شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 356485

دوشنبه، 22خرداد بود که هواشناسی اعلام کرد با افزایش دمای هوا در بیشتر نقاط کشور هوا گرم و گرم‌تر می‌شود؛  افزایش گرمای هوا در روزهای گذشته به‌ویژه جمعه (26خرداد) در سیستان ‌و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، فارس و خراسان‌جنوبی شدت بیشتری گرفت و به بالای 45درجه رسید.

دمای 11شهر بالای 45درجه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،«ابراهیم قنبری» رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به ‌شدت گرما از ساعت۱۳:۰۰ پنجشنبه (۲۵خرداد) اعلام کرده است که بیش از ۱۳حادثه آتش‌سوزی عمدتا بر اثر اتصال برق، در اهواز رخ داده که منجر به مصدوم شدن 3 نفر شده است؛ گسترده‌ترین حادثه آتش‌سوزی در منطقه «نیوساید» رخ داده که در این حادثه ۲۰ منزل مسکونی دچار آتش‌سوزی شده‌اند. آتش‌سوزی این منطقه در پی گرمای شدید هوا، هرس نشدن علفزار و جمع‌آوری نکردن درختان خشک بود که وزش باد شدید کار را سنگین کرد و اتصالی برق نیز عامل گسترش این حادثه شد.


دلگان؛گرم‌ترین شهر ایران


به‌گفته کارشناس سازمان هواشناسی، دیروز دلگان در استان سیستان ‌و بلوچستان بالاترین درجه هوا را تجربه کرد و دمای هوا در آن به 49درجه رسید. امین حسین نقشینه با بیان اینکه بندر دیر در استان بوشهر، لامرد در استان فارس، برازجان در استان بوشهر و بستک در استان هرمزگان روز گذشته دمای 47درجه را تجربه کردند، می‌گوید: شهداد در استان کرمان، جیرفت سیلو در استان کرمان، ایرانشهر و زابل در استان سیستان‌ و بلوچستان و اهواز در استان خوزستان دمای 46درجه داشتند.‌او با بیان اینکه طبس در استان خراسان جنوبی هم دمای 45درجه داشت، توضیح می‌دهد که در درجه‌های بالا تغییر یک یا دو درجه بسیار مشهود است و مثلا گرمای 47درجه نسبت به گرمای 45درجه بسیار شدیدتر می‌شود.



هوا، گرم‌تر از میانگین بلندمدت


گرچه ممکن است گرمای هوا در مناطق جنوبی یک تجربه همیشگی باشد، اما آنطور که کارشناس سازمان هواشناسی توضیح می‌دهد در هفته پیش رو و تا 28خرداد، مناطق ساحلی جنوب و نیمه غربی کشور در محدوده نرمال هستند، اما دمای سایر مناطق یک تا 3درجه بیشتر است. نقشینه اظهار می‌کند: تا 28خرداد بیشترین افزایش دما برای استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان پیش‌بینی می‌شود که 2تا 3درجه گرم‌تر از حد نرمال 50ساله خواهد بود.


به‌گفته او، از 29خرداد تا 4تیر هم دمای هوا در دامنه‌های 2سوی البرز، شمال‌غرب، نوار غربی و نوار ساحلی خلیج‌فارس نرمال خواهد بود، اما در خراسان‌ جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه شمالی کرمان، شرق اصفهان و یزد افزایش دمای 3 تا 6درجه‌ای نسبت به میانگین بلندمدت پیش‌بینی می‌شود.

دمای 11شهر بالای 45درجه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha