سلامت نیوز: سنین 3 تا 5 سالگی بهترین زمان برای تشخیص و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان به شمار می رود .

به گزارش سلامت نیوز، بر اساس اعلام مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنبلی چشم یك اصطلاح پزشكی است و زمانی به كار می رود كه دید یكی از چشم ها كاهش یافته و علت آن عدم تكامل نرمال سلول های بینایی قشر مغز است و در این بیماری خود چشم به تنهایی مشکلی ندارد اما به طور طبیعی کارایی ندارد.

بر پایه این گزارش، آمبلیوپی (تنبلی چشم ) شایعترین علت کاهش بینایی در  کودکان به شمار می رود و به طور متوسط 2 تا 3 کودک در هر 100 نفر مبتلا به این عارضه هستند، در صورت به موقع  آمبلیوپی تا دوران بزرگسالی باقی می ماند و شایعترین علت اختلال بینائی یك چشمی در بچه ها و بالغین جوان و میانسال  است.

بر اساس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طی 6 سال اول زندگی  سیستم بینایی خیلی سریع رشد وتكامل یافته و ارتباطات پیچیده ای بین چشم و مغز ایجاد می شود لذا موفقیت در درمان آمبلیوپی به سن بیمار بستگی دارد.

بر اساس این تحقیق، اغلب والدین به اشتباه امیدوارند كه تنبلی چشم فرزندشان تنها با عینك بهبود یابد، اما عینك به تنهایی در درمان آمبلیوپی موثر نیست. چشمی كه به كار گرفته نشود، گیرنده های مغزی كمتری را فعال می كند و لازم است این گیرنده های مغزی دوباره به كار گرفته شوند. این امر از طریق بستن یك چشم و اصلاح عامل تنبلی چشم در سنین 3 تا 5 سالگی  انجام  می شود.

گفتنی است: هدف اولیه از پوشاندن چشم ها بدست آوردن بهترین و بیشترین بینائی ممكن است. در بچه های كوچك تر  معمولاً نتیجه خیلی خوبی حاصل می شود. برخی از بچه ها فقط با چند هفته پوشاندن، چشم سالم بهبودی همیشگی خواهد داشت. با این وجود در اكثر بچه های دیگر چند هفته تا چند سال لازم است عمل پوشاندن چشم سالم ادامه یابد. معمولاً در سن 9 سالگی وضعیت بینائی كودكان ثابت می شود و پس از این زمان دیگر نیازی به پوشاندن چشم نیست اما بهتر است معاینات منظم چشمی حداقل تا 9 سالگی ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha