سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 356435

مو نقش حیاتی در ظاهر ما ایفا می کند، از پوست سر محافظت می کند و تنظیم حرارت را بر عهده دارد. به دلیل اهمیت مو، کشف سریع علت درد مو و درمان سریع آن بسیار مهم است. با این حال حساسیت پوست سر یک مشکل رایج و قابل درمان است.

چرا موهایم درد می کند؟

چرا موهایم درد می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث نیوز، مو عمدتاً از پروتئین کراتین تشکیل شده است. سلول های پوست کراتین را از بلوک های ساختمانی اسید آمینه می سازند. مو بافتی زنده ندارد و حاوی هیچ عصب و رگ خونی نیست. به دلیل نداشتن اعصاب، مو نمی تواند درد را منتقل کند. بنابراین هر دردی که از حرکت دادن موهای شما ایجاد می شود ناشی از اعصاب پوست سر شماست. این حساسیت پوست سر می تواند به دلایل مختلف ظاهر شود و ممکن است به صورت درد، خارش، سوزش یا سوزن سوزن شدن ظاهر شود.

علل حساسیت پوست سر

مسائل مختلف پزشکی و مراقبت کلی از مو و پوست سر باعث حساسیت پوست سر می شود. در صورت وجود علائم قابل مشاهده، ممکن است بتوانید علت اصلی حساسیت پوست سر خود را تعیین کنید. با این حال، اگر علائم قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد، ممکن است به کمک پزشک خود نیاز داشته باشید.

مسائل پزشکی داخلی

مسائل داخلی پزشکی مانند سردرد، شرایط خودایمنی و استرس ممکن است باعث درد و حساسیت پوست سر شود. سردردهای میگرنی احتمالاً شایع ترین علت پزشکی مرتبط با حساسیت پوست سر است.

مشکلات مربوط به پوست

مشکلات مربوط به پوست اکثریت قریب به اتفاق موارد حساسیت پوست سر را تشکیل می دهند. این مشکلات روی پوست قابل مشاهده است و تشخیص آنها را آسان تر می کند. بیماران ممکن است با پوسته پوسته شدن، بثورات، زخم، قرمزی و ریزش مو به پزشک مراجعه کنند.

در اینجا برخی از علل شایع مرتبط حساسیت پوست سر آورده شده است:

  • شرایط التهابی: پسوریازیس، درماتیت سبورئیک، درماتیت تماسی آلرژیک یا لیکن پلان
  • خود ایمنی: لوپوس و آلوپسی آره آتا
  • علل عفونی: فولیکولیت باکتریایی، کچلی (عفونت قارچی) و زونا
  • آفتاب سوختگی: قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث لایه برداری و حساسیت پوست سر شود.
  • آلوپسی کششی: کشیدن طولانی مدت مو می تواند منجر به حساسیت و ریزش مو شود.

روش های مراقبت از مو

مراقبت کلی از موهای شما نقش مهمی در حساسیت پوست سر دارد. اگر از محصولات سنگین و ابزارهای خطرناک استفاده کنید، می توانید به مو و پوست سر خود آسیب برسانید. هر چه بهتر از موهای خود مراقبت کنید، احتمال بروز مشکلات کمتری خواهید داشت. اگر بتوانید قرار گرفتن در معرض این موارد را محدود کنید یا آنها را از بین ببرید، برای پوست سر شما مفید خواهد بود.

سعی کنید استفاده از موارد زیر را محدود کنید:

  • ابزارهای حرارتی: سشوار، اتو فر و صاف کننده.
  • محصولات خشن: محصولات صاف کننده و رنگ مو
  • برس زدن شدید مو: وقتی مو خیس است، شانه می کشید یا نوع اشتباهی از برس مو را استفاده می کنید.

چه مواد شیمیایی باعث حساسیت پوست سر می شود؟

برچسب محصول روی شامپو، نرم کننده، اسپری مو و هر محصول دیگری که روی موهای خود استفاده می کنید را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از ترکیبات شیمیایی بالایی که برای مو مضر است، استفاده نمی کنید. حتی اگر به این مواد شیمیایی حساسیت نداشته باشید، می توانند پوست شما را تحریک کنند و منجر به حساسیت پوست سر شوند.

شما بهتر است از برخی مواد شیمیایی اجتناب کنید، مانند:

  • پارابن
  • مواد عطری
  • الکل
  • سولفات ها
  • فتالات ها
  • فرمالدئید

نحوه تشخیص حساسیت پوست سر

اگر حساسیت پوست سر را تجربه کردید و نتوانستید علت را تعیین کنید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درمان سریع این مشکل از آسیب دائمی پوست سر و ریزش مو جلوگیری می کند. پزشک برای کمک به تشخیص، شرح حال و معاینه فیزیکی انجام می دهد. اگر پزشک شما نتواند علت را بر اساس این یافته ها تعیین کند، ممکن است دستور خون گیری یا بیوپسی پوست را بدهد.

درمان حساسیت پوست سر

درمان حساسیت پوست سر به علت آن بستگی دارد. داروها برای درمان مشکلات داخلی پزشکی مانند سردرد و شرایط خودایمنی در دسترس هستند. اگر احساس درد مربوط به استرس است، باید یوگا، مدیتیشن یا شرکت در فعالیت‌هایی با دوستان خود را برای کمک به کاهش استرس امتحان کنید.

علل پوستی حساسیت پوست سر اغلب با داروهای بدون نسخه و نسخه ای بسته به علت زمینه ای درمان می شوند. به عنوان مثال، بیماری های التهابی پوست که باعث حساسیت پوست سر می شوند، معمولاً به درمان طولانی مدت پزشکی نیاز دارند تا آنها را تحت کنترل نگه دارد. اگر حساسیت پوست سر مربوط به درماتیت تماسی باشد، بررسی و تعیین عامل ایجاد کننده و اجتناب از مصرف در آینده مهم است.

درمان سریع علل عفونی برای جلوگیری از آلوده شدن دیگران بسیار مهم است. محافظت مناسب در برابر آفتاب، مانند کلاه و ضد آفتاب، می تواند از آفتاب سوختگی پوست سر جلوگیری کند. اگر آلوپسی کششی را تجربه می کنید، باید شیوه های مراقبت از مو را اصلاح کنید. از دم اسبی های تنگ یا نان هایی که موها را می کشند استفاده نکنید. اگر مجبورید موهای خود را بلند کنید، از دم اسبی و موی شل استفاده کنید و این کار را کمتر انجام دهید.

اگر روش های مراقبت از مو باعث حساسیت پوست سر شما می شود، باید آنها را تغییر دهید تا از آسیب بیشتر و ریزش مو جلوگیری کنید. مراقبت صحیح از مو و پوست سر می تواند از بسیاری از علل حساسیت پوست سر جلوگیری کند. موهای خود را به آرامی شانه کنید و با نهایت احتیاط با آن رفتار کنید تا به آن آسیب نرسانید. در صورت امکان از ابزارهای حرارتی و محصولات یا ابزارهای خشن دوری کنید.

این قوانین ساده را دنبال کنید:

  • حرارت را محدود کنید: اگر باید از ابزارهای حرارتی استفاده کنید، از آنها با حرارت کمتر یا در پایین ترین تنظیمات استفاده کنید.
  • سشوار:. اگر از سشوار استفاده می کنید، آن را تا حد امکان از موهای خود دور نگه دارید.
  • رنگ را کاهش دهید: موهای خود را کمتر رنگ کنید یا از رنگ های نیمه دائمی استفاده کنید.
  • از شانه زدن مو خودداری کنید اگر موهایتان خیس است: اگر موهای مجعد یا موج دار دارید، فقط از برس مخصوصی که برای موهای خیس طراحی شده است استفاده کنید. و وقتی موهایتان خیس است آن را شانه نزنید.
  • موهای خود را دوست داشته باشید: موهای خود را کمتر صاف یا فر کنید.

حساسیت پوست سر یک مشکل رایج است که می تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیمار داشته باشد.

فقط برس زدن یا حالت دادن به موها می تواند باعث درد شود. خبر خوب این است که پس از اینکه پزشک علت اصلی حساسیت پوست سر را تشخیص داد، می تواند درمان را شروع کند تا به شما کمک کند تا سریعاً احساس بهتری داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha