درک احساس نیاز به دفع ادرار از فردی به فرد دیگر متفاوت است و سرعت پر شدن مثانه به عوامل متعددی نیز بستگی دارد؛ بنابراین، هیچ قانون سخت و سریعی در مورد مدت زمانی که افراد باید ادرارشان را دفع کنند وجود ندارد.

چه مدت می توانید ادرار خود را نگه دارید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، در بیشتر موارد، نگه داشتن ادرار برای مدت کوتاهی که احساس می‌کنید نیاز به دفع ادرار دارید، مضر نخواهد بود. با این حال، نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی و نادیده گرفتن نیاز به دفع ادرار ممکن است خطر برخی مشکلات مانند عفونت های دستگاه ادراری را افزایش دهد.

در حالی که مثانه انسان به طور معمول بین 1.5 تا 2 فنجان مایع در خود جای می دهد، درک احساس نیاز به دفع ادرار از فردی به فرد دیگر متفاوت است و سرعت پر شدن مثانه به عوامل متعددی نیز بستگی دارد؛ بنابراین، هیچ قانون سخت و سریعی در مورد مدت زمانی که افراد باید ادرارشان را دفع کنند وجود ندارد. با این حال، در بیشتر موارد، افراد می توانند بین 3 تا 4 ساعت نیاز به دفع ادرار پیدا کنند.

البته، این نیز بر اساس میزان و نوع مایعی که فرد می‌نوشد، متفاوت خواهد بود. مصرف مقدار زیادی آب در مدت زمان کوتاه یا نوشیدن نوشیدنی های حاوی کافئین ممکن است باعث میل بیشتر به دفع ادرار شود.

برخی از افراد مشکلی دارند که در آن اغلب از دستشویی استفاده می کنند و در واقع فقط اندکی ادرار می کنند که می تواند به دلیل یک وضعیت پزشکی مانند عفونت دستگاه ادراری باشد، به خصوص اگر ناراحتی در هنگام ادرار کردن یا تخلیه ناقص مثانه به دلیل بزرگ شدن پروستات وجود داشته باشد.

برای برخی افراد، نادیده گرفتن میل به دفع ادرار برای مدتی می‌تواند بخشی از فرآیند آموزش مجدد مثانه باشد. اگر دلیلی برای تکرر ادرار یافت نشد، پزشک ممکن است برای آموزش مجدد مثانه و کاهش مراجعه به سرویس بهداشتی، دفع ادرار را توصیه کند. به طور کلی، این ممکن است شامل حداقل 15 دقیقه منتظر ماندن در زمانی باشد که نیاز به دفع ادرار پیدا می کنید تا ببینید که آیا واقعاً لازم است فوراً بروید یا اینکه آیا می توانید کمی بیشتر منتظر بمانید.

خطرات بهداشتی نگهداشتن ادرار

در بیشتر موارد، نگه داشتن ادرار برای مدت کوتاهی تا زمانی که زمان و مکانی برای دفع ادرار وجود داشته باشد، مضر نخواهد بود. با این حال، نگه داشتن ادرار با افزایش اندک خطر عفونت های دستگاه ادراری یا اختلال عملکرد مثانه (مثانه بیش فعال) در آینده مرتبط است؛ این به این دلیل است که ادرار مانده در مثانه می تواند رشد باکتری را در آنجا افزایش دهد.

مصرف مایعات زیاد و دفع منظم آنها بهترین راه برای جلوگیری از رشد بیش از حد این باکتری است که ممکن است منجر به عفونت شود.

وقتی بالاخره می توانید ادرار را دفع کنید

مهم است که وقتی زمان دستشویی رفتن است، مثانه را کاملا خالی کنید. آهسته ادرار کنید و پس از احساس «تمام شدن ادرار» یک دقیقه یا بیشتر صبر کنید. ممکن است همچنان ادرار بیشتری در مثانه وجود داشته باشد و بهتر است مطمئن شوید که همه چیز خارج شده است، در غیر این صورت، چند دقیقه بعد دوباره احساس نیاز به دفع ادرار خواهید داشت.

مواردی که ممکن است به شما کمک کند ادرار خود را نگه دارید

برای مواقعی که باید بدانید چگونه ادرار خود را برای مدت کوتاهی نگه دارید، از یک یا چند مورد از این تکنیک های حواس پرتی استفاده کنید.

  1. یک موقعیت راحت را حفظ کنید: فشار آوردن به شکم و به خصوص مثانه ممکن است احساس نیاز به دفع ادرار را حتی بیشتر کند. سعی کنید بنشینید یا بایستید و پاها را روی هم قرار دهید یا به هم فشار دهید و پشتتان را صاف نگه دارید تا فشار روی مثانه کاهش یابد. فشار دادن یا تکیه دادن به چیزی که شکم را فشرده می کند ممکن است ناراحتی شما را افزایش دهد.
  2. دمای محیط خود را تغییر دهید: محیط خیلی گرم یا خیلی سرد ممکن است باعث شود برخی افراد احساس کنند که باید به دستشویی بروند. در بیشتر موارد، سرد بودن بیش از حد باعث افزایش احساس اضطرار برای استفاده از سرویس بهداشتی می شود، بنابراین گرم نگه داشتن بدن ممکن است برای مدتی مفید باشد.
  3. به بسته نگه داشتن مثانه فکر کنید: برای جلوگیری از نشت، ممکن است تصور اینکه چیزی نمی تواند از مجرای ادرار پایین بیاید کمک کند. فشردن عضلات آن ناحیه ممکن است به جلوگیری از نشت ادرار کمک کند. تمرین جداسازی این ماهیچه ها و فشردن آنها در مواقعی که نیاز فوری به حمام ندارید می تواند در درازمدت در مواجهه با نیاز به دستشویی رفتن کمک کند.
  4. بی حرکت بمانید: جست و خیز کردن، پریدن، یا تکان دادن بدن می تواند احساس نیاز به دستشویی رفتن را افزایش دهد و حتی ممکن است برای برخی افراد نشت ایجاد کند. کاهش حرکت می تواند به کاهش احساس پر بودن مثانه کمک کند.
  5. مدیتیشن یا تجسم را امتحان کنید: تمرین مدیتیشن، تجسم یا تنفس عمیق ممکن است به دور کردن حواس از ناراحتی مثانه پر برای مدت کوتاهی کمک کند.
  6. حواس پرتی ذهنی: صحبت کردن با کسی، بازی کردن، یا خواندن همگی ممکن است به دور کردن ذهن از احساس پر بودن مثانه کمک کند.

مواردی که نگه داشتن ادرار را سخت می کند

مواردی که می تواند نگه داشتن ادرار شما را سخت تر کند شامل:

  1. نوشیدن: اگر مثانه از قبل پر است و جایی برای دفع ادرار وجود ندارد، نوشیدن مایعات بیشتر فقط مشکل را بدتر می کند.
  2. کمی ادرار کردن: تلاش برای کمی ادرار کردن به احتمال جواب نمی دهد و ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد زیرا هنگامی که جریان شروع می شود، متوقف کردن آن دشوار است. تا زمانی که مثانه به طور کامل تخلیه نشود، ادرار کردن را شروع نکنید.
  3. در حال حرکت کردن: جست و خیز کردن، پریدن، یا تکان دادن می تواند احساس نیاز به دستشویی رفتن را افزایش دهد. ثابت ماندن می تواند به کاهش احساس پر بودن مثانه کمک کند.
  4. کافئین: نوشیدنی‌های حاوی کافئین نیز می‌توانند مثانه را تحریک کرده و میل به دستشویی رفتن را افزایش دهند، بنابراین باید از مصرف آنها اجتناب کرد.
  5. خوردن غذاهای تند و اسیدی: اینها می توانند مثانه شما را تحریک کنند و باعث شوند نیاز سریع به دفع ادرار داشته باشید.
  6. سرفه، عطسه و خندیدن: هنگامی که مثانه پر است، عطسه یا خنده می تواند وضعیت شما را ناراحت کننده تر کند یا حتی باعث نشت ادرار شود.
  7. شنا یا حمام کردن: آب گرم یا رفتن به داخل استخر می تواند احساس نیاز به استفاده از توالت را افزایش دهد و ممکن است نگه داشتن ادرار را دشوارتر کند.

تمرینات کف لگن و کگل

یکی از جنبه های مهم سلامت مثانه، سلامت کف لگن است. ماهیچه های کف لگن در کاهش علائم بی اختیاری مهم هستند. یادگیری نحوه تمرکز بر آن عضلات و تمرین برای قوی تر کردن آنها می تواند بخش مهمی از بازآموزی مثانه باشد.

هم مردان و هم زنان ممکن است از تمرین های کف لگن سود ببرند. مردان ممکن است پس از جراحی پروستات برای کمک به کاهش بی اختیاری پس از جراحی نیاز به درمان داشته باشند. زنان در صورت داشتن موارد خفیف بی اختیاری یا فعالیت بیش از حد مثانه ناشی از زایمان، پس از یائسگی، افزایش وزن یا جراحی های لگن، ممکن است از این تمرین ها سود ببرند.

همچنین بازآموزی مثانه، تمرینات کف لگن، بیوفیدبک و دارو ممکن است برای کمک به درمان مشکلات ادراری مورد استفاده قرار گیرند.

تغییرات در عملکرد مثانه با افزایش سن

این تصور وجود دارد که مشکلات مثانه با افزایش سن اجتناب ناپذیر است، اما اینطور نیست.

در حالی که تغییرات کوچکی در عملکرد مثانه وجود دارد که با افزایش سن ایجاد می شود، تکرر ادرار، درد هنگام ادرار کردن و نشت ادرار معمولی نیستند. در برخی موارد، انجام برخی تغییرات در عادات مثانه می تواند به جبران تغییراتی که در سلامت مثانه با افزایش سن رخ می دهد، کمک کند.

با این حال، درباره ناراحتی شدید یا مشکل در ادرار کردن باید با یک پزشک صخبت کنید تا مطمئن شوید که شرایط جدی تری وجود ندارد که باعث ایجاد علائم شده است.

درآخر

در حالی که نگه داشتن ادرار لزوماً خطری برای سلامتی ندارد، بهتر است عادات سالمی برای سلامت مثانه داشته باشید و هنگام نوشیدن مایعات، دسترسی داشتن به سرویس بهداشتی را نیز در نظر بگیرید. هیدراته ماندن مهم است، اما ناراحت بودن به دلیل اینکه سرویس بهداشتی در دسترس نیست، ممکن است آزاردهنده بشود؛ پس هنگام مصرف مایعات در طول روز نیز باید مورد توجه شما قرار گیرد.

برای کسانی که احساس می‌کنند مثانه آنها واقعاً پر است، حتی اگر مقدار زیادی در آن وجود ندارد، زمان آن رسیده است که به دنبال کمک پزشکی باشند تا مطمئن شوند که یک بیماری زمینه‌ای وجود ندارد. برای برخی، بازآموزی مثانه یا انجام برخی تمرینات کف لگن ممکن است به سلامت مثانه آنها کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha