تخته کار یا تخته گوشت چوبی در بسیاری از آشپزخانه‌ها کاربرد دارد؛ اما چون ضربات چاقو روی آن شیار می‌اندازد چگونگی تمیز کردن آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

چگونه تخته برش چوبی آشپزخانه را تمیز نگه داریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، تخته‌های برش چوبی در بسیاری از آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود، اما برای خرد کردن غذاهای مختلف باید تمیزی و نظافت آن هم در نظر گرفته شود. تخته برش خود را باید خوب بشویید و خوشبو و ضدعفونی شده نگه دارید تا تخته برش بتواند سال‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

۱. تخته را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید

تخته چوبی را در یک سینک خالی قرار دهید. یک اسفنج تمیز را با مواد شوینده ملایم مانند مایع ظرفشویی کاملا بشویید تا تمیز شود. هر گونه ذرات غذایی به ویژه اگر روی شکاف چوب قرار دارند را بیشتر بشویید. در نهایت با آب گرم آبکشی و خشک کنید. هرگز تخته برش چوبی خود را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید، زیرا باعث تاب برداشتن و ترک خوردن چوب می‌شود. همیشه تخته برش را جداگانه با دست بشویید.

۲. اجازه دهید تخته چند ساعت در هوا خشک شود

تخته برش را در مکانی قرار دهید تا گردش هوای کافی به تمام سطوح آن برسد. سعی کنید زیاد تخته را تا قبل از خشک شدن لمس نکنید.

۳. تخته برش خود را با سرکه ضدعفونی کنید

تخته برش را با سرکه یا با یک ضدعفونی کننده تجاری و ایمن برای مواد غذایی، ضد عفونی و خوشبو کنید. مقدار کمی سرکه سفید را در یک بطری اسپری بریزید و روی تمام سطح آن اسپری کنید. مطمئن شوید که تمام سطوح خیس شده‌اند. ۳-۵ دقیقه صبر کنید تا سرکه اثر خود را بگذارد، سپس تخته را با آب خنک بشویید.

۴. برای تخته‌های قدیمی از پراکسید هیدروژن استفاده کنید

اگر تخته برش قدیمی و فرسوده‌تری دارید، از ضدعفونی‌کننده‌های قوی‌تری استفاده کنید. اگر طرفدار سرکه نیستید، نوک یک دستمال کاغذی را به پراکسید هیدروژن آغشته کنید و روی سطح تخته بمالید. سپس اجازه دهید در هوا خشک شود. نگهداری تخته برش اگر مرطوب باشد می‌تواند سبب ایجاد کپک شود.

۵. روی تخته روغن بمالید

تخته برش تمیز را روی یک سطح صاف قرار دهید. تخته از قبل باید شسته و خشک شده باشد، کمی روغن روی تخته بریزید. انتخاب روغن نارگیل نیز یک گزینه عالی است، زیرا حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است. برای این کار از روغن‌های گیاهی یا زیتون استفاده نکنید. زیرا بوی بدی به تخته برش می‌دهند. در حالی که روغن گردو و بادام جایگزین‌های بهتری هستند.

روغن را با یک حوله تمیز به کناره‌ها و لبه‌های تخته بمالید. تخته برش را حداقل ۳ ساعت ایستاده روی لبه آن قرار دهید. حداقل ۳ ساعت صبر کنید تا روغن خوب جذب تخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha