یکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 35510

رشد روزافزون اعمال جراحی زیبایی در ایران، مشكلات و عوارض زیادی برای مردم به‌خصوص خانم‌ها ایجاد كرده است. هر روز شاهدیم كه افراد زیادی به پزشكان غیرمتخصص مراجعه می‌كنند و خواستار انجام جراحی‌های زیبایی هستند...

سلامت نیوز: رشد روزافزون اعمال جراحی زیبایی در ایران، مشكلات و عوارض زیادی برای مردم به‌خصوص خانم‌ها ایجاد كرده است. هر روز شاهدیم كه افراد زیادی به پزشكان غیرمتخصص مراجعه می‌كنند و خواستار انجام جراحی‌های زیبایی هستند...

رشد روزافزون اعمال جراحی زیبایی در ایران، مشكلات و عوارض زیادی برای مردم به‌خصوص خانم‌ها ایجاد كرده است. هر روز شاهدیم كه افراد زیادی به پزشكان غیرمتخصص مراجعه می‌كنند و خواستار انجام جراحی‌های زیبایی هستند، در صورتی كه این اعمال جراحی غیرضروری توسط افراد غیرمتخصص می‌تواند آسیب‌ جدی به سلامت و ظاهر افراد وارد كند. قبل از هر چیز باید گوشزد كنیم، اگر هم قصد انجام جراحی‌های زیبایی را دارید باید به پزشك متخصص مراجعه كنید و در كلینیك‌های معتبر اقدام به انجام این جراحی‌ها كنید. در گفت‌وگویی كه با دكتر محمدگلشنی رئیس انجمن پوست ایران داشتیم، این مشكلات را بررسی كردیم.

آلرژی به داروهای تقلبی

استفاده از بوتاكس (سم بوتولیزوم) امروزه كاربرد وسیعی در جوان‌سازی صورت به‌خصوص در نواحی خطوط پیشانی و اطراف چشم پیدا كرده است. اما لازم به ذكر است انواع قاچاق بوتاكس ساخت كشور چین در بازار زیاد شده است و باید هنگام تزریق به برچسب وزارت بهداشت توجه كنید. در صورت تقلبی بودن محصول، آلرژی شدید یا عفونت در ناحیه تزریق ایجاد خواهد شد. در كشور ایران بوتاكس با برند دیسپورت كه دارای مجوز بهداشت است، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چند درصد از مراجعه کنندگان دچار عوارض بعد از جراحی می‌شوند؟

عوارض این روش‌ها با هم متفاوت هستند اما می‌توان گفت تا حدودی آثار ماندگاری به جای نمی‌گذارند. مهم‌ترین عارضه که پای بیشتر خانم‌ها را دوباره به مطب پزشکان متخصص پوست و مو باز می‌کند، عوارض ناشی از تزریق ژل‌هاست. اگر پزشک از ژل‌های غیراستاندارد استفاده کندیا اینکه تخصص لازم برای تزریق ژل را نداشته باشد، ژل‌ها در محل تزریق حرکت می‌کنند و حالت گلوله‌ای به خود می‌گیرند که در نهایت باعث اختلال در فرم صورت و محل تزریق می‌شود. در 30 تا 50 درصد موارد، حرکت ژل‌ها و فیلرها دیده می‌شود. با توجه به نوع ژل، درمان‌های متفاوتی وجود دارد و گاهی حتی برای تخلیه ژل، به عمل جراحی پلاستیک نیاز است.

سوختگی ناشی از لیزر

استفاده از لیزر در درمان بیماری‌های پوستی، نیازمند دانش كافی در زمینه كاربرد لیزر و شناخت ساختمان و بیماری‌های پوستی است.

برای درمان هر مشكل باید از لیزر مناسب با طول موج مناسب استفاده شود و در صورت ناآگاهی، طول موج نادرست می‌تواند باعث سوختگی پوست و ایجاد اسكار در محل لیزر شود.

از این رو به خانم‌ها و آقایان توصیه می‌شود برای استفاده از لیزر حتما به متخصصان پوست و كلینیك‌های تخصصی مخصوص پوست و لیزر مراجعه كنند. لیزر را وقتی انجام بدهید که حتما به آن احتیاج دارید.

عفونت و اسكار در ناحیه سر

عمل جراحی كاشت مو، عملی سنگین و طولانی است و در صورتی كه این عمل به درستی انجام نشود می‌تواند عوارض فراوانی مثل عفونت در محل عمل، اسكار در محل و دفع پیوند، به جای بگذارد. این كار باید فقط توسط متخصصان پوست، جراحان پلاستیك یا متخصصان جراح سر و گردن و گوش و حلق و بینی انجام شود.

گاهی حتی نیاز به چنین عمل سنگینی نیست و پزشك متخصص با روش‌هایی نظیر PRP یا مزوتراپی می‌تواند مشكل ریزش موی شما را برطرف كند.

مشتریان سولاریوم مستعد سرطان پوست هستند

تیره كردن رنگ پوست به یك مد رایج تبدیل شده است و در نوجوانان و  جوانان شیوع فراوانی پیدا كرده است. در گذشته افراد فقط توسط حمام آفتاب اقدام به تیره كردن پوست خود می‌كردند، اما با پیشرفت علم، دستگاه سولاریوم وارد بازار شد كه دارای چراغ‌هایی با اشعه‌ UV است.

به طور كلی برنزه كردن سلامت پوست را به خطر می‌اندازد زیرا اشعه‌ آفتاب برای پوست مضر هستند و قرار گرفتن بیش از 20دقیقه در معرض نورخورشید می‌تواند خطرناك باشد.

اما خطر ناشی از دستگا‌ه‌های سولاریوم به مراتب بیشتر است و عوارضی نظیر خشكی پوست، ایجاد لكه‌های پوستی، پیری زودرس، ایجاد چین و چروك در صورت و در نهایت سرطان پوست به جای می‌گذارد. بنابراین به هیچ عنوان استفاده از این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود.

عوارض استفاده از ژل

برای رفع نقایص صورت در نواحی گونه‌ها، لب‌ها و خطوط چروك صورت اغلب از ژل‌ها استفاده می‌شود اما متأسفانه ژل‌های غیراستاندارد بدون مجوزی در بازار محصولات بهداشتی و آرایشی وارد شده است كه استفاده از آنها عوارض ناخوشایندی روی افراد به جای می‌گذارد.

این عوارض عبارتند از:
واكنش جسم خارجی، ایجاد آلرژی در نواحی تزریق، حركت و افتادگی ژل‌ها به‌خصوص در ناحیه لب و گونه‌ها و ایجاد عفونت در محل ژل‌ها.

بنابراین اگر قصد تزریق ژل در این نواحی را دارید، حتما باید از برند مخصوص و ژل استاندارد و دارای مجوز استفاده كنید. در ضمن تزریق نیز باید توسط پزشك متخصص انجام شود. ژل‌های هیالورونیك كه موقت هستند، كمترین عوارض را ایجاد می‌كنند و با اطمینان بیشتری می‌توانید از آنها استفاده كنید. وجود برچسب وزارت بهداشت برای اطمینان الزامی است.

گاهی پزشكان از  چربی بدن خود فرد برای رفع و پركردن نقایص صورت استفاده می‌كنند، این روش زیاد توصیه نمی‌شود زیرا چربی، ماندگاری كمتری دارد و تزریق آن نیز با مشكلات فراوانی همراه است و زمان طولانی‌تری نیاز دارد زیرا باید ابتدا از بدن خود فرد چربی گرفته شود و بعد تزریق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha