رتبه‌بندی معلمان، بندی بر دست‌وپای معلمان نهاده است که گسستنی نیست. آشفتگی ذهنی هزاران معلم، بی‌انگیزگی، امیدسوزی و فراگیرشدن موج اعتراض معلمان، برخی از پیامدهای تصمیم‌گیری برخی خود «عقل‌کل» پندارها است که در پشت درهای بسته، بدون نظرخواهی از فرهنگیان، این فرجام نامبارک را برای فرهنگیان رقم زدند.

بی‌سروسامانی در سامانۀ رتبه‌بندی معلمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، ضرورت دارد در راستای تحقق اهداف تعلیم‌وتربیت، این لایحه مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرد؛ ولی تا زمان عملی‌شدن این مطالبه به‌حق فرهنگیان، به‌اختصارصرفاً برخی نابسامانی‌های سامانۀ جدید رتبه‌بندی مطرح می‌شود تا بانیان این لایحه نسبت به رفع مشکلات در این سامانه اقدام کنند:


۱- تعیین تکلیف معلمان فاقد رتبه باید اولویت اول وزارتخانه باشد. انتظار می‌رودسرپرست آموزش‌وپرورش نسبت به رفع مشکل عدم تعیین رتبه برای معلمان فعال صنفی-سیاسی و بسیاری فرهنگیان دیگر که فاقد رتبه اعلام شده‌اند، اقدام کند درحالی‌که وی بررسی مستندات معلمان حائز رتبه‌های ۳ و ۴ را اولویت کاری‌اش اعلام کرده است.

۲-امکان اعتراض مجدد برای همۀ همکارانی که قبلاً تأیید رتبه کرده‌اند فراهم شود؛ چون بسیاری از همکاران بدون بررسی دقیق امتیازات مکتسبه، رتبه‌شان را تأیید کرده‌اند.

۳-در بخش «شایستگی‌های عمومی» و دیگر شایستگی‌هایی که نیازمند بارگذاری مستندات نیست، نسبت به امتیازدهی به همکاران، با نظر مساعد، تجدیدنظر شود چرا که مثلاً سنجش باور به ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، روحیه جهادی... چگونه قابل‌سنجش است؟
۴- در بخش «شایستگی‌های تخصصی»، گزینۀ «دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی»، تعداد بارگذاری مستندات، از سه مورد به ۶ مورد افزایش پیدا کند چرا که برخی مستندات ۵ امتیازی است و تنها برخی مستندات خاص ۱۰ امتیازی است.
۵- در بخش «شایستگی‌های حرفه‌ای» گزینۀ «مشارکت در شوراها و امور مدرسه و مراکز آموزشی تربیتی و اداری» زمینۀ بارگذاری حداقل ۲۰ مستند فراهم شود یا برای همۀ مستندات، ۶ امتیاز لحاظ شود
چرا که تقلیل امتیاز مستندات مربوط به مدارس به ۳ امتیاز جفا در حق همکاران آموزشی است چرا که مدارس، خط مقدم آموزش و تعلیم‌ و تربیت هستند.
۶- در بخش «تجربه»، امتیاز بند ب «کسب مهارت‌های متناسب با عناوین شغلی» لحاظ گردد؛ چون به‌رغم بارگذاری مستندات، هیچ امتیازی به این بخش تعلق نگرفته است.
۷- فایل‌های راهنمای آموزش سامانه رتبه‌بندی معلمان و فایل راهنمای تکمیل سامانه رتبه‌بندی که از روی سامانه رتبه‌بندی قبلی، حذف شده است؛ در سامانه جدید بارگذاری و در دسترس قرار گیرد.
۸- ابهام برخی مستندات رفع شود. مشخصاً در بخش «مشارکت در شوراها و امور مدرسه و...» کمیته‌ها و شوراهای امتیازآور و گزینه بارگذاری مستندات مربوطه، شفاف مشخص شود.
۹-در راستای رفع ابهام و پاسخ‌دهی مطلوب به سؤالات همکاران، تا پایان مهلت بارگذاری مستندات جدید، کارگروهی به‌صورت تلفنی، موظف به پاسخ‌گویی به فرهنگیان شوند.
در پایان پیشنهاد می‌شود وزارتخانه ضمن رفع برخی نابسامانی‌های این سامانه، در اسرع وقت نسبت به ارائۀ لایحۀ رتبه‌بندی جدید به دولت اقدام کند تا از انبوه اعتراض همکاران فرهنگی که صبورانه و صادقانه، برای ارتقای فکری و پرورشی فرزندان این سرزمین در تلاشند کاسته شود و در آستانۀ هفتۀ معلم، شاهد رفع دغدغۀ فرهنگیان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha