شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 35394

با نزدیك شدن زمان برگزاری بزرگ‌ترین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران كه با عنوان «مدیریت عود و عوارض سرطان‌های شایع پس از درمان در ایران» برگزار می‌شود، هشدار متخصصان نسبت به وضع سلامت جمعیت كشور افزایش یافته است.

سلامت نیوز :با نزدیك شدن زمان برگزاری بزرگ‌ترین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران كه با عنوان «مدیریت عود و عوارض سرطان‌های شایع پس از درمان در ایران» برگزار می‌شود، هشدار متخصصان نسبت به وضع سلامت جمعیت كشور افزایش یافته است.

 دكتر سید هاشم سید مهدی، عضو كمیته اجرایی ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی كشور با اشاره به فراوانی سرطان معده در مردان در ایران گفت: «سرطان معده در مردان پس از سرطان ریه، شایع‌ترین سرطان در ایران است حال آنكه در زنان، سرطان پستان شایع‌ترین سرطان به شمار می‌آید.

سرطان معده، در افرادی با گروه خونی A شایع‌تر است.» وی با اشاره به اینكه پسماندهای سلول‌های جنینی در مری و یك‌سوم فوقانی معده عاملی برای ابتلا به سرطان معده است، اظهار كرد: بقایای سلول‌های جنینی قابلیت سرطانی شدن را دارند كه با بررسی‌ها و تست‌های تشخیصی معمول، رادیوگرافی و سی.تی.اسكن قابل شناسایی نیستند.

علایم و نشانه‌های اولیه سرطان معده گول‌زننده و مشابه ناراحتی‌های گوارشی است بطوری كه افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه بهبود پیدا كنند.

وی با بیان اینكه كاهش وزن و بی‌اشتهایی علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است، گفت: در مراحل اولیه ناراحتی‌های گوارشی چون تهوع، بی‌اشتهایی، كاهش وزن، درد ملایم و متناوب و در مراحل پیشرفته وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ (ملنا) و در مراحل پیشرفته‌تر استفراغ خونی بروز می‌كند.



سرطان مری؛ شایع در زنان شمال ایران

دكتر محمدرضا میر، دبیر علمی این كنگره نیز از غربالگری سرطان مری در دو استان گلستان و اردبیل به لحاظ شیوع فراوان آن خبر داد و گفت: سرطان مری در شمال شرق و خطه شمال كشور و در شهرهایی چون اردبیل، تالش و گنبد شایع‌تر است. وی با بیان اینكه هم‌اكنون سرطان مری در ردیف چهار سرطان شایع در زنان و مردان استان‌های شمالی است، اظهار كرد: سرطان مری در برخی مناطق كشور حتی در زمره نخستین سرطان‌های شایع در زنان است. وی ادامه داد: پراكندگی جغرافیایی سرطان مری حتی در یك استان متفاوت است، به عنوان مثال میزان شیوع آن در گنبد بیش از گرگان است.

 رییس بخش جراحی انستیتو كانسر بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: سرطان‌های شایع در ایران نظیر سایر كشورهای آسیایی پس از سرطان پوست به ترتیب سرطان پستان در زنان، سرطان معده در مردان، سرطان مثانه، كولون و ركتوم و سرطان مری است. همچنین دكتر اسماعیل حاجی نصرالله؛ رییس این كنگره با اشاره به شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش از جمله سرطان مری، معده و كلون در ایران گفت: سرطان مری در خطه شمال كشور از شرق تا غرب آن و مناطق كوهستانی زاگرس شیوع فراوانی دارد و سرطان ریه در مردان و سرطان پستان در زنان ایرانی شایع است.

سرطان كولون (روده بزرگ) از سرطان‌های شایع دستگاه گوارش است كه میزان خطر بروز آن به عوامل گوناگونی از جمله ژنتیك، سابقه خانوادگی و عوامل محیطی بستگی دارد؛ به نحوی كه چنانچه فردی در اقوام درجه یك خود نظیر پدر، مادر، خواهر و برادر سابقه ابتلا به یكی از انواع سرطان‌ها را داشته باشد پیگیری‌های لازم برای وی باید در سنین پایین‌تری آغاز شود.



سرطان كولون؛ شایع‌ترین در میانسالان ایران

دكتر حسین ناصر شایق، یكی دیگر از اعضای انجمن جراحان عمومی ایران، پولیپ را ضایعه پیشتاز سرطان كولون دانست و گفت: مطالعات نشان می‌دهد كه در سن 50 سالگی از هر چهار نفر یك نفر داخل كولون خود پولیپ دارد.

وی با بیان اینكه سن متوسط ابتلا به سرطان كولون (روده بزرگ) 64 سالگی است، كانسر كولون را از شایع‌ترین سرطان‌های ایران و جهان برشمرد و افزود: كانسر كولون در بیش از 90درصد موارد در سنین 50 و بالاتر دیده می‌شود. وی ادامه داد: در انواع ژنتیك و نیز در نوع فامیلیال پولیپوزیس شانس ابتلا به كانسر كولون بسیار زیاد است بطوری كه در نوع اخیر در صورت عدم درمان بموقع، ابتلا صد درصد است، همچنین سن ابتلا در دو مورد اخیر كمتر است. وی با بیان اینكه سرطان كولون در زمان شروع هیچ علامت بالینی ندارد، گفت: آزمایش مدفوع از نظر خون ناپیدا و كولونوسكوپی طبق برنامه غربالگری تنها راه تشخیص است.

به گفته دكتر شایق، تشخیص و درمان در این مرحله از بیماری با نتیجه حدود صد درصد بهبودی است و افزود: علایم بالینی در مراحل پیشرفته‌تر ظاهر می‌شود و تغییر در عادات اجابت مزاج (اسهال یا یبوست)، وجود خون در مدفوع، احساس خستگی، رنگ پریدگی، كم خونی با علت نامعلوم، بی‌اشتهایی، كاهش وزن، دردهای شكمی، احساس عدم تخلیه كامل پس از اجابت مزاج، تهوع و استفراغ، باریك شدن مدفوع، دردهای ناحیه مقعد، نفخ شكم و... از علایم و نشانه‌های سرطان كولون است كه با بروز هر یك از علایم فوق، مراجعه به پزشك معالج ضروری است.

 البته علاوه بر وجود سابقه بیماری‌های بدخیم كولون در افراد فامیل یا خود بیمار، مصرف غذاهای چرب حاوی كلسترول، بویژه چربی‌های حیوانی، پرخوری و اضافه وزن، عدم تحرك و مصرف غذاهایی كه دارای فیبر كمتر هستند (كم تفاله) از عوامل تشدید شانس ابتلا به سرطان كولون است. دكتر شایق مصرف الكل، استعمال دخانیات و قرارگرفتن در معرض اشعه و عدم مصرف مواد گیاهی (میوه‌جات و سبزیجات) را از دیگر عوامل تشدید كننده برشمرد و به افراد بالای 50 سال و نیز افرادی با سابقه فامیلی یا ژنتیكی بیماری‌های بدخیمی توصیه كرد در برنامه غربالگری شركت كنند.



سرطان پستان؛ شایع‌ترین در زنان ایران

دكتر رحیم نیك‌پی، دبیر اجرایی ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینكه سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی است، گفت: 75درصد توده‌های بدخیم پستان با خودآزمایی بیماران قابل تشخیص است. وی با تاكید بر ضرورت آغاز خودآزمایی پستان توسط زنان از سن 20سالگی اظهار كرد: این معاینه باید هر شش تا 12 ماه یك بار توسط پزشك و كادر درمان انجام شود.

وی علایم هشداردهنده سرطان پستان را شامل هر نوع تغییر شكل در سایز، ترشحات نوك پستان یا لمس هر نوع توده در زیر بغل برشمرد و افزود: خطر ابتلا به سرطان سینه در كسانی با سابقه ابتلا در اقوام درجه یك (مادر، خواهر، مادر بزرگ، خاله) تا چهار برابر بیشتر از افراد عادی و در افراد چاق 5/1 تا 2 برابر سایرین و مصرف‌كنندگان غذاهای پرچرب و الكل تا دو برابر دیگران است. به گفته وی خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی كه در سنین كمتر از 20 سالگی باردار می‌شوند 30 تا 40درصد كمتر از سایرین است.

دكتر نیك‌پی با بیان اینكه سرطان ریه هم در مردان ایرانی از شایع‌ترین سرطان‌ها به شمار می‌رود، ادامه داد: استعمال دخانیات، عوامل شغلی و قرارگیری در معرض مواد سرطان‌زا نظیر مواد شیمیایی و رادیواكتیو و نیز آلودگی هوا از عوامل خطر در بروز سرطان ریه است و هرگونه علایم غیرطبیعی اعم از سرفه‌های غیرمعمول، مداوم به همراه خلط خونی، كاهش وزن، خستگی زودرس، گرفتگی صدا و كم‌اشتهایی از علایم هشداردهنده سرطان ریه است. سرطان پوست نیز از سرطان‌های شایع در هر دو جنس است و آفتاب سوختگی، نور آفتاب و اشعه ماورای بنفش از عوامل خطر برای بروز این سرطان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha