سلامت نیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شایع ترین علت مسمومیت در ایران مسمومیت دارویی است.

به گزارش سلامت نیوز دکتر ابراهیم صالحی فر معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت ناشی از داروها، افزود: شایعترین علت مسمومیت در کشور ما بروز مسمومیت های دارویی است و بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قراردادن قرصها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شدهبرحسب صبح، ظهر و شب است.

وی با اشاره به اینکه در دسترس بودن و مصرف داروهای ترک اعتیاد مانند شربت متادون، می تواند منجر به مرگ کودکان شود، افزود: در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

دکتر صالحی فر با اشاره به اینکه پیشگیری از بروز مسمومیت ها در اطفال بسیار مهم و ضروری است، اظهار داشت: در هنگام بیماری كودك مراقب باشید تا دوز تكراری دارو به وی ندهید و داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس كودكان نگهدارید.

معاون غذا و دارو دانشگاه با اشاره به اینکه به كودكان بیاموزید هیچ چیزی ننوشند و یا نخورند مگر اینكه با اجازه بزرگسالان باشد، گفت: اگر کودکی پس از مصرف نابجای دارو یا یک سم علامت و نشانه ای نداشت، دلیل بر رفع خطر نیست.

دکتر صالحی فر با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و لزوم پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن در این فصل افزود: علایم تماس طولانی با منوكسید كربن، سردرد، گیجی و خواب آلودگی می باشدکه که در ادامه تماس، فردمسموم دچارتهوع، استفراغ و تپش قلب می شود. تماس با مقادیر بالای CO می تواند سبب كاهش هوشیاری و مرگ شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از بخاری های بدون دودكش تنها در محیط هایی كه دارای تهویه و جریان مناسب هوا می باشند مجاز است، گفت: از بكار بردن این وسایل در محیط های بسته و فاقد جریان هوا خودداری کنید.  

معاون غذا و دارو دانشگاه افزود: برای جلوگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن از نگهداری کودک در داخل خودروی روشن ودرپارکینگهای طبقاتی خودداری کنید.    

وی به مسمومیت های ناشی از مواد غذایی و گیاهان سمی اشاره کرد، افزود: دکتر صالحی فربه نوعی از مسمومیت غذایی موسوم به " بوتولیسم" از كشنده ترین انواع مسمومیت ها بشمار می رود؟ و بوتولیسم در اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس، كالباس ، كنسرو ماهی، كنسرو ذرت، كنسرو لوبیا، كشك خام و عسل طبیعی كه در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده اند ایجاد می شود.

وی افزود:از مصرف كنسروهایی كه در قوطی آنها آثار نشت، برآمدگی و فرو رفتگی و زنگ زدگی مشاهده می شود خودداری كنید.

دکتر صالحی فرسهل انگاری و نجوشاندن کنسروهای خوراکی ممکن است منجر به از دست رفتن جان عزیزانمان و یک عمر ندامت شود افزود: برخی از گیاهان تزئینی موجود در آپارتمان ها و باغچه ها می توانند سبب بروز مسمومیت در انسان شوند.

وی یکی دیگر از عوامل مسمومیت سموم دفع آفات و مواد شیمیایی و شوینده خانگی دانست و افزود: برچسب روی ظروف سموم دفع آفات و بروشور آن را ابتدا كاملاً مطالعه كنید و سپس جهت استفاده دقیقاً مطابق دستور عمل کنید.

وی با اشاره به اینکه در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاك كننده پنجره ها را باز كنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد، افزود: از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمك با فرآورده های سفید كننده جداً خودداری كنید چون بخارات وگازهای   ناشی از این اختلال بسیار سمی و خفه كننده است.

وی برای جلوگیری از مسمومیت در هنگام سم پاشی توصیه کرد تادر هنگام سم پاشی مزارع، با غات و باغچه ها حتماٌ از ماسك، دستكش و لباس مناسب استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha