فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: در هموفیلی ای و بی مادر ناقل است و به جنین منتقل می شود، در واقع بیشتر در پسرها از مادر منتقل می شود. ناقلین اطلاعی از بیماری خود ندارند و افراد ناقل باید شناسایی شوند .افرادی که در خانواده سابقه هموفیلی دارند حتما باید آزمایش بدهند.

بیماری هموفیلی در پسرها بیشتر از مادر منتقل می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ غلامرضا باهوش فوق تخصص خون و آنکولوژی اظهار کرد: هموفیلی بر اساس کمبود فاکتورهای پروتئینی که به فاکتورهای انعقادی معروف هستند، ایجاد می شود که ١٣ تا هستند. در مسیر لخته شدن خون اختلال ایجاد می شود جایی که زخم می شود یا خانم ها در دوران عادت ماهانه هستند خونریزی دارند یا در جراحی ها که خون بند نمی آید.

وی ادامه داد: اختلال نادری است اما کمبود فاکتور هشت در راس آن است و شایع ترین فاکتور ارثی است و بعد از آن هموفیلی ای و بی و نقطه سی هستند که هر کدام از این فاکتورها کم باشد هموفیلی ایجاد می شود .

این فوق تخصص خون و آنکولوژی در خصوص علائم بیماری هموفیلی تاکید کرد: علائم هموفیلی، خونریزی های عمقی و تورم در لثه یا گوارش و یا در عضله است که البته در برخی مواقع، در نوزادی نیز این بیماری مشاهده می شود که بیشتر بیماری هموفیلی ارثی است و با فرد متولد می شود .

باهوش با بیان اینکه در هموفیلی ای و بی مادر ناقل است و به جنین منتقل می شود، گفت: در واقع بیشتر در پسرها از مادر منتقل می شود. ناقلین اطلاعی از بیماری خود ندارند، و افراد ناقل باید شناسایی شوند .افرادی که در خانواده سابقه هموفیلی دارند حتما باید آزمایش بدهند ، که افراد ناقل با بررسی ژنتیک، هموفیلی شان مشخص می شود.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی در پایان اظهارکرد: دخترخانم هایی که در دوران عادت ماهیانه خونریزی زیاد دارند و در افراد خانواده کلا این مشکل وجود دارد که خونریزی شدیدی دارند حتما باید به پزشک و مراکز مرتبط با هموفیلی مراجعه کنند.

گفتنی است، هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده ارثی است. فرد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پائین یا عدم وجود پروتئین هایی به نام فاکتورهای انعقادی قادر به متوقف کردن روند خونریزی نیست. فرآیند انعقاد خون به جلوگیری از خونریزی بیش از حد کمک می نماید. انواع مختلفی از هموفیلی وجود دارد اما شایعترین و شناخته شده ترین آنها عبارتند ازهموفیلی A – کمبود فاکتور ۸، و هموفیلی B – کمبود فاکتور .۹

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha