یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 356882

نور خورشید هرچند گرمابخش است اما با داشتن برخی اشعه‌های مضر می‌تواند سلامت ما را به‌خطر بیندازد؛ عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب ۲ ابزار ما برای پیشگیری از خطرات احتمالی آن است.

هر دو سال یک بار عینک آفتابی خود را عوض کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، ما در تمام سال نیاز داریم از پوست‌مان در برابر اشعه‌های مضر محافظت کنیم، اما این موضوع در روزهای تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای همین داشتن یک عینک آفتابی استاندارد و اطلاع از ویژگی‌های یک کرم ضد آفتاب خوب، تا حد زیادی می‌تواند از مشکلات ناشی از در معرض آفتاب بودن پیشگیری کند، به‌خصوص اگر به سفر می‌روید یا به‌دلیل مسائل کاری زمان طولانی خارج از منزل هستید.



عینک خوب چی بخریم؟


تصور برخی از ما این است که عینک فقط اگر خوشگل و مد روز بود کافی است به‌خصوص این روزها هر عینکی در شبکه‌های اجتماعی مد می‌شود نسخه( فیکی)ساختگی از آن ارائه می‌شود که ممکن است نه‌فقط هیچ کارایی نداشته باشد، بلکه به چشم و پوست‌تان هم آسیب جدی بزند. پس فراتر از طرح فریم و به‌روز بودن عینک، به‌نکات دیگری هم باید توجه کرد.


ضد UV بودن


یکی از مهم‌ترین‌ مشخصات عینک آفتابی خوب، محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه ماورای بنفش است. عینک‎های موجود در بازار براساس میزان حفاظت در برابر UV درجه‎بندی و قیمت‎گذاری می‎شوند. بنابراین اولین کار هنگام خرید عینک آفتابی، اطمینان از حفاظت 100 درصدی عینک در برابر اشعه UV است.

همچنین، با انتخاب عینک‌های آفتابی از نوع لنزهای پلاریزه و ضد انعکاسی می‎توان تشعشع نور را کاهش داد تا از چشم‎ها مراقبت بیشتری کرد. لنزهای پلاریزه چشم را از تشعشع حفظ می‎کنند و اشعه UV را حذف نمی‌کنند. پلاریزاسیون باعث می‌شود که نورهای انعکاسی از سطوح بازتابنده مانند آب و آسفالت کاهش یابد ولی در برابر نور آفتاب و اشعه ماورای بنفش حاصل از آن حفاظت چندانی نمی‌کند.


من‌که عینک UV دارم!


شاید بگویید من که یک عینک UV خوب دارم؛ اما نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که در آن جا تابش خورشید بسیار شدید است، باید هر دو سال یک بار عینک آفتابی خود را عوض کنند. به نقل از گیزمودو، استانداردهای ملی منطقه ای سطوح حفاظتی UV هر عینک آفتابی با میزان و شدت تابش هر منطقه در ارتباط است و این میزان در مناطق مختلف متفاوت اند.این محققان می‌گویند که با گذشت زمان از میزان ضخامت لنزهای عینک کاسته و خاصیت حفاظتی آن‌ها کم می‌شود بنابراین توصیه می‌شود که افراد هر دو سال یک بار عینک آفتابی خود را تعویض کنند.


اندازه عینک آفتابی


فریم باید به راحتی روی بینی و گوش های شما قرار گیرد، بدون این‌که گوش را اذیت کند یا بخشی از گونه و پوست زیر چشم را در معرض آفتاب قرار دهد. پس بی‌خیال مدل‌های فانتزی شوید و یک عینک خوب تهیه کنید که: وزن عینک آفتابی باید به طور مساوی بین گوش‌ها و بینی شما توزیع شود. فریم باید به اندازه کافی سبک باشد تا از اصطکاک اضافی در این نقاط تماس اجتناب شود، در ضمن مژه‌های شما نباید با فریم تماس پیدا کنند.


اما کرم ضدآفتاب چی بخریم؟


یک کرم ضد آفتاب خوب و مناسب با قدرت بالا باید SPF بیشتر از 30 داشته باشد.
* اگر SPF کرم ضد آفتاب شما 15 باشد، می‌تواند جلوی یک پانزدهم اشعه‌های مضر آفتاب را بگیرد.
* اگر SPF کرم 30 باشد، از برخورد ۹۷ درصد اشعه‌های مضر آفتاب با پوست جلوگیری می‌کند.
*اگر SPF کرم ضد آفتاب 50 باشد، جلوی برخورد ۹۸ درصد اشعه‌های ماورای بنفش با پوست را می‌گیرد.


چگونه‌ از ‌ضد آفتاب استفاده کنیم؟


1)20 تا 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، از ضد آفتاب استفاده کنید تا با کمک دمای بدن‌تان به‌صورت نامحسوس کمی از پایه کرم روان شده و به طور کامل پوستتان را پوشش دهد.
2) حتما هر 2 تا 3 ساعت، کرم را از پوست خود پاک و دوباره آن را تجدید کنید، چرا که این ترکیبات شیمیایی اگر طولانی مدت روی پوست بمانند، مواد سمی تولید می کنند و باعث آسیب به پوست و چین و چروک می شوند.
3) اگر از کرم یا ترکیب دیگری استفاده می‌کنید، حداقل 20 تا 30 دقیقه بعد از آن از ضد آفتاب استفاده کنید تا خارجی‌ترین لایه ضدآفتاب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha