تصادفات رانندگی یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر و معلولیت در ایران است. داده‌های رسمی نشان می‌دهد، تصادفات رانندگی بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است. 

سالانه ۷ هزار میلیارد تومان خرج درمان مجروحان تصادفات می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، آمار نشان می‌دهد که آمار فوتی‌های تصادفات در سال گذشته تا ۱۶ درصد هم افزایش داشته است. روز گذشته عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در نشست خبری که برگزار شد، به تشریح برخی از آمارها از خدمات و اقدامات پزشکی قانونی پرداخت و گفت: «در آمارهای مربوط به تصادفات رانندگی دقیق‌ترین آمار مربوط به سازمان پزشکی قانونی است که در داخل کشور و مجامع جهانی مورد استناد قرار می‌گیرد، بر این اساس در سال ١۴٠١ متاسفانه ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با سال ١۴٠٠ افزایش ١۶.٢ درصدی را نشان می‌دهد.»


همچنین سرهنگ احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص سن تصادفات در شهر تهران گفت: «سن تصادفات براساس شاخص سنی به ۶ گروه که شامل زیر ۲۰ سال، ۲۰- ۳۰ سال، ۳۰- ۴۰ سال، ۴۰-۵۰ سال، ۵۰-۶۰ سال و ۶۰ سال به بالا تقسیم‌بندی می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین سن تصادفات ۶۰ سال به بالا و کمترین گروه سنی زیر ۲۰ سال است.»سرهنگ مومنی گفت: «گروه سنی زیر ۲۰ سال ۷ درصد و سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سال ۲۴ درصد از تصادفات شهر تهران را شامل می‌شود.»


معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: «سنین بین ۳۰ تا ۴۰ سال ۲۰ درصد و سنین ۴۰ تا ۵۰ سال ۱۰ درصد از تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین تصادفات در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال ۱۶درصد و سنین ۶۰ سال به بالا هم ۲۳ درصد از تصادفات را شامل می‌شوند که گروه آخر بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است.»


مرگ حدود ۴۰۰ هزار نفر در دو دهه


به تازگی خبرگزاری ایرنا آماری را منتشر کرده بود و در آن نوشته بود آمارهای رسمی بیانگر آن است که هر روز حدود 50 نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند. در دو دهه گذشته نزدیک به 400 هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر این حوادث از دست داده‌ه و بیش از 6 میلیون نفر را مصدوم را نیز می‌توان ثبت کرد. این ارقام هراسناک، عمق یک فاجعه انسانی را نشان می دهد.


همچنین میزان مرگ و میر تصادفات رانندگی در سال‌های مختلف متفاوت بوده است. این آمار در سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی و منظم از سوی سازمان پزشکی قانونی به عنوان ارگان رسمی ثبت موارد تصادف اعلام شده است.بر اساس این داده‌ها، میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی از سال 1384 تا 1395 کاهش یافته است، اما از این سال به بعد دوباره افزایش یافته است.


بر اساس اعلام سازمان پزشکی کشور تعداد حوادث رانندگی در سال ۱۳۸۴ در ایران ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر بود. آماری که زنگ را در دهه ۱۳۸۰ به صدا درآورد. دولت کاهش این تعداد مرگ برنامه‌های اجرایی را انجام داد. اجباری کردن کمربند ایمنی، کاهش حد مجاز سرعت خودروها، افزایش نظارت و کنترل پلیس و اجرای برخی برنامه‌های آموزشی مانند «سیاساکتی» از جمله این کشف بود.


به این ترتیب، مرگ‌های تصادفات رانندگی حدود یک دهه کاهش یافت و به حدود 11 هزار نفر در سال رسید. اما بعد از آن روندی ثابت و حتی مکان افزایشی پیدا کرد به طوری که سال ۱۴۰۱ با ۱۶.۲ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۱۹ هزار و ۲۳۷ نفر رسید.آمارهای رسمی حاکی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۳۵۱ هزار و ۹۹۶ نفر بر اثر حادثه رانندگی در کشور جان خود را از دست داده و با احتساب حدود ۲۷ هزار نفر در سال‌های ۸۳ تا ۱۳۸۲ می‌توانم در دو دهه گذشته از سال ۱۳۸۲ تا کنون بگویم. ۱۴۰۱ حدود ۴۰۵ هزار نفر در حادثه رانندگی کشور جان خود را از دست داده اند.


بررسی آمار تصادفات جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهدبیشترین میزان مرگ در استان فارس با ۱۵۶۷ کشته، استان سیستان و بلوچستان با ۱۴۵۳ فوتی و تهران با ۱۴۳۹ مرگ ثبت شده است. کمترین میزان موارد مرگ نیز در استان ایلام با ۱۸۰ کشته، چهارمحال و بختیاری با ۲۲۹ مرگ و اردبیل با ۲۵۱ فوتی ثبت شده است.


کیفیت پایین خودروها


بر اساس اعلام پلیس راهور، ۵۲ میلیون نفر در کشور گواهینامه رانندگی دارند و ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور در حال تردد است. از این تعداد حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت هستند.سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور پیش از عید درباره این موضوع گفته بود: «کیفیت پایین خودروها و ناایمن بودن آنها عامل 34 درصدی کشته‌های تصادفات است. بسیاری از خودروهای داخلی از همان زمان خروج از کارخانه خراب هستند.

به گفته او، در موارد زیادی در تصادفات خودروی داخلی تا وسط جمع می‌شود در حالی که خودروی با کیفیت خارجی فقط خط خورده است.»سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا نیز گفته بود: «سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای ۲۹ درصد وسهم خودروهای ایرانی مانند پراید و پژو ۵۱ درصد است.بر اساس اعلام بودجه تامین‌های بدنی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، پراید با ۷ هزار پرونده در صدر خودرو حادثه ساز کشور قرار گرفته است. خودرویی که بیشترین میزان تصادفات را در کشور دارد.


عوامل شناسایی در ایران


پلیس راهور اعلام کرده است ۴۹ درصد تصادفات منجر به فوت ناشی از عدم توجه به جلو و ۱۰ درصد به دلیل تغییر مسیر ناگهانی است. بر این اساس ۸۰ درصد تصادفات به دلیل چهار عامل سرعت و سبقت غیرمجاز، نگاه، خواب و عدم توجه به جلو در رانندگی است و ۶۳ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد.


بررسی‌های اقتصادی


آمارهای موجود نشان می‌دهد که تصادفات رانندگی هر سال حدود ۷ درصد تولید ناخالص ملی و حدود ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کل کشور را نابود می‌کند. یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان به عنوان شخص ثالث به دیگری پرداخت می‌شود. برای برخی از مجروحان ناشی از تصادفات ۳ دیه از سوی بیمه پرداخت می‌شود ولی باز هم سلامتی فرد را باز نمی‌گرداند.


سالانه ۷ هزار میلیارد تومان خرج درمان مجروحان تصادفات می‌شود که باید به آن ۷ درصد معادل تولید ناخالص داخلی اضافه شود. این تازه میزان آسیب مادی قابل محاسبه تصادفات رانندگی است. منابع غیر مادی و معنوی این حوادث مانند آسیب و عزای بازماندگان، از دست دادن نان‌آور و باقی موارد در هیچ سازمان یا نهادی در کشور محاسبه نشده و اصلاً محاسبه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha