دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 356740

روابط عاشقانه با یک یا هر دو شریک دارای اختلال طیف اوتیسم (ASD) می تواند از یک زوج به زوج دیگر بسیار منحصر به فرد به نظر برسد. کسانی که در این طیف قرار دارند در هنگام برخورد با روابط عاشقانه با چالش هایی روبرو هستند که افراد دیگر ممکن است آن را تجربه نکنند.

​​روابط عاشقانه با مبتلایان به اوتیسم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث نیوز، ما در مورد این عوامل و همچنین هدایایی که زندگی با ASD می تواند به همراه داشته باشد، صحبت خواهیم کرد.

اختلال طیف اوتیسم چیست؟

اختلال طیف اوتیسم (ASD) به یک وضعیت عصبی اشاره دارد که باعث می‌شود افراد دارای علائم، متفاوت از آنهایی که نوروتیپیک هستند، جهان را تجربه کرده و با آن تعامل داشته باشند.

میانگین سن شروع اوتیسم در دوران کودکی است. قبل از سال 2013، DSM-IV افراد مبتلا به اوتیسم غیرکلامی (اتیسم کانر) را در انتهای طیف طبقه بندی می کرد، در حالی که افراد دارای اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) یا سندرم آسپرگر، در طیف بالا قرار داشتند. با این حال، از زمان انتشار DSM-V در سال 2013، تصمیم گرفته شد که همه انواع علائم اوتیسم با هم تحت تشخیص اختلال طیف اوتیسم، بدون برچسب‌هایی در مورد انتهای طیف یا انواع اوتیسم دسته‌بندی شوند.

اوتیسم و روابط عاشقانه

مبتلا به ASD ممکن است برای ابراز احساسات و دریافت برخی نشانه‌های غیرکلامی و کلامی مشکل داشته باشند، ممکن است فردی که ASD دارد عاشق شود و رابطه عاشقانه خود را حفظ کند. در واقع، افراد مبتلا به ASD می توانند احساسات عاشقانه عمیق تری را در مقایسه با افراد دیگر تجربه کنند. افراد مبتلا به ASD مجموعه ای منحصر به فرد از چالش ها و مزایا را برای روابط عاشقانه به ارمغان می آورند.

توجه به این نکته مهم است که ASD در هر فردی می تواند بسیار متفاوت ظاهر شود، بنابراین برخی از چالش ها و مزایای موجود در روابط عاشقانه ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد.

کشمکش های اوتیسم در روابط عاشقانه

برخی از کشمکش‌هایی که ممکن است خود را در یک رابطه عاشقانه با یک یا هر دو شریک مبتلا به ASD نشان دهند، شامل مبارزات اجتماعی، تحریک بیش از حد، ابراز احساسات، خودتنظیمی احساسات و ناامنی‌های مختلفی است که بسیاری از افراد می‌توانند با آن‌ها مواجه شوند.

درک هنجارهای اجتماعی

مشکلات اجتماعی که مبتلایان به ASD با آن روبرو هستند اغلب به درک آنها از قوانین یا هنجارهای اجتماعی مربوط می شود و همچنین ممکن است در خواندن زبان غیرکلامی و همچنین لحن کلامی مشکل داشته باشند.

همچنین برای یک فرد مبتلا به ASD کاملاً طبیعی است که افکار صریح خود را در مورد چیزی بدون نگرانی از احساس یا واکنش فرد دیگر بیان کند.

گاهی اوقات ممکن است برقراری یا حفظ تماس چشمی برای یک فرد مبتلا به ASD دشوار باشد. برخی از افراد مبتلا به ASD نیز می توانند در موقعیت های اجتماعی بسیار خجالتی یا محجوب باشند.

تعامل با دنیای بیرون

افراد مبتلا به ASD اغلب درون گرا در نظر گرفته می شوند و گاهی اوقات ممکن است تحت تأثیر دنیای بیرون قرار بگیرند.

افراد مبتلا به اوتیسم گاهی اوقات ممکن است توسط نور، صدا یا شلوغی بیش از حد تحریک شوند و این می تواند باعث ناراحتی آنها شود. برای بسیاری از مبتلایان به ASD نیاز شدیدی به تکرار ساختار وجود دارد و اگر اتفاقی غیرمنتظره رخ دهد که روال آنها را مختل کند، می تواند باعث ناامیدی شود. کسانی که واگرای عصبی هستند می توانند روی یک موضوع خاص متمرکز شوند که به آن علاقه دارند، و این تنها چیزی است که ممکن است بخواهند در مورد آن صحبت کنند، علیرغم هرگونه بی علاقگی دیگران.

ابراز احساسات

مواقعی وجود دارد که افراد مبتلا به ASD ممکن است بیان احساسات خود برایشان مشکل باشد و در مواقع دیگر، ممکن است تحت تأثیر احساسات شدید قرار گیرند و کنترل آنها برایشان مشکل باشد. این می‌تواند باعث عصبانیت، طغیان‌های عاطفی شود که در مقایسه با فردی که عصبی است، اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد.

در حالی که ممکن است برای یک فرد واگرای عصبی مبتلا به اوتیسم خواندن نشانه های غیرکلامی مشکل باشد، اما می تواند بسیار همدل باشد. این می تواند باعث شود که آنها از نظر عاطفی تحت تأثیر احساسات اطرافیانشان به میزان بیشتری نسبت به افراد نوروتیپیکال قرار بگیرند.

مقابله با ناامنی ها

ممکن است افراد مبتلا به ASD هنگام قرار ملاقات یا در یک رابطه عاشقانه با ناامنی های بزرگی مواجه شوند. این ناامنی ها می تواند مربوط به ترس از قضاوت یا طرد شدن، قلدری و غیره باشد. برای یک فرد مبتلا به ASD یافتن یک رابطه عاشقانه عمیق و معنادار می تواند دشوار باشد که می تواند این احساس ناامنی را افزایش دهد.

مزایای افراد مبتلا به اوتیسم در روابط عاشقانه

علیرغم مشکلاتی که افراد مبتلا به ASD ممکن است در رابطه با روابط عاشقانه با آن مواجه شوند، مزایای مختلفی وجود دارد که آنها به همراه دارند. در حالی که گاهی اوقات قرار گرفتن با کسی که قادر است به صراحت آنچه را که فکر می کند بیان کند، دشوار به نظر می رسد، همچنین می تواند شاداب کننده باشد، زیرا هرگز لازم نیست حدس بزنید در سر او چه می گذرد. شما همیشه می دانید کجا ایستاده اید.

افراد مبتلا به ASD نیز تمایل به پرسیدن سوالات صادقانه و صادق بودن و وفاداری به شریک عاشقانه، خانواده و دوستان خود دارند. از آنجایی که می توانند دنیا را متفاوت تجربه کنند، اغلب می توانند به جزئیات کوچکی در مورد شریک زندگی خود توجه کنند که معمولاً توسط دیگران نادیده گرفته می شود.

آنها همچنین به احتمال زیاد دقیقاً می دانند که شریک زندگی آنها چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد. از آنجایی که آنها می توانند نسبت به یک علاقه خاص بسیار پرشور باشند، می توانند نسبت به یک شریک عاشقانه بسیار پرشور شوند. از دیگر ویژگی های مثبت بسیاری از مبتلایان به اوتیسم می توان به داشتن قلب پاک، صبور، مراقبت و همدلی اشاره کرد.

ابتلا به اختلال طیف اوتیسم باعث نمی شود که فرد توانایی عاشقانه را کم کند، بلکه او را در زمینه های مختلف منحصر به فرد و با استعداد است. همه ما موهبت ها و ضعف های منحصر به فرد خود را داریم.

داشتن درک درستی از مبارزات و مزایایی که افراد مبتلا به اوتیسم با آن روبرو هستند، اولین گام برای از بین بردن انگ و تصورات نادرست پیرامون این اختلال است، به خصوص که به توانایی آنها در عاشق شدن و ایجاد روابط عاشقانه عمیق و معنادار مربوط می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha