متخصص بیماری‌های داخلی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال‌های اخیر سندورم متابولیک در مردان با رشد بیش از ۹ برابری از ۶ درصد به ۵۶ درصد افزایش یافته است.

پزشک متخصص: سندروم متابولیک در مردان رشد بیش از ۹ برابری یافته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر زهرا عطایی افزود: همچنین این بیماری در زنان با رشد حدود سه برابری از ۱۶ درصد به ۴۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه افزایش آمار مبتلایان به سندروم متابولیک ناشی از سبک نادرست زندگی است، ادامه داد: مصرف سیگار، مصرف زیاد کربوهیدرات، یائسگی، بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی، مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر از دیگر عوامل موثر ابتلا به اختلالات متابولیک است.

این متخصص بیماری‌های داخلی گفت: هم اکنون با افزایش شیوع چاقی در جامعه روبه رو هستیم که این امر زمینه ابتلا به دیابت نوع ٢ و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

دکتر عطایی افزود: افزایش اندازه دور کمر بیش از ٨٨ سانتی‌متر در زنان و ١۰٢ سانتی‌متر در مردان، میزان چربی خون بیش از ١۵۰ بدون مصرف دارو، قند خون بالای ١۰۰ در حالت ناشتا و نیز فشار خون بالای ١٣۰ روی ٨۵، نشان دهنده آغاز سندروم متابولیک است که باید به وسیله دارو کنترل شود چرا که ابتلا به این عارضه موجب افزایش مقاومت به انسولین و التهاب عروقی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین بیماری‌های سندروم متابولیک می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های مزمن کلیوی، تخمدان پلی کیستیک، آپنه خواب، بروز نقرس، بیماری کبد چرب غیر الکلی و پیشرفت به سمت سیروز و سرطان مرتبط با کبد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: علاوه بر این التهاب عروق و فشار خون بالا شاید در بروز آلزایمر نقش مهمی داشته باشد، از این رو باید نسبت به اصلاح سندروم متابولیک اقدام کرد.

دکتر عطایی با بیان اینکه بیمار دارای سندروم متابولیک باید مورد ارزیابی منظم قرار گرفته و ضمن مصرف دارو، سبک زندگی خود را تغییر دهد، اضافه کرد: رژیم غذایی و فعالیت بدنی مدیترانه‌ای و مصرف سبزیجات در بهبود اختلال متابولیک اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه روزانه ٣۰ دقیقه فعالیت فیزیکی و توصیه به کاهش وزن در بهبود علایم اختلال متابولیک موثر است، ادامه داد: سبک زندگی نقش مهمی در بهبود عملکرد متابولیسم بدن دارد که باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

سندرم متابولیک یا نشانگان سوخت و سازی به مجموعه‌ای از شرایط مانند فشار خون بالا، سطوح افزایش یافتهٔ انسولین در خون، چربی انباشته اضافی در اطراف شکم و سطوح افزایش یافتهٔ چربی خون، چاقی شکمی، دیابت و تری گلیسیرید بالا گفته می‌شود که با هم رخ می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha