سلامت نیوز: مطالعات متعدد ثابت کرده است که بین عوامل اجتماعی و بیماری های روانی رابطه وجود دارد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: آسیب های اجتماعی به عنوان یک تهدید جدی، سلامت افراد را با خطر مواجه ساخته و رشد شهرنشینی، رشد بی رویه جمعیت، از هم پاشیدگی روابط متقابل بین افراد و تأثیر گروه همسال، دلیلی منطقی برای توجه به آسیب های ا جتماعی است.

دکترحمیدرضا فتحی افزود: اگرچه آسیب های اجتماعی می تواند بسیار گسترده باشد ولی مسایلی از قبیل اعتیاد، فرار از خانه، خشونت، انزوای اجتماعی، رفتارهای پرخطر، سرقت و کودک آزاری از جمله شایع ترین آن ها محسوب می شود.

وی تصریح كرد: اگر چه عوامل ارثی نقش مهمی در بیماری های روانی دارند، اما نمی توان گفت بیماری های روانی موروثی است چرا که در ایجاد بیماری های روانی، محرک های پیچیده ای مانند عوامل زیستی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دخالت دارند.

به گفته دكتر فتحی، فراهم آوردن اجتماع و محیط سالم می تواند از پیدایش بیماری های روانی جلوگیری کرده و حتی کسانی را که زمینه مساعد دارند از آن محفوظ نگه داشت.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این كه بیماری روانی را باید بیماری جامعه دانست، گفت: انواع بزهکاری ها و جرم های ضد اجتماعی، ریشه در نابسامانی ها و آشفتگی های روانی دارد که به دلیل محیط ناسالم اجتماعی است.

وی خاطرنشان كرد: همگانی کردن آموزش مهارت زندگی به عنوان یکی از موثرترین اقدام های پیشگیرانه از اختلال های رفتاری، اجتماعی به مردم به ویژه در قشر جوان می تواند نتایج مفیدی در کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای فرهنگ فردی و اجتماعی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha