سلامت نیوز: کارشناس مسوول بهداشت روان گفت: افسردگی در زنان دو برابر مردان و در افراد مجرد، بیوه و طلاق گرفته بیشتر از افراد متاهل دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا،  اصلی نژاد کارشناس مسوول بهداشت روان با بیان این‌که سن شروع افسردگی می‌تواند از کودکی تا پیری باشد، گفت: افسردگی عبارت از احساس ناامیدی، غمگینی، درماندگی و بیچارگی است که افراد به دلایل مختلف از جمله مشکلات طولانی در زندگی، گرفتاری‌های خانوادگی، شغلی و اجتماعی، جدائی یا مرگ وابستگان نزدیک، از دست دادن موقعیت، پول یا دارائی، بیماری جسمی طولانی، شکست و ناکامی و عوامل مشابه دیگر ممکن است دچار آن شوند.

وی بااشاره به این‌که بیش از80 درصد بیماران افسرده در زمینه‌هایی مثل هوش، موفقیت، اشتها، جذابیت، سلامتی و توانایی، خود را آدم بی‌ارزشی می‌دانند، افزود: افسردگی عامل ناراحتی‌های جسمانی متعددی از جمله یبوست، اسهال، بدن درد، کم خونی یا بی‌خوابی، خستگی، کم شدن میل جنسی، فراموشی، لرزش اندام‌ها، کرخ شدن و خواب رفتگی بدن است.

کارشناس مسوول بهداشت روان تصریح کرد: از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا از انجام آن لذت می‌برده، فرد افسرده گاهی اوقات بدون دلیل گریه می‌کند، اختلالات خواب (پرخوابی، بی خوابی)، ناتوانی در تمرکز یا تصمیم گیری، کاهش وزن یا افزایش وزن، پرخاشگری یا کندی حرکات بدن، احساس خستگی بدون دلیل و نداشتن انرژی برای انجام کارهای روزمره، احساس بی‌ارزشی و گناه، کاهش تمایلات جنسی و افکار مربوط به مرگ و خودکشی از جمله علائم افسردگی است.

وی با بیان این‌که بر اساس مطالعات جدید، افسردگی مداوم به دلیل ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن زمینه ساز ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها و موجب کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی و سرطان است، اظهار داشت: همچنین ناتوانی در ایفای نقش اجتماعی و انجام امور محوله (عدم رسیدگی به کارهای منزل، اداره، تکلیف درسی و ...)، ناتوانی در لذت بردن از اتفاقات خوب و خوشایند زندگی و نداشتن احساس شادی، اختلال در سیستم ایمنی بدن، تحمیل بار اقتصادی برجوامع و خودکشی از عوارض افسردگی است.

اصلی‌نژاد، دارو درمانی، روان درمانی و شوک درمانی را از جمله درمان‌های افسردگی دانست و گفت: امروزه داروهایی در دسترس هستند که حتی در مورد افسردگی‌های شدید نیز موثر است و با درمان مناسب بسیاری از افرادی که از این بیماری رنج می‌برند در عرض چند هفته بهبود می‌یابند و می‌توانند به زندگی طبیعی خود بازگردند ولی برای پایداری درمان علاوه بر مصرف دارو به طور همزمان باید از خدمات روان درمانی و مشاوره نیز بهره گرفت و در مواردی که درمان به روش‌های فوق موثر واقع نشد شوک درمانی توصیه می‌شود.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، افسردگی در رأس ده بیماری است که بیشترین بار اقتصادی و از کار افتادگی را برای کشورها به دنبال دارد.

وی با اشاره به این‌که بر اساس مطالعات انجام شده در مورد مشکلات روانی عصبی در ایران، بیش از ۲۰ درصد از افراد بزرگسال جامعه دچار نوعی اختلال روانی از جمله افسردگی هستند، اظهار داشت: افسردگی بیشترین بار بیماری‌ها را در بین زنان و دومین بار بیماری را در بین مردان پس از حوادث به خصوص حوادث ترافیكی به خود اختصاص می‌دهد.

کارشناس مسوول بهداشت روان تصریح کرد: شیوع مادام العمر افسردگی ۱۵درصد است که در خانم‌ها میزان شیوع به ۲۵درصد می‌رسد و براساس تحقیقات انجام شده، زنان و دختران بالاى ۱۵ سال نسبت به پسران و مردان همسال خود بیشتر به اختلالات روانى نظیر افسردگى و اضطراب مبتلا هستند.

وی با بیان این‌که افسردگی ممکن است در افرادی کاملا سالم و قوی که هیچ مشکلی از نظر خانوادگی، شغلی، اقتصادی و اجتماعی ندارند، نیز ایجاد شود، خاطر نشان کرد: اگر چه کاهش استرس ها، رفتن به تعطیلات یا مسافرت، تغییر رژیم غذایی یا ورزش کردن به بهبود بیماری کمک می کند اما راه برطرف کردن افسردگی مثل هر بیماری دیگر درمان مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha