ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چالش های زیادی را به همراه دارد، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت خود و به حداقل رساندن خطر ابتلا به عوارض بعدی انجام دهید.

 اگر تخمدان پلی کیستیک دارید اینکارها را نکنید

سیگار می کشید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، سیگار می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، تصلب شرایین و دیابت را افزایش دهد. زمانی که سندرم متابولیک PCOS دارید، در معرض خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به این شرایط و همچنین سندرم متابولیک هستید، بنابراین به خودتان لطف کنید و از رفتارهایی که فقط این خطر را افزایش می‌دهند، چشم پوشی کنید.

بیشتر بدانید: اگر سندروم تخمدان پلی کیستیک دارید، صبحانه بخورید!

غذاهای پر قند می خورید

PCOS با مقاومت به انسولین مرتبط است . این مقاومت به انسولین این روشی را که بدن شما قادر به پردازش و مقابله با قند است تغییر می دهد؛ در صورت عدم کنترل، مقاومت به انسولین می تواند منجر به دیابت شود و به طور قابل توجهی عوارض را بدتر کند.

این بدان معنا نیست که شما باید از تمام قندها اجتناب کنید یا به شیرین کننده های مصنوعی روی بیاورید، بلکه روی خوردن غذاهای طبیعی و کامل تمرکز کنید و سعی کنید تا حد امکان غذاهای فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

کم تحرک هستید

ورزش یکی از بخش‌های کلیدی سلامتی هر فرد است و هنگامی که PCOS دارید، کمک به کاهش خطر بیماری قلبی و چاقی بسیار مهم است.

نیازی به عضویت در باشگاه، تهیه انواع تجهیزات فانتزی یا حتی ساعت ها ورزش نیست؛ در عوض، سعی کنید 30 دقیقه در روز، چند بار در هفته را به پیاده روی اختصاص دهید. با قدم زدن در پارک، مرکز خرید محلی یا با دوستان، آن را سرگرم کننده کنید. وزنه زدن همچنین یک راه عالی برای افزایش عضله است که باعث افزایش متابولیسم و بهبود انسولین می شود.

بیشتر بدانید: آیا تخمدان پلی کیستیک درمان پذیر است؟

پزشک را فراموش می کنید

پزشک می تواند به شما در نظارت بر عوارض کمک کند و شما را سالم نگه دارد. ویزیت های برنامه ریزی شده برای پیگیری سلامتی شما و اطمینان از اینکه بدون علائم باقی می مانند، مهم هستند.

اگر تحت درمان ناباروری هستید، این امر به ویژه برای شلامت شما مهم است. همچنین برخی از داروها می توانند عوارض شدیدی ایجاد کنند و باید تحت نظر باشید.

فراموش می کنید که دوره های خود را پیگیری کنید

نداشتن قاعدگی منظم می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر قرار دهد . اگرچه  نادر است، اما پریودهای مکرر می تواند شانس ابتلا به این عارضه را افزایش دهد. زمانی که سرتان شلوغ می شود، به راحتی می توانید آخرین قاعدگی خود را از دست بدهید، بهتر است مکان یا تقویم خاصی را برای مشخص کردن آن داشته باشید.

به پزشک خود اطلاع دهید که آیا به طور مداوم پریود نمی شوید یا بیش از 40 تا 50 روز بین آنها فاصله وجود دارد.

علائم خود را نادیده می گیرید

خبر خوب در مورد PCOS این است که داروها و گزینه های درمانی زیادی در دسترس می باشد؛ نیازی نیست علائم خود را نادیده بگیرید یا تصور کنید که آنها مواردی هستند که فقط باید با آن مقابله کنید.

به طور مرتب با پزشک تماس بگیرید تا در مورد علائم خود صحبت کنید و از گفتن اینکه درمان موثر نیست نترسید.

نیاز خود به خواب را دست کم می گیرید

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در معرض خطر افزایش اختلالات خواب، از جمله بی خوابی و آپنه انسدادی خواب هستند.

نداشتن خواب کافی، می تواند هورمون هایی را که گرسنگی شما را کنترل می کنند، مختل کند و می تواند باعث شود کالری بیشتری مصرف کنید، با این حال این کالری ها معمولاً از غذاهای سالم نیستند.

خواب کافی در واقع می تواند به کاهش وزن شما کمک کند و به ما این امکان را می دهد که احساس بهتری داشته باشید.

اکثر مردم هر شب به شش تا هشت ساعت خواب بدون وقفه نیاز دارند.

داروهای خود را به طور نامنظم مصرف می کنید

داروها، مانند قرص های ضد بارداری، زمانی که طبق تجویز و در فواصل منظم مصرف شوند، بهترین اثر را دارند. نادیده گرفتن دوزها یا عدم مصرف منظم آن می تواند دارو را بی اثر و یا حتی خطرناک کند.

به عنوان مثال، مصرف متفورمین در صورت عدم برنامه ریزی می تواند باعث کاهش قند خون شما به سطوح خطرناکی شود. هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه، مطمئن شوید که نحوه و زمان مصرف دارو را درک می کنید.

علائم افسردگی را نادیده می گیرید

افسردگی قطعا چیزی نیست که بتوانید آن را نادیده بگیرید. این یک وضعیت جدی است که باید توسط یک متخصص سلامت روان مورد بررسی قرار بگیرد. مشخص است که افراد مبتلا به PCOS به طور قابل توجهی بیشتر در معرض مشکلات افسردگی هستند.

اگر فکر می کنید ممکن است افسرده باشید و علائمی مانند غمگینی، مشکل در خوردن یا خوابیدن، کاهش یا افزایش وزن، یا خوابیدن و خوردن بیش از حد را تجربه می کنید، در صحبت با پزشک خود یا قرار ملاقات با یک مشاور تردید نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آقابیک IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    0 0
    بسیار عالی