عضو هیات مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران، نسبت به شیوع ۷۰ درصدی اختلال بینایی در بین کاربران صفحات دیجیتالی هشدار داد و گفت: این اختلال همراه با یک سری علائم بینایی مثل تاری دید، حساسیت به نور، خستگی چشم و گردن و شانه برزو پیدا می‌کند.

شیوع ۷۰ درصدی اختلال بینایی در بین کاربران صفحات دیجیتالی 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از انجمن اپتومتری ایران، تقی نقدی، به سندروم بینایی استفاده از رایانه اشاره کرد و افزود: این سندروم یکی از اختلالات بینایی است که با دیجیتالی شدن زندگی و آموزش‌ها شاهد افزایش شیوع آن در بین دانش آموزان، دانشجویان و همه افرادی هستیم که با توجه به شغل خود به نحوی با صفحات دیجیتالی در ارتباط هستند.

وی افزود: سندروم بینایی استفاده از رایانه به مجموعه اختلالات بینایی و چشمی اشاره دارد که افراد حین استفاده از صفحات دیجیتالی مانند کامپیوتر، تبلت و موبایل تجربه می‌کنند.

به گفته نقدی، این اختلال صرفاً مختص کاربران رایانه نیست و با توجه به افزایش آموزش‌های مجازی و تبدیل شدن این نوع آموزش به یکی از روش‌های تدریس در سیستم آموزشی کشور توجه به این ختلال بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

نقدی ادامه داد: این اختلال همراه با یک سری علائم بینایی مثل تاری دید، حساسیت به نور، خستگی چشم و گردن و شانه، سردرد، چشم درد، گاهاً پلک زدن بیش از حد، خشکی چشم و سوزش چشم برزو پیدا می‌کند.

سندروم بینایی استفاده از رایانه به مجموعه اختلالات بینایی و چشمی اشاره دارد که افراد حین استفاده از صفحات دیجیتالی تجربه می‌کنندوی تصریح کرد: استفاده از عینک‌های غیر استاندارد بدون معاینه چشم، ساخت غیراصولی و غیر علمی عینک طبی در مراکز غیرمجاز، عدم اصلاح عیوب انکساری، مطالعه در فواصل کم بینایی، تمرکز بیش از حد به صفحات دیجیتالی، عدم استفاده از عدسی‌های عینک مناسب و پلک نزدن باعث تشدید سندروم بینایی استفاده از کامپیوتر در بین کاربران صفحات دیجیتالی می‌شود.

باید به ازای هر ۲۰ دقیقه مطالعه و کار نزدیک به مدت ۲۰ ثانیه به فاصله ۲۰ فوت که تقریباً همان ۶ متر است، نگاه شود، البته در تعداد زیادی از افراد نیاز به مداخله درمانی لازم است.

وی افزود: کاربران صفحات دیجیتالی در صورت بروز این مشکل با مراجعه به همکاران اپتومتریست به عنوان مراقبین اول بینایی و همکاران چشم پزشک، ضمن معاینه چشمی و بررسی سندروم بینایی رایانه، می‌توانند توصیه‌ها و اقدامات درمانی لازم را دریافت و در صورت نیاز با ساخت اصولی و علمی عینک طبی و انتخاب عدسی مناسب با نیاز بینایی فرد تحت نظر همکاران اپتومتریست باعث کاهش مشکلات ثانویه و افزایش اثر بخشی عینک ساخته شده شوند.

نقدی تصریح کرد: انجمن علمی اپتومتری ایران در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت بهداشت در زمینه ارتقا سلامت بینایی جامعه و پیشگیری از اختلالات بینایی اقدام به برگزاری دوره‌های بازآموزی برای همکاران اپتومتریست می‌ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha