تحقیقات جدید نشان می دهد که تشخیص اشتباه سندرم تخمدان پلی کیستیک برای زنان می تواند رایج باشد و چندین عامل و شرایط دیگر نیز وجود دارند که می توانند علائم PCOS را داشته باشند، مانند استرس، داروهای ضد بارداری هورمونی مانند قرص، چاقی، مشکلات تیروئید (که می تواند بر متابولیسم تاثیر بگذارد)، ورزش بیش از حد و اختلال در غذا خوردن. 

4 افسانه رایج در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیدنی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع هورمونی است. برای برآوردن معیارهای تشخیصی PCOS، زنان باید دو مورد از سه معیار زیر را داشته باشند:

  • دوره های نامنظم
  • علائم افزایش سطح آندروژن ها (هورمون هایی که ویژگی های "مردانه" می دهند) مانند رشد موهای زائد، آکنه یا ریزش مو
  • تخمدان های بزرگ شده با تعداد زیادی فولیکول های کوچک حاوی تخمک های نابالغ (معروف به تخمدان پلی کیستیک).

اما تخمدان های پلی کیستیک، تخمدان هایی با کیست نیستند و داشتن تخمدان پلی کیستیک به معنای ابتلا به PCOS نیست.

تحقیقات جدید ما در میان زنان و پزشکان متوجه سردرگمی در مورد نام PCOS، شواهد محدود در مورد این بیماری و مقدار زیادی از اطلاعات نادرست آنلاین شد که منجر به باورهای غلط رایج در مورد PCOS شده است.

این افسانه ها و فرضیات به زنان آسیب می رساند و مانع از دریافت مراقبت های بهداشتی مناسب می شود.

افسانه شماره 1: علائم منفرد نشان می دهد که PCOS دارید

PCOS یک سندرم با گروهی از علائم است، بنابراین فقط یک علامت برای تشخیص آن کافی نیست.

در مطالعه جدید ما روی 36 پزشک (پزشکان عمومی، متخصص غدد و متخصص زنان)، بسیاری از افراد نگرانی هایی را در مورد تشخیص اشتباه و تشخیص بیش از حد سندرم تخمدان پلی کیستیک مطرح کردند. آنها تشریح کردند که زنان بسیاری را مشاهده کرده‌اند که به تنهایی بر اساس سیکل‌های نامنظم یا در سونوگرافی که تخمدان‌های پلی کیستیک را نشان می‌دهد، خود این سندرم را تشخیص داده‌اند یا به اشتباه تشخیص داده شده‌اند.

اما بسیاری از زنان جوان تخمدان پلی کیستیک دارند اما PCOS ندارند.

علائم نیز در طیفی از شدت های مختلف هستند، بدون هیچ خط مشخصی که طبیعی را از غیرطبیعی جدا کند. به عنوان مثال، زنان از قومیت های مختلف، موهای صورت و بدنشان متفاوت است و آکنه نیز بسیار شایع است. یک مطالعه نشان داد که 40 درصد از زنان در 20 سالگی آکنه بالینی داشتند، همچنین 25 درصد از زنان در 30 سالگی و 12 درصد از زنان در دهه 40 خود آکنه داشتند.

چندین عامل و شرایط دیگر نیز وجود دارند که می توانند علائم PCOS را داشته باشند، مانند استرس، داروهای ضد بارداری هورمونی، چاقی، مشکلات تیروئید (که می تواند بر متابولیسم تاثیر بگذارد)، ورزش بیش از حد و اختلال در غذا خوردن.

برچسب نادرست زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، آنها را از دریافت مراقبت برای مشکل واقعی خود باز می دارد. برخی از بیماری ها در صورت درمان نشدن می توانند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشند، مانند آمنوره هیپوتالاموس (زمانی که قاعدگی ها به دلیل استرس، کاهش وزن و یا فعالیت بدنی بیش از حد متوقف می شود) که می تواند منجر به از دست دادن بافت استخوان شود.

افسانه شماره 2: زنان مبتلا به PCOS نیازی به استفاده از روش های پیشگیری از بارداری ندارند

برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در باردار شدن به طور طبیعی مشکل داشته باشند و ممکن است به دارو برای کمک به تخمک گذاری نیاز داشته باشند. اما بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک خود به خود باردار می شوند. در واقع، زنان با و بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای تعداد مشابهی فرزند هستند.

با وجود این، بسیاری از زنان مبتلا به PCOS معتقدند که باردار نخواهند شد و این می تواند پیامدهای تغییر دهنده و جدی بر زندگی آنها داشته باشد.

در مطالعه اخیر، زنان مبتلا به PCOS در مورد اینکه چگونه ترس از ناباروری باعث ناراحتی روانی طولانی مدت آنها می شود صحبت کردند. آن‌ها برای باردار شدن زودهنگام تحت فشار بودند، صحبت‌های سختی با شرکای خود داشتند و حتی تعدادی از آنها اهداف والدینی خود را تغییر دادند و دیگر برنامه‌ای برای بچه‌دار شدن نداشتند.

بسیاری از آنها با پیشگیری از بارداری ریسک کردند و تعداد کمی به حاملگی ناخواسته ختم شدند. کاهش استفاده از داروهای ضد بارداری نیز در مطالعات دیگر نشان داده شده است.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به اطمینان خاطر و اطلاعات دقیق در مورد احتمال بارداری نیاز دارند تا بدانند اگر نمی خواهند باردار شوند، پیشگیری از بارداری برای آنها نیز لازم است.

افسانه شماره 3: همه زنان مبتلا به PCOS در معرض خطر «عوارض متابولیک» هستند

PCOS با افزایش خطر ابتلا به مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک (مجموعه ای از عوامل مانند فشار خون بالا و سطح پایین کلسترول) مرتبط است.

در نتیجه، برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نگرانی مداوم در مورد سلامت طولانی مدت خود گزارش داده اند.با این حال، پیامدهای بالقوه برای همه زنانی که تشخیص داده شده اند یکسان نیست.

زنانی که هیچ نشانه‌ای از آندروژن اضافی ندارند، کسانی که به دلیل سیکل‌های قاعدگی نامنظم و تخمدان‌های پلی کیستیک تشخیص داده می‌شوند، خطرات متابولیکی مشابهی با زنان مبتلا به آندروژن اضافی ندارند.

با این حال اکثر پزشکانی که با آنها مصاحبه کردیم از این موضوع بی اطلاع بودند. در نتیجه، برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به اشتباه در معرض خطر بالا قرار می گیرند که باعث اضطراب غیر ضروری آنها می شود.

فرض دیگری که اغلب در اینترنت بیان می شود این است که زنان مبتلا به PCOS بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. با این حال، داده ها تا به امروز حقیقت دیگری را نشان می دهد.

افسانه شماره 4: PCOS باعث افزایش وزن یا جلوگیری از کاهش وزن می شود

اگرچه زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیش از زنان بدون این عارضه دارای اضافه وزن هستند، رابطه بین PCOS و وزن همچنان نامشخص است.

در حالی که بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مشکل کاهش وزن را گزارش می‌کنند و حساسیت بیشتری برای افزایش وزن دارند، نشان داده است که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک به همان میزان وزن کم می‌کنند.

تجزیه و تحلیل اخیر نشان می دهد که شاخص توده بدنی (BMI) بالا یکی از علل PCOS است که افزایش وزن علائم را بدتر می کند اما به نظر نمی رسد داشتن PCOS بر BMI تأثیر بگذارد. برای درک واضح تر این روابط به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

به طور دلگرم کننده، حتی مقدار کمی کاهش وزن می تواند علائم PCOS را بهبود بخشد.

بهینه سازی سبک زندگی سالم (تغذیه سالم، فعال بودن و اجتناب از سیگار کشیدن) اولین خط مدیریت برای زنان مبتلا به PCOS است. با این حال، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است با موانع بیشتری برای اجرای این تغییرات مواجه شوند، مانند سطوح بالاتر اضطراب و افسردگی که اهمیت دسترسی به حمایت را برجسته می کند.

در غیاب داده‌های باکیفیت باید مراقب فرضیات و تعمیم‌ها باشیم. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هر کدام دارای عوامل مؤثر متفاوت و در نتیجه سطوح خطر متفاوتی هستند. داشتن مراقبت های بهداشتی واقعاً بیمار محور به آنها کمک می کند تا وضعیت خود را بهتر مدیریت کنند، نتایج خود را بهبود بخشند و اضطراب بی دلیل را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha