چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 355254

 طب سوزنی گوش درمانی موثر برای کاهش وزن است.

کاهش وزن به کمک روشی آسان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ارث، بر اساس نتایج تحقیقات جدید کنگره اروپایی چاقی در دوبلین ایرلند، طب سوزنی گوش همراه با یک رژیم‌ غذایی کنترل‌شده می‌تواند به طور قابل‌ توجهی وزن بدن، شاخص توده بدن و چربی آن را کاهش دهد.

این اطلاعات از مطالعه‌ای بدست آمده است که توسط دکتر تاکاهیرو فوجیموتو از ژاپن و به همراهی تیمش انجام شده است. برخلاف روش سنتی سوزن‌های داخل پوستی که نیاز به متخصصان طب سوزنی حرفه‌ای دارد، این روش جایگزین از دانه‌های فلزی استفاده می‌کند. 

این نوع طب سوزنی در ۶ نقطه خاص گوش خارجی انجام می‌شود و اعصاب و اندام‌هایی را تحریک می‌کند که اشتها، سیری و گرسنگی را تنظیم می‌کند.

دکتر فوجیموتو توضیح می دهد: «این نوع طب سوزنی به دانش یا مهارت پیچیده ای نیاز ندارد. در ژاپن، از این روش برای کمک به کاهش وزن بیش از 30 سال است که استفاده می شود.»

مبانی طب سوزنی بر کاهش وزن

طب سوزنی، یک عنصر اصلی در طب سنتی چینی، با این درک عمل می کند که سلامت ما به جریان آزاد انرژی در بدن ما بستگی دارد. 

جریان این انرژی در امتداد مسیرهای نامرئی  است که می تواند بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر بگذارد. یک جریان مختل شده به طور بالقوه می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. این مسیرها نه تنها در بدن ما، بلکه در گوش ما نیز یافت می شوند.

درمان طب سوزنی گوش که در گوش خارجی اعمال می شود، به عنوان نماینده تمام اعضای بدن دیده می شود.

در این درمان از سوزن‌ها یا مهره‌های نازکی که در نقاط خاصی استفاده می‌شود تا با رفع هرگونه انسداد یا اختلال، جریان انرژی را بازیابی کند. این رویکرد در درمان اعتیاد به مواد مخدر، کمک به ترک سیگار و ترویج کاهش وزن کاربرد پیدا کرده است.

در حالی که مکانیسم دقیق این کاربردها هنوز یک راز است، مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی گوش ممکن است به تنظیم سیستم غدد درون ریز، تعدیل متابولیسم، بهبود هضم و کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند.

مطالعه چه مواردی را بررسی کرده است؟

این مطالعه جدید بر اساس تحقیقات گذشته که کاهش وزن قابل توجهی را در زنان ژاپنی تحت درمان با طب سوزنی گوش مشاهده کرده بود، شامل 81 مرد ژاپنی 21 تا 78 ساله بود که همگی دارای اضافه وزن یا چاقی بودند. تمرکز بر روی کسانی بود که سطح بالایی از چربی ناسالم شکمی داشتند.

در این مطالعه از دانه‌های گوش فلزی 1.5 میلی‌متری استفاده شد که در شش نقطه گوش خارجی قرار گرفتند. برای اطمینان از فشار یکنواخت، مهره ها با استفاده از نوار جراحی در جای خود نگه داشته شدند و دو بار در هفته در طول بازدیدهای بیمارستانی جایگزین شدند. 

همچنین به شرکت کنندگان رژیم غذایی خاصی پیشنهاد شد و وزن بدن آنها کنترل شد. از آنها خواسته شد که کل غذای مصرفی خود را در طول دوره درمان سه ماهه به نصف کاهش دهند و یادداشت های غذایی را برای ثبت نگه دارند.

نتایجی که محققان بدست آوردند

در شروع و پایان درمان، چندین اندازه گیری انجام شد. اینها شامل وزن بدن، درصد چربی بدن، توده چربی، توده بدون چربی، توده عضلانی، BMI و چربی شکمی بود. 

نتایج تغییرات قابل توجهی را پس از سه ماه نشان داد. شرکت کنندگان به طور متوسط ​​10.4 سانتی متر از دور کمر خود را از دست دادند، 4 درصد از کل چربی بدن و همچنین BMI نیز تقریبا 3 امتیاز کاهش یافت.

دکتر فوجیموتو نتیجه گیری کرد: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که طب سوزنی روی گوش ممکن است در کنار رژیم غذایی و ورزش به کاهش وزن کمک کند. این احتمال وجود دارد که طب سوزنی با مهار هوس و اشتها، بهبود هضم و افزایش متابولیسم اثر مثبتی داشته باشد.

با این حال، نویسندگان هشدار می‌دهند که این مطالعه دارای محدودیت‌های متعددی است؛  این مطالعه که یک مطالعه مشاهده‌ای است بر روی گروه کوچکی از مردان ژاپنی در یک دوره کوتاه انجام شده است. به این ترتیب، نتایج نمی توانند به طور قطعی علیت را ایجاد کنند.»

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی تکنیکی است که بیش از 2500 سال پیش از طب سنتی چینی سرچشمه گرفته است. این بر این فرض استوار است که انسداد یا اختلال در جریان انرژی حیاتی بدن یا "چی" می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. متخصصان طب سوزنی سوزن های بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن وارد پوست می کنند تا جریان چی را بازیابی کند، انرژی بدن را متعادل کند، التیام را تحریک کند و شما را به آرامش بیشتری برساند.

نظریه های طب سوزنی 

نظریه سنتی چینی

نظریه سنتی چینی نشان می دهد که بدن بیش از 2000 نقطه طب سوزنی دارد که توسط مسیرهایی به هم متصل شده اند و جریانی از انرژی به نام "چی" را ایجاد می کنند. وقتی جریان چی متعادل باشد، سلامتی را به همراه دارد. اما وقتی مسدود یا نامتعادل باشد، می تواند منجر به بیماری شود. هدف طب سوزنی بازگرداندن این تعادل است.

نظریه غرب

در دیدگاه غربی، اعتقاد بر این است که طب سوزنی با تحریک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند و باعث آزاد شدن مواد شیمیایی در ماهیچه ها، نخاع و مغز می شود. این تغییرات بیوشیمیایی ممکن است توانایی‌های درمانی طبیعی بدن را تحریک کرده و بهزیستی جسمی و عاطفی را افزایش دهد.

کاربردهای طب سوزنی 

طب سوزنی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده می شود، از جمله:

  • سندرم های درد مانند آرتریت، میگرن و دردهای مزمن
  • اختلالات خواب مانند بی خوابی
  • اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر
  • اختلالات خلقی از جمله افسردگی و اضطراب
  • شرایط تنفسی مانند آسم
  • مشکلات باروری از جمله ناباروری و دردهای قاعدگی
  • آلرژی

در طول درمان طب سوزنی، پزشک سوزن های نازکی را در نقاط خاصی از بدن وارد می کند. این سوزن ها را می توان در اعماق مختلف بدن فرو کرد و برای چند دقیقه یا بیشتر در جای خود قرار داد. این روند به طور کلی دردناک نیست و بسیاری از افراد با وارد کردن سوزن ها کمترین ناراحتی را احساس می کنند. پزشک ممکن است به آرامی سوزن ها را حرکت دهد یا بچرخاند، یا حتی پالس های الکتریکی گرما یا ملایمی را روی سوزن ها اعمال کند.

ایمنی و عوارض جانبی

وقتی طب سوزنی توسط یک پزشک آموزش دیده انجام شود، به طور کلی بی خطر است. برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی جزئی مانند درد، خونریزی جزئی یا کبودی در محل سوزن را تجربه کنند. عوارض جانبی جدی تر، مانند عفونت یا سوراخ شدن اندام، بسیار نادر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha