سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 356359

طی روزهای گذشته خبرهای غیررسمی از خرید و فروش سموم تقلبی، یا تاریخ‌گذشته و استفاده از آن در شالیزارهای گیلان به گوش رسید. خبری که مدیر سازمان حفظ نباتات گیلان در پیگیری «پیام ما» آن را تأیید می‌کند.

سَم‌های تقلبی در شالیزارهای گیلان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، «رضا غیاثی» می‌گوید هم هشدارهای لازم به شالیکاران استان داده شده است و هم شبکه توزیع و فروش این سموم پیگیری می‌شود: «به شالیکاران استان هشدار دادیم به هیچ توصیۀ غیرکارشناسی‌ای توجه نکند. همچنین به هیچ‌عنوان از این سموم در شالیزارها استفاده نکنند. بررسی‌های ما نشان داد که متأسفانه در روزهای اخیر، عده‌ای سودجو با عرضۀ سموم مختلف که هیچ نسبتی با آفات و بیماری‌های گیاهی استان ندارد، کشاورزان و باغداران به‌ویژه شالیکاران را به استفاده از آنها تشویق می‌کنند و از این راه سودهای کلانی به دست می‌آورند.»


به گفتۀ او فضای مجازی نیز بستر مناسبی برای فروش محصولات تقلبی یا غیراستاندارد و یا توصیه‌های بدون مبنای علمی به قصد فروش محصول است :«در مواردی توصیه به کُلُرزنی روشی که برای ضدعفونی آب آشامیدنی استفاده می‌شود نیز مشاهده شده است که نه‌تنها تأثیری در کنترل آفت ندارد، بلکه موجب آلودگی و مسمومیت آب، خاک شالیزار و اثرات نامطلوب بر محیط زیست می‌شود. حتماً باید از انجام آن پرهیز شود.»


غیاثی می‌گوید: «مراکز رسمی فروش محصولات و سموم و کودهای معتبر مشخص است؛ فروشگاه‌ها و داروخانه‌های گیاهپزشکی که به‌شکل رسمی فعالیت می‌کنند. توصیۀ ما به کشاورزان این است درصورت لزوم استفاده از سموم برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی، این سم‌ها را فقط از فروشگاه‌های مجاز و داروخانه‌های گیاه‌پزشکی تهیه کنند. ضمن اینکه در انتخاب سم مورد نیاز حتماً به توصیۀ کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند. هر آفتی سم مخصوص به خودش را دارد و استفاده از غیر آن، فقط صرف هزینه و آلوده‌کردن زمین و منابع آب ماست.»


او یک‌بار دیگر تأکید می‌کند که مصرف سمی که برای محصول خاصی توصیه‌شده می‌تواند برای محصولی دیگر ناسالم و برای انسان و گیاه مضر باشد و درعین‌حال موجب خسارات جبران‌ناپذیر به محیط زیست و عوامل زندۀ مفید در طبیعت و نیز سلامت انسان باشد: «به‌همین دلیل به عرضه‌کنندگان و توصیه‌کنندگان سموم نامناسب هشدار داده می‌شود تا سلامت غذای جامعه را مدنظر قرار دهند و با فعالیت‌های سودجویانۀ ناسالم امنیت غذایی را به خطر نیندازند. همۀ عرضه‌کنندگان این محصولات باید بدانند که ما همۀ موارد گزارش‌شده را پیگیری می‌کنیم و درصورت متوقف نکردن فعالیت خود از طریق قضایی و قانونی با آنها برخورد می‌شود.


او توضیح می‌دهد: «برای کنترل مناسب و اصولی آفات و بیماری‌های گیاهی نیاز است تا از انواع روش‌های کنترلی از جمله زراعی، مکانیکی و کنترل بیولوژیک استفاده شود. ضمن اینکه تنها در موارد خاص که جمعیت یا میزان بروز آفات و بیماری‌های گیاهی بالا باشد، استفاده از سموم شیمیایی توصیه می‌شود. پیشتر نیز به همۀ شالیکاران گفته‌ایم که امسال کنترل بیولوژیک آفت ساقه‌خوار برنج در هشت‌هزار هکتار از مزارع برنج گیلان با استفاده از تریکوکارت و رهاسازی زنبور تریکوگراما انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha