیر. تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.

استفاده طولانی مدت از دوزهای بالای سلنیوم می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود. اگر موارد زیر را دارید مصرف سلنیوم را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • حالت تهوع، استفراغ
  • کمبود انرژی، احساس تحریک پذیری یا خستگی بسیار
  • ریزش مو، بثورات خفیف، ناخن های شکننده یا دردناک، یا رگه های سفید روی ناخن ها
  • لرزش، احساس سبکی سر
  • حساسیت عضلات
  • گرگرفتگی (گرمی، قرمزی یا احساس سوزن سوزن شدن)
  • طعم فلزی، بوی بد دهان، بوی شدید بدن
  • کبودی یا خونریزی آسان

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر سلنیوم تأثیر می گذارد؟

سایر داروها ممکن است با سلنیوم تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی. به هر یک از پزشکان خود در مورد تمام داروهایی که اکنون استفاده می کنید و هر دارویی که شروع به استفاده از آن می کنید یا متوقف می کنید، بگویید.


از کجا می توانیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم؟

قبل از استفاده از هر مکمل گیاهی / بهداشتی با یک پزشک مجاز مشورت کنید. مطمئن شوید که تمام پزشکان شما از همه شرایط پزشکی و درمان‌های شما اطلاع دارند.
به یاد داشته باشید، این دارو و سایر داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از این دارو فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha