دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل  از مرگ مرد میانسال بابلی به دلیل ویروس هاری ناشی از حمله شغال خبر داد و گفت: وی برای دریافت واکسن هاری به مرکز بهداشت بابل مراجعه ننمود.

مرگ مرد بابلی بر اثر حمله شغال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل دکتر حسین جلاهی گفت: زنده‌یاد محمدحسن اسلام‌پور کریمی ۳۷ ساله که چند ماه قبل بر اثر حمله شغال در روستای کریم‌کلا بخش لاله‌آباد بابل مجروح شده بود، برای دریافت واکسن هاری به مرکز بهداشت بابل مراجعه ننمود.

دکتر جلاهی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: بعد از دو ماه با علایم تب، اسپاسم گردن، ترس از آب و ترس از نور که از علایم بالینی بیماری هاری می باشد به اورژانس بیمارستان آیت اله روحانی مراجعه که اقدامات اولیه برای وی انجام شد.

وی ادامه داد: بعلت وخامت حال بیمار به بخش ICU بیمارستان شهید یحیی نژاد منتقل شد، که متاسفانه پس از چند روز از دنیا رفت.

این مسئول بیان داشت: ارسال نمونه مرحوم اسلام پور به مرکز رفرنس هاری انیستیتوپاستور ایران، هاری ایشان را تائید نمود.

دکتر جلاهی ادامه داد: در سال گذشته 3035 مورد حیوان گزیدگی در شهرستان بابل صورت گرفته که 2324 مورد فقط گزش سگ و 447 مورد گربه گزیدگی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 565 مورد گزش توسط حیوانات در شهرستان بابل صورت گرفته که 473 مورد آن گزش با سگ و 40 مورد گربه گزیدگی بوده است.

وی با هشدار این نکته که آمار وحشتناک سگ گزیدگی در بابل بسیار افزایش یافته، گفت: در سال های قبل تعداد گزش حیواناتی مانند سگ در این شهرستان نهایتا ۲۵۰ مورد در سال بود، که در حال حاضر به بیش از ۳ هزار مورد سگ گزیدگی در سال رسیده است.

۴۲ میلیارد تومان هزینه برای واکسن هاری در بابل

وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد مسئولینی همچون شهردار و دیگر ارگانهای مرتبط، در این مورد پیگیری لازم را داشته باشند، ادامه داد: واکسن هاری و تزریق ایمنوگلوبولین برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون تومان هزینه دارد، لذا در سال گذشته بیش از ۴۲ میلیارد تومان برای گزش حیوانات در این شهرستان هزینه شده است.

دکتر جلاهی افزود: توجه شود، علاوه بر سگ و گربه تمامی پستانداران خونگرم مانند اسب، گاو، گوسفند، خرگوش، خوکچه و خفاش.. با گزش، چنگ زدن با ناخن، بزاق دهان و لیسیدن ویروس هاری را انتقال می‌دهند.

این مسئول اظهار داشت: اولین قدم پس از گزش یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، شست و شوی محل گزش با آب و صابون به مدت 20 دقیقه است و سپس مراجعه فوری به مرکز بهداشت شهرستان بابل، البته لازم به ذکر است بدلیل اهمیت موضوع در شهرستان بابل دو مرکز درمان هاری یکی در میدان باغ فردوس روبروی بنیاد شهید و دیگری در روستای فیروزجاه بعلت صعب العبوری منطقه و فاصله زیاد از شهر بابل فعال می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: بعلت بی هوازی بودن ویروس هاری محل گزش تا حد امکان نباید بخیه شود و یا حتی پانسمان محکم، مگر اینکه محل جراحت وسیع و عمیق و یا محل گزش دارای خونریزی زیاد باشد که در این صورت بخیه شل و با فاصله انجام شود با هدف جلوگیری از خونریزی زیاد.

دکتر جلاهی با ذکر این نکته که هاری درمان ندارد ولی واکسن هاری می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک شود. ادامه داد: همشهریان و مهمانان محترم می‌توانند در صورت گزش و یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، جهت تزریق واکسن بصورت شبانه‌روزی به مرکز بهداشت بابل واقع در میدان باغ فردوس مقابل بنیاد شهید شهرستان مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha