عضو شورای شهر تهران از بروز پدیده نوظهور «خانه‌های دودی» در محله شوش که در آنها معتادان برای چند ساعت استعمال مواد مخدر حضور پیدا می‌کنند، خبر داد و شهردار منطقه ۱۵ نیز اعلام کرد که ۱۸ خانه پلاک قرمز در این محله پلمب شده است.

بروز پدیده نوظهور «خانه‌های دودی» در محله شوش/ پلمب ۱۸ خانه پلاک قرمز در منطقه ۱۵

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایلنا، ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران امروز در جریان برگزاری یکصد و پنجاه و سومین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت، به ارائه گزارشی درباره وضعیت محله شوش در منطقه ۱۵ تهران پرداخت و گفت: ۶۰ درصد این محله را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و ۵۰ درصد افراد این محله اتباع خارجی هستند.

وی افزود: در بازدید از محله شوش با پدیده‌ای به نام «خانه‌های دودی» مواجه شدیم که برای اولین بار اسم آن را می‌شنیدیم، به گونه‌ای که در این محله خانه‌هایی وجود دارد که معتادان اول صبح وارد آن می‌شوند و بعد از استعمال مواد مخدر و ... از آنجا خارج می‌شوند که این خانه‌ها با آنچه قبلا به عنوان پلاک قرمز می‌شناختیم، تفاوت دارد.

امانی در همین راستا گفت: ۳۷ واحد خانه دودی توسط شهرداری تهران شناسایی شده است، اما خبر ندارم که این خانه‌ها پلمب شده‌اند یا خیر، ولی اکثرا اتباع بیگانه در خانه‌های دودی حضور دارند. البته تا امروز ۱۸ خانه پلاک قرمز پلمب شده‌اند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شوش یکی از محلات قدیمی تهران است که دچار مشکلات فرهنگی و اجتماعی فراوانی است. همچنین با این که عوارض صدور پروانه در بافت فرسوده رایگان است، اما ۷۰ میلیون تومان تحت عنوان تدوین ضوابط شهر اخذ می‌شود، به همین دلیل نوسازی بافت فرسوده در این محله با شیب ملایمی در حال انجام است.

امانی با انتقاد از حضور گسترده زباله‌گردها در محله شوش گفت: با اینکه مغازه‌های ضایعاتی تعطیل شده‌اند، اما شبانه ۸ تا ۱۰ وانت اقدام به خرید زباله‌ها به صورت سیار می‌کنند که باید فکری به حال آن شود. همچنین علی‌رغم ساماندهی بخشی از محدوده خاوران، اما همچنان حضور اوراق‌فروشان یکی از مشکلات این محله تلقی می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم به ساماندهی اتباع بیگانه در محله شوش گفت: در بازدید از محله شوش، وقتی به محل‌های ارائه خدمات عمومی مانند خانه‌های بهداشت سر می‌زدیم، اعلام می‌کردند که ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند. افزایش اجاره واحدهای مسکونی در همه جای تهران وجود دارد، اما در این محله به دلیل حضور اتباع بیگانه بیشتر نمود پیدا کرده است و همچنین در محله شوش، بعضا شاهد سکونت چند خانواده در یک خانه چندمتری هستیم که این مساله باعث شیوع و گسترش امراض و بیماری‌ شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: خانواده‌های محله شوش نگرانند که این بیماری‌ها و مشکلات فرهنگی به فرزندانشان نیز سرایت کند. بنابراین از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم هرچه زودتر لایحه سازمان اقامت را تصویب کند.

تحصیل ۱۰ هزار دانش‌آموز اتباع در منطقه ۱۵

پس از مطرح شدن این اظهارات، محمد شیری، شهردار منطقه ۱۵ در صحن شورا به پشت تریبون رفت و در تشریح اقدامات مدیریت شهری تهران برای ساماندهی محله شوش گفت: ساماندهی خیابان شهرزاد در منطقه ۱۵ که وانتی‌ها در آن فعال بودند، در دستورکار قرار دارد و حتی جلسه‌ای را با قوه قضائیه و کلانتری محله در این زمینه برگزار کردیم. در این خصوص حتی شخص شهردار تهران نیز پای کار است و در آستانه نوروز ۱۴۰۲ چهار جلسه پیرامون ساماندهی خیابان شهرزاد و سد معبر آن با حضور شهردار برگزار شد.

وی افزود: در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر در منطقه ۱۵ باید توجه داشت که در سال ۱۴۰۰، ۱۹۲۰ معتاد و تا پایان آذر سال قبل نیز ۴۱۷۳ نفر و از دی‌ماه پارسال تا پایان سال نیز ۲۹۷۱ نفر جمع‌آوری شده‌اند و امسال نیز ۲۵۶۳ معتاد متجاهر ساماندهی شدند. جمع‌آوری معتادان در منطقه ۱۵ شیب صعودی دارد، اما دقت داشته باشید که مراکز ماده ۱۶، معتادان را بیشتر از شش ماه نگه نمی‌دارند و پس از رها شدن، این افراد دوباره به محلات برمی‌گردند و اکنپن هم مجددا تا حدودی شاهد بازگشت معتادان به منطقه ۱۵ هستیم.

شهردار منطقه ۱۵ ادامه داد: ۱۰۰ هزار دانش آموز در منطقه ۱۵ تحصیل می‌کنند که ۱۰ هزار نفر آنها از اتباع بیگانه هستند و بیشتر دانش‌آموزان اتباع در محله شوش زندگی می‌کنند. مشکلات فرهنگی مختلفی در منطقه ۱۵ وجود دارد که در یک نمونه می‌توان به این مسأله اشاره کرد که برخی شهروندان حاضر نیستند زباله را با نایلون در مخزن بگذارند و بعضا زباله را با سطل در مخزن تخلیه می‌کنند و یا نایلون را تخلیه می‌کنند و مجددا نایلون را مورد استفاده می‌دهند.

شیری در صحبت‌های خود همچنین به موضوع خانه‌های پلاک قرمز نیز اشاره کرد و گفت: در منطقه ۱۵ تعداد ۱۸ خانه پلاک قرمز پلمب شده است. در شب عید یک خانه تیمی که ۷۰ معتاد در آن رفت و آمد داشتند، تخریب شد و با این اقدام بخشی از مشکلات محله کاهش یافت و اگر دستور قضایی بگیریم پلمب و تخریب سایر خانه‌های پلاک قرمز را نیز انجام خواهیم داد.

وی در پایان در خصوص وضعیت نوسازی بافت فرسوده در منطقه ۱۵ نیز گفت: در سال قبل ۱۳۰۰ پروانه در این منطقه صادر شده و امسال هم هدف‌گذاری، صدور حداقل ۲۰۰۰ پروانه است. ۳۲ درصد نوسازی بافت فرسوده تهران فقط در منطقه ۱۵ انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha