رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کمتر از ۳۰ درصد از موارد سقط غیرقانونی توسط کادر درمان بوده است. بسیاری از سقط جنین‌های غیرقانونی از طریق سفارش‌های اینترنتی صورت می‌گیرد و داروهای خریداری شده در منزل استفاده می‌شود.

اجرای ۳۰ درصد از موارد سقط جنین غیر قانونی توسط کادر درمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محبوبه والیانی به مناسبت روز جهانی ماما، درباره مزایای زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین، اظهار کرد: باید برای تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی فرهنگ‌سازی صحیح انجام دهیم، بالغ بر ۱۵ سال است که فعالیت می‌کنیم تا مردم متوجه شوند، زایمان طبیعی بدون استفاده از داروها می‌تواند به نفع مادر و کودک باشد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی مادر بارداری عمل سزارین می‌کند، پس از آن به تعداد محدود می‌تواند دوباره سزارین داشته باشد و این احتمال وجود دارد که بعد از اینکه فرزند را خارج کردند رحم را نیز از بدن مادر خارج کنند، افزود: احتمال ابتلا به آسم در فرزندانی که از طریق سزارین به دنیا می‌آیند ۵۰ درصد بیشتر از سایر کودکان است. این عدد برای ابتلاء به بیماری دیابت ۲۵ درصد بیشتر از دیگر کودکان و برای چاقی نیز ۲۰ درصد بیشتر از دیگران است.

مدیر گروه مامایی و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص ویژه‌برنامه‌های هفته ماما، گفت: از دوشنبه به مدت سه روز پایگاه‌های ثابت سلامت در ۴ نقطه محروم از شهر اصفهان از جمله حصه جنوبی، زینبیه، قائمیه و شیخ طوسی برپا و از هشت صبح تا ۲ بعدازظهر به مردم این مناطق ارائه خدمت می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در روز ۱۴ اردیبهشت ماه سه پایگاه ثابت یک روزه در سه میدان اصلی شهر از جمله «انقلاب»، «میدان امام حسین» و «میدان نقش جهان» از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر مستقر هستند که شامل حداقل یک ماما و یک عضو هیئت علمی و سه دانشجو هستند.

والیانی ادامه داد: شش اتوبوس آذین بندی شده به شعارهای بهداشتی در بزرگمهر، پل خواجو، سی و سه پل، میدان قدس و میدان جمهوری و میدان لاله مستقر و به مردم ارائه خدمات مشاوره و سلامت زنان ارائه می‌شود.

۲هزار و ۵۰۰ ماما شاغل در مراکز درمانی استان اصفهان

وی با اعلام اینکه سالیانه ۳۰ تا ۴۰ دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرفته می‌شوند، توضیح داد: در مقطع کارشناسی ارشد پنج گرایش داریم و گرایش بهداشت باروری را در مقطع دکتری داریم، مقطع دکتری مامایی بالینی را نیز در سال‌های آینده در اصفهان خواهیم داشت. اگر طرح نیروی انسانی برای مامایی اجباری شود، در امر استخدام موفق‌تر خواهند بود. سیستم به حضور ماماها نیاز دارد، اما به دلیل پرداختی‌ها تعداد کمی را استخدام می‌کنند.

والیانی رتبه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را در میان تمام دانشگاه‌ها در استفاده از روش‌های زایمان بدون درد رتبه اول در کل کشور دانست و بیان کرد: تعداد ماماهای شاغل را ۱۱۰۰ نفر است که حدود ۶۵۰ نفر از آنها در بیمارستان‌های دولتی و زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه‌های مختلف از جمله بلوک زایمان، زایمان طبیعی، نوزادان، مراقبت‌های بارداری پُرخطر و درمان ناباروری فعالیت دارند، همچنین هزار ماما در مراکز بهداشت و ۴۰۰ ماما در مراکز خصوصی شاغل هستند که در راستای افزایش زایمان طبیعی ماما نقش مؤثری دارد.

۳۰ درصد از موارد سقط غیرقانونی توسط کادر درمان انجام می‌شود

زهرا جوانمردی نیز با بیان اینکه ما حدود یک سوم این استاندارد، ماما در اختیار داریم، اظهار کرد: آمار رسمی در باره سقط جنین غیرقانونی در کشور و استان اصفهان وجود ندارد، اما بررسی آمار سقط‌های ثبت شده در بیمارستان‌های استان در سال گذشته و مقایسه آن با سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که افزایشی در این زمینه نداشتیم.

وی درباره افزایش سقط جنین در روزهای اخیر، افزود: طبق گزارش‌ها، کمتر از ۳۰ درصد از موارد سقط غیرقانونی توسط کادر درمان بوده است. در بیمارستان‌ها آمار سقط جنین در مواردی مانند سقط خودبه‌خودی، مجوزهای پزشکی قانونی و عوارض ناشی از سقط‌های غیرقانونی در سامانه‌ای مختص به آن ثبت می‌شود.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، توضیح داد: بسیاری از سقط جنین‌های غیرقانونی از طریق سفارش‌های اینترنتی صورت می‌گیرد و داروهای خریداری شده در منزل استفاده می‌شود، همچنین بسیاری از موارد عوارض ناشی از سقط غیرقانونی به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند.

وی اعلام کرد: سال گذشته در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حدود ۵۴ هزار زایمان ثبت شد که ۵۹ درصد از آنها به‌صورت سزارین و ۴۱ درصد طبیعی بود.

مرگ ۱۸ مادر باردار در سال ۱۴۰۰

نادیا رحیمی، رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بیماری کرونا بر مرگ و میر مادران باردار تاثیر گذاشت، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ در استان اصفهان ۱۸ مرگ مادر باردار ثبت شد که ۱۴ مورد آن به‌دلیل ابتلا به بیماری کرونا بود. از اسفندماه سال ۹۸ که با کرونا مواجه شدیم، تعداد مرگ‌ومیر تحت تأثیر کرونا قرار گرفت و بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ومیرها بر اثر کرونا بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته در استان اصفهان ۱۱ مرگ مادر باردار ثبت شده است، اضافه کرد: اصفهان از نظر کمتر بودن آمار مرگ و میر مادران باردار در کشور در رُتبه دوم قرار دارد. در سال ۱۴۰۱، ۴۴ هزار و ۴۸۶ مورد بارداری که حداقل یک بار به مراکز بهداشت مراجعه کرده‌اند ثبت شده و آمار شرکت مادران باردار در کلاس‌های آمادگی زایمان ۱۴ هزار و ۱۰۶ مورد بوده است.

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با گلایه از اینکه حدود ۲۰ درصد از مادران باردار در اصفهان به مراکز بهداشت مراجعه نمی‌کنند، بلکه فقط از خدمات بخش خصوصی استفاده می کنند، گفت: سال گذشته ۴۴ هزار و ۴۸۶ زن باردار به مراکز بهداشتی استان مراجعه کردند. ۱۴ هزار و ۱۰۶ نفر از آنها در کلاس های آمادگی زایمان شرکت کردند و اصفهان، بهترین درصد حضور زنان باردار در این دوره‌های آموزشی را در سطح کشور دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha