ورزش‌های خاص برای تقویت عضلات کف لگن که به «کگل» (Kegel) مشهور است یکی از راه‌های کمک به بهبود مشکل بی‌اختیاری ادرار عصبی است.

توصیه‌ متخصصان درباره بی‌اختیاری ادرار عصبی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، نشت بی‌اختیار ادرار موقع خندیدن، سرفه یا ورزش کردن می‌تواند شرایط پراضطرابی را برای فرد ایجاد کند.

به گزارش یاهو لایف، تقریبا از هر سه زن، یک زن مسن‌تر از ۴۵ سال گرفتار نشت یا ریزش غیرارادی ادرار (بی‌اختیاری ادرار) می‌شود که به آن بی‌اختیاری ادرار عصبی یا استرسی stress urinary incontinence نیز می‌گویند.

دکتر مری دوارت تیبولت، استادیار مامایی و زنان و زایمان، می‌گوید: «این عارضه در بسیاری از زنان پس از زایمان یا با افزایش سن رخ می‌دهد، اما چیزی نیست که طبیعی باشد یا فقط زنان دچار آن باشند.»

دلایل

تیبولت می‌گوید: «بی‌اختیاری ادرار عصبی به‌علت ناتوانی مجرای ادرار در بسته ماندن کامل در صورت افزایش فشار روی مثانه و مجرای ادرار است.» مجرای ادرار لوله‌ای متصل به مثانه و مسیر خروج ادرار از بدن است.

به گفته تیبولت، این عارضه ممکن است به‌علت ضعیف شدن عضلات کف لگن و بافت همبند اطراف مجرای ادرار و/یا بسته شدن ناقص مجرای ادرار نیز باشد. میزان ریزش ادرار از چند قطره تا خیس شدن لباس متغیر است.

عوامل متعددی موجب ضعیف شدن عضلات کف لگن می‌شود، از جمله: بارداری، زایمان، چاقی، فشار مزمن برای دفع، سرفه مزمن، و تغییرات هورمونی در یائسگی که با کاهش توده عضلانی به‌علت افزایش سن مرتبط است.

زمان مراجعه به پزشک

هنگامی که نشانه‌های تکرر ادرار، فوریت ادرار کردن، یا ریزش (غیرارادی) ادرار روی زندگی اثر می‌گذارد، باید به پزشک‌ خبر داد.

به گفته متخصصان،‌ وقتی که زنان به‌دلیل این عارضه از فعالیت‌های خاصی دوری می‌کنند که از آن‌ها لذت می‌برند، مثلا از ورزش و معاشرت اجتماعی یا سفر کردن، آنگاه است که این مسئله روی کیفیت زندگی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد. این زنان ممکن است از نظر اجتماعی منزوی شوند که به‌ سلامتشان آسیب می‌رساند.

پزشک با معاینه جسمی، پرسیدن از حالات بیمار، و آزمایش ادرار می‌تواند به افراد مبتلا به این عارضه کمک کند. در مواردی نیز پزشک عمومی ممکن است بیمار را به متخصص زنان‌ و زایمان یا متخصص مجاری ادرار (اورولوژیست) ارجاع دهد.

تغییر در سبک زندگی

کارشناسان معتقدند که با تغییر برخی عادت‌های رفتاری و همچنین تقویت عضلات کف لگن می‌توان به بهبود بی‌اختیاری ادرار کمک کرد

متخصصان حفظ وزن مناسب و جلوگیری از افزایش وزن و چاقی را نیز توصیه می‌کنند. به گفته تیبولت، کاهش وزن در زنان چاق به کنترل بی‌اختیاری ادرار عصبی کمک می‌کند.

یبوست از دیگر عوامل موثر در بروز این عارضه است، زیرا فشار آوردن مزمن برای ایجاد حرکات روده و تخلیه مدفوع به‌مرور زمان به عضلات کف لگن فشار می‌آورد. بنابراین، مشورت با متخصص مراقبت‌های بهداشتی و درمانی برای حل مشکل یبوست توصیه می‌شود.

ورزش‌های خاص برای تقویت عضلات کف لگن- که «کگل» (Kegel) نامیده می‌شود- یکی دیگر از راه‌های رفع مشکل بی‌اختیاری ادرار عصبی است. انجام این ورزش‌ها زیر نظر پزشک و راهنمایی فیزیوتراپیست می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در صورتی که تغییر شیوه زندگی موثر نباشد، پزشکان و متخصصان استفاده از رحم‌بند یا پساری (pessary) را تجویز می‌کنند. این ابزار پلاستیکی نرم و انعطاف‌پذیر در اندازه متناسب با بدن بیمار در داخل واژن گذاشته می‌شود. این وسیله را می‌توان در طول فعالیت‌های مختلف، مانند تمرین‌های ورزشی، بارها استفاده کرد.

تیبولت می‌گوید: «حدود نیمی از زنان مدت‌های طولانی از پساری استفاده می‌کنند و حدود نیمی از زنان نیز سراغ درمان‌های پیشرفته‌تر می‌روند. در برخی موارد نیز جراحی توصیه می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha