پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن طولانی مدت است که در حال حاضر درمانی ندارد. علم پزشکی هنوز علت واقعی این بیماری را مشخص نکرده است، اما اعتقاد بر این است که این یک وضعیت سیستم ایمنی است که زمانی ایجاد می شود که سلول های ما به اشتباه به پوست سالم حمله می کنند.

جدیدترین فناوری بهداشتی برای بیماران پسوریازیس

به گزتارش سلامت نیوز به نقل از هلث نیوز، تحقیقات نشان می دهد که بیش از 7.5 میلیون بزرگسال در ایالات متحده به پسوریازیس مبتلا هستند، در حالی که نروژ با 1.98 درصد از کل جمعیت خود بالاترین شیوع بیماری را دارد. اپلیکیشن‌های موبایل و هوش مصنوعی (AI) از جمله فناوری‌هایی هستند که برای آسان‌تر کردن زندگی افراد مبتلا به پسوریازیس استفاده می‌شوند.

استفاده از فناوری در مراقبت از بیماران پسوریازیس

پیشرفت‌های مدرن در داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی (NLP) با اتصال تقریباً جهانی به اینترنت برای شناسایی راه‌های جدید برای مبارزه با پسوریازیس ترکیب می‌شوند.

استفاده از هوش مصنوعی در درماتولوژی در تمایز بین تصاویر ضایعات خوش خیم و بدخیم بر اساس پیکسل های تصویر بسیار امیدوار کننده است.

مدل های یادگیری ماشینی که با مجموعه داده های متعدد آموزش دیده اند، گاهی اوقات می توانند انواع ضایعات را با دقت بیشتری نسبت به متخصصان پوست تشخیص دهند. این پیشرفت‌ها باعث ایجاد چندین دستگاه جدید شده است که به تشخیص سریع‌تر پسوریازیس، درمان و مدیریت بهتر بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک می‌کنند.

اکثر دستگاه‌های فناوری سلامت برای بیماران پسوریازیس معمولاً در دسته‌های ردیاب علائم، ابزارهای تشخیصی یا درمانی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: فردابانک، نئوبانک هوشمند

ابزار و ردیاب علائم پسوریازیس

ردیاب‌ها و ابزارهای مختلف علائم برای کمک به مدیریت بیماری در دسترس هستند. برنامه مانیتورینگ پسوریازیس یک رابط کاربری ساده برای ردیابی تشدید شدن علائم، شدت، مدت و محرک های آن ارائه می دهد. همچنین گزارش های دقیقی را ارائه می دهد و به شما امکان می دهد به تیم مراقبت خود متصل شوید تا بتوانند پیشرفت شما را بین بازدیدها دنبال کنند.

ردیاب علائم پسوریازیس در کلینیک مراقبت شامل یک مجله پسوریازیس است تا به شما در مدیریت علائم بیماری کمک کند. کاربران می‌توانند اهداف تناسب اندام و یادآوری‌های درمانی را تنظیم کنند و داده‌ها را به پرونده سلامت تبدیل کنند تا به نوبت بعدی پزشکی بیاورند. عملکرد گزارش دهی نشان می دهد که شما چقدر با برنامه درمانی فعلی خود خوب عمل کرده و هماهنگ می شوید.

آرتریت پسوریاتیک (PsA) یکی از عوارضی است که بیماران ممکن است تجربه کنند. برای افرادی که با هر نوع آرتریت زندگی می کنند، بنیاد آرتریت برنامه TRACK + REACT را به طور خاص برای ردیابی علائمی مانند درد و سفتی مفاصل توسعه داده است. این برنامه که هم برای آیفون و هم برای اندروید در دسترس است، نمودارهایی را نیز برای به اشتراک گذاشتن با پزشکتان تولید می‌کند و ارتباط در مورد وضعیت شما را آسان‌تر می‌کند.

برنامه دیگری، Flaredown، به شناسایی عواملی که باعث شعله ور شدن PsA شما می شود کمک می کند. این به شما امکان می دهد علائم خود را ردیابی کنید، سلامت روانی، فعالیت ها، داروها و رژیم غذایی خود را مدیریت کنید و شرایط آب و هوایی را که می تواند بر شما تأثیر بگذارد را بررسی کنید.

گزینه های فن آوری درمان پسوریازیس

پسوریازیس اشکال مختلفی دارد که بیشتر آنها باعث ایجاد بثورات با نواحی خارش دار و ناهموار، معمولاً روی زانوها، آرنج ها، قسمت بالایی بدن و پوست سر می شود.

ضایعات می توانند دردناک باشند، خواب شما را مختل کنند و تمرکز را سخت کنند. مدیریت پایدار و طولانی مدت پسوریازیس برای دستیابی به کیفیت زندگی معقول ضروری است.

بدون درمان موثر، بیماران در خطر ابتلا به عوارض این بیماری هستند. اینجاست که فناوری با توسعه چندین فن‌آوری درمانی برای کمک به کنترل وضعیت خود به وجود آمده است.

نور درمانی با اپلیکیشن گوشی هوشمند

لامپ UV احتمالاً شناخته‌شده‌ترین وسیله فناوری سلامت برای بیماران پسوریازیس است. نور خورشید نور ماوراء بنفش باریک B (NB-UVB) تولید می کند که به پوست شما نفوذ می کند و افزایش سلول های پوستی برای پسوریازیس را کند می کند. طبق گفته بنیاد ملی پسوریازیس ، این نور پسوریازیس را سریع‌تر کاهش می‌دهد و بهبودی طولانی‌تری نسبت به UVB باند پهن ایجاد می‌کند.

Zerigo Health Solution یک دستگاه دستی است که دوز نور NB-UVB تجویز شده برای بیمار را با فشار دادن یک دکمه فراهم می کند. شما می توانید روند درمانی خود را در خانه آغاز کرده و ادامه دهید و دستگاه به صورت بی سیم به پزشک شما متصل می شود تا از نظارت مداوم و جمع آوری داده های ارزشمند اطمینان حاصل شود.

بیشتر بدانید : علت، انواع، تشخیص و درمان پسوریازیس

ابزار پایبندی به دارو

چندین ابزار هوشمند برای کمک به تسهیل استفاده از داروهای پسوریازیس در دسترس هستند. شما می توانید از داروهای از پیش آماده شده برای اطمینان از دوزهای دقیق و استفاده از سرنگ های از پیش پر شده، انژکتورهای خودکار و توزیع کننده های هوشمند استفاده کنید.

بسیاری از برنامه‌های هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی هشدار ارائه می‌کنند تا به شما یادآوری کنند که دارو مصرف کنید یا از درمان‌های موضعی یا نور درمانی استفاده کنید. اگر مصرف یک دوز دارو را فراموش کردید، دستگاه پخش متصل به برنامه تلفن هوشمند شما می‌تواند پزشک شما را در صورت مشترک شدن در خدمات نظارت از راه دور بیمار مطلع کند.

راه هایی برای بهبود دقت تشخیصی

در حالی که تشخیص پسوریازیس می تواند ناراحت کننده باشد، بیماران معمولاً یاد می گیرند که وضعیت خود را مدیریت کنند. درمان موثر به شدت به تشخیص دقیق شکل پسوریازیس بستگی دارد. انواع پسوریازیس شامل بیماری روده ای، ناخن، پوسچولار، پلاک، معکوس و بیماری اریترودرمی است. بیماران می توانند چندین مورد از این اشکال را به طور همزمان داشته باشند و شرایط می توانند بدون هشدار یا توضیح ظاهر شوند، ناپدید شوند یا از نظر شدت متفاوت باشند.

نشان داده شده است که استفاده از تصویربرداری و برنامه‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل تصاویر بالینی و تشخیص ضایعات پسوریازیس با دقت 89.46 درصد، قابلیت‌های تشخیصی را بسیار بهبود می‌بخشد. پزشکان معمولاً این ابزارها را مدیریت می‌کنند که مخصوصاً در محیط‌های مراقبت بهداشتی از راه دور و با منابع محدود مفید هستند، جایی که بیماران همیشه نمی‌توانند برای رسیدگی به یک مرکز پزشکی بروند.

مدیریت مداوم پسوریازیس

بیماران پسوریازیس همچنین باید از علائمی که معمولاً با شرایط سیستم ایمنی همراه هستند مراقبت کنند. اینها شامل عزت نفس پایین، استرس، افسردگی، نوسان فشار خون و کاهش یا افزایش وزن می شود.

ابزارهای مفید فناوری سلامت برای مدیریت مداوم پسوریازیس شما عبارتند از:

  • دستگاه‌های کنترل فشار خون: مانند مانیتور دو نمایشگر خانگی OMRON Gold Wireless Bluetooth Upper Arm.این برنامه با برنامه OMRON Connect در یک دستگاه iOS یا Android همگام‌سازی می‌شود و هنگام اندازه‌گیری فشار خون، ضربان قلب نامنظم را به شما هشدار می‌دهد.
  • برنامه های Telehealth: به شما امکان می دهند در صورت نیاز به پشتیبانی، به طور ایمن به یک پزشک متصل شوید.
  • چاقی و پسوریازیس: پیوندهای قوی با یکدیگر دارند. اضافه وزن یک عامل خطر برای پسوریازیس است و ابتلا به پسوریازیس می تواند باعث افزایش وزن شود. ابزارهای مدیریت وزن مانند Found و Medi-Weightloss SPW راه هایی را برای مدیریت خطر چاقی توسط پزشک ارائه می دهند.
  • برنامه‌های پشتیبانی روان‌شناختی و سلامت روان: مانند Talkspace و BetterHelp دسترسی به متخصصان سلامت روان را فراهم می‌کنند.

برای مدیریت موثر بیماری، مهم است که به طور منظم به مسائل احتمالی رسیدگی کنید تا از ایجاد عوارض جلوگیری کنید.

زندگی با پسوریازیس

بیماران پسوریازیس انتخاب کمی دارند جز اینکه یاد بگیرند با شرایط خود زندگی کنند. اکتشافات و تکامل تکنولوژیکی در حال انجام این امر را با ارائه پشتیبانی و کمک در زندگی واقعی به طور فزاینده ای قابل دستیابی می کند. هر نوع پسوریازیس که دارید و صرف نظر از شدت آن، احتمالاً نوعی فناوری وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا با آن راحت تر زندگی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha