چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 357094

یکی از سرطان‌هایی که در سال‌های اخیر به شدت، شایع شده، سرطان پستان است. از این رو به بانوان توصیه می‌شود که از سن ۴۰ سالگی به بعد، هر سال ماموگرافی انجام دهند تا در صورت وجود علائم این سرطان، اقدامات درمانی بدون معطلی انجام شود.

چرا باید ماموگرافی انجام دهیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از webmd، ماموگرافی از تصاویر اشعه ایکس ویژه برای تشخیص رشد یا تغییرات غیرطبیعی در بافت پستان استفاده می‌کند.

با استفاده از یک دستگاه اشعه ایکس دیجیتال که مخصوص بافت پستان ساخته شده، تکنسین حداقل از دو زاویه عکس می‌گیرد تا مجموعه‌ای از تصاویر را برای هر یک از پستان‌ها بسازد. این مجموعه تصاویر را ماموگرافی می‌نامند. بافت پستان سفید و مات و بافت چربی پررنگ‌تر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد. در ادامه به پرسش‌های متداول درباره ماموگرافی پاسخ می‌دهیم.

انجام ماموگرافی چه لزومی دارد؟

ماموگرافی به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی منظم برای ارائه مرجعی اولیه یا بررسی هرگونه تغییر غیرعادی در پستان انجام می‌شود. ماموگرافی بهترین تست غربالگری برای کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان پستان است.

ضمنا ماموگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند تا تصمیم بگیرد که آیا توده موجود در پستان نیاز به آزمایش بیشتری دارد یا خیر. ماموگرافی همچنین به دنبال توده‌هایی می‌گردد که آنقدر کوچک هستند که در طول معاینه فیزیکی احساس نمی‌شوند.


چرا باید ماموگرافی انجام بدهم؟

ماموگرافی می‌تواند بهترین دفاع در برابر سرطان پستان باشد، زیرا اغلب می‌تواند بیماری را در مراحل اولیه، قبل از اینکه در طول معاینه پستان احساس شود، تشخیص دهد. تحقیقات نشان می‌دهد،ماموگرافی می‌تواند احتمال زنده ماندن، بیماران مبتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.


چگونه باید برای ماموگرافی آماده شوم؟

شما می‌توانید طبق معمول غذا بخورید، بنوشید و دارو مصرف کنید. اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید باردارید به پزشک یا تکنسین خود اطلاع دهید.به گزارش سیناپرس، در روز آزمایش از پودر بدن، کرم، دئودورانت یا لوسیون روی پستان خود استفاده نکنید. این مواد، ممکن است با اشعه ایکس تداخل داشته باشند.

از شما خواسته می‌شود که تمام جواهرات و لباس‌های بالای کمر را بردارید و لباس بیمارستان بپوشید. پوشیدن لباس دوتکه انتخاب مناسبی برای روز آزمایش است.

در طول ماموگرافی چه اتفاقی می‌افتد؟

تکنسین‌های تاییدشده ماموگرافی، این آزمایش را انجام می‌دهند و البته بیشتر آنها زن هستند. یک پزشک متخصص در تفسیر، نتایج تصویربرداری اشعه ایکس را تفسیر می‌کند.

برای انجام آزمایش، جلوی دستگاه اشعه ایکس می‌ایستید. تکنسین پستان شما را بین دو تکیه گاه رادیوگرافی قرار می‌دهد. تکیه‌گاه‌ها به هم فشرده می‌شوند و به‌آرامی پستان را صاف می‌کنند. این کار برای به دست آوردن واضح ترین تصویر ممکن با کمترین میزان تابش ضروری است. ممکن است کمی احساس ناراحتی یا درد خفیف داشته باشید، اما در حین عکسبرداری با اشعه ایکس، این درد فقط چند ثانیه طول می‌کشد. اگر احساس می‌کنید که فشار زیادی روی پستان شما وارد می‌شود، به تکنسین اطلاع دهید.

بهتر است زمان انجام آزمایش را ۷ تا ۱۰ روز پس از شروع قاعدگی، زمانی که کمترین احتمال حساس بودن پستان‌ها را دارد، تنظیم کنید.

پستان در چندین موقعیت تصویربرداری می‌شود تا رادیولوژیست بتواند تمام بافت را ببیند. برای غربالگری معمول، دو عکس از هر پستان گرفته می‌شود. این آزمایش حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد. بسیاری از مراکز نیز ماموگرافی سه بعدی انجام می‌دهند که شامل تصاویر بیشتری از پستان می‌شود.

پس از مشاهده تصاویر دیجیتال، رادیولوژیست ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر، تصاویر بیشتر یا سونوگرافی پستان بخواهد.

پس از ماموگرافی چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از ماموگرافی، ممکن است تغییرات موقتی در رنگ پوست یا درد خفیف به دلیل فشرده شدن داشته باشید. برای کاهش ناراحتی می‌توانید آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنید. به‌طور کلی، می‌توانید بلافاصله به فعالیت‌های معمول خود بازگردید.

پزشک شما نتایج ماموگرافی را دریافت خواهد کرد. آنها با شما در مورد معنای نتایج آزمایش و آزمایش‌های دیگری که ممکن است نیاز داشته باشید، صحبت خواهند کرد.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، حدود یک یا دو ماموگرافی از هر ۱۰۰۰ مورد، منجر به تشخیص سرطان می‌شود. حدود ۱۰ درصد از زنان به ماموگرافی بیشتری نیاز دارند.به گزارش سیناپرس، اگر این اتفاق برای شما افتاد، نگران نباشید. تنها ۸ تا ۱۰ درصد از این زنان به نمونه‌برداری نیاز دارند و ۸۰ درصد از این نمونه‌برداری‌ها سرطانی نیستند.


یک ناحیه مشکوک در ماموگرافی چگونه به نظر می‌رسد؟

یک غده یا توده با مرز صاف و مشخص معمولاً سرطانی نیست. سونوگرافی می‌تواند داخل توده را بررسی کند. اگر پر از مایع باشد، کیست نامیده می‌شود و معمولاً سرطان نیست، اما پزشک ممکن است بیوپسی را توصیه کند.

توده‌ای که دارای حاشیه نامنظم یا ظاهر ستاره‌ای است، نگرانی بیشتری را ایجاد می‌کند. در این موارد، معمولاً بیوپسی توصیه می‌شود.

رسوبات کلسیم (کلسیفیکاسیون‌ها) می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند و ممکن است سرطانی باشند یا نباشند. اگر رسوبات بسیار کوچک باشند، ممکن است به آزمایش‌ها بیشتر و بیوپسی نیاز داشته باشید.

ماموگرافی تشخیصی چیست؟

در ماموگرافی غربالگری، پستان از بالا به پایین و از یک طرف به سمت دیگر عکسبرداری می‌شود اما ماموگرافی تشخیصی روی یک توده یا ناحیه خاصی از بافت غیرطبیعی تمرکز می‌کند.

ممکن است پس از اینکه در ماموگرافی غربالگری چیزی غیرعادی مشاهده شد، ماموگرافی تشخیصی انجام دهید. یا ممکن است پزشک شما ابتدا بدون ماموگرافی غربالگری، ماموگرافی تشخیصی را توصیه کند خصوصا اگر علائم مشکوکی وجود داشته باشد.


ماموگرافی چقدر درست کار می‌کند؟

این تست‌های تصویربرداری به پزشکان کمک می‌کنند تا حدود ۷۵ تا ۸۵ درصد از موارد سرطان‌های پستان را تشخیص دهند. با افزایش سن، میزان تشخیص بهتر می‌شود، زیرا پستان‌ها با افزایش سن کمتر تراکم می‌شوند. حالتی که باعث می‌شود بافت در ماموگرافی راحت‌تر دیده شود.

پیشرفت تکنولوژی نرخ تشخیص را افزایش می‌دهد. یک مطالعه نشان داده که استفاده از ماموگرافی سه بعدی همراه با ماموگرافی دیجیتال، میزان تشخیص را بهبود می‌بخشد و تعداد زنانی را که به دلیل یک یافته مشکوک مجبور به انجام آزمایش‌های بیشتر می‌شوند، کاهش می‌دهد.


هر چند وقت یک بار باید ماموگرافی انجام دهم؟

خطر ابتلا به سرطان پستان، با افزایش سن بیشتر می‌شود. اما متخصصان در مورد اینکه چه زمانی باید اولین ماموگرافی خود را انجام دهید، اختلاف نظر دارند.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که زنان ۴۰ تا ۴۴ ساله باید انتخابی برای شروع ماموگرافی غربالگری سالانه داشته باشند. زنان ۴۵ تا ۵۴ سال باید هر سال ماموگرافی انجام دهند و افراد بالای ۵۵ سال باید هر ۱ تا ۲ سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. اما گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، غربالگری هر ۲ سال یکبار از سنین ۵۰ تا ۷۴ سالگی را توصیه می‌کند و می‌گوید تصمیم برای شروع غربالگری ماموگرافی سالانه قبل از ۵۰ سالگی باید یک تصمیم فردی باشد. با پزشک خود در مورد زمان شروع این آزمایش صحبت کنید.

اگر پزشک به شما بگوید که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان پستان هستید، یا اگر اعضای نزدیک خانواده‌تان در سنین پایین به این بیماری مبتلا شده‌اند، ممکن است بخواهید زودتر غربالگری را شروع کنید.

ماموگرافی بخش مهمی از تاریخچه سلامت شما است. در مراجعه به پزشک، نتیجه آن را با خود به همراه داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha