استاد چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت:بهترین کار هنگام استفاده از گوشی تلفن همراه و تبلت این است که یک ساعت از این وسایل الکترونیکی استفاده کنید و یک ربع به چشم‌ها استراحت بدهید.

بهترین روش محافظت از چشم‌ها هنگام استفاده‌ از وسایل الکترونیکی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس: چشم به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اعضای بدن در مقابل صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، مدام در معرض آسیب است، اما همیشه راه چاره و البته راه درستی برای استفاده صحیح از گوشی‌های هوشمند وجود دارد. در این گزارش، راهکارهای محافظت از چشم در مقابل موبایل هوشمند را بررسی می‌کنیم.

متخصصان چشم پزشکی معتقدند که نور آبی برای چشم‌ها ضرر دارد و می‌تواند باعث بی خوابی و مشکلات مربوط به بینایی شود. دستگاه‌های الکترونیک نیز بیش از هر رنگ دیگر، نور آبی متساعد می‌کنند. نور آبی، طول موج کوتاهی دارد؛ یعنی انرژی بالا داشته و می‌تواند به بافت ظریف چشم آسیب برساند. این نور همچنین می‌تواند از بافت چشم عبور کرده و به شبکیه چشم برسد. شبکیه چشم متشکل از مجموعه‌ای نورون‌ است که نور را تبدیل به سیگنال‌هایی می‌کند که اساس حس بینایی را شکل می‌دهند.

بر اساس گفته و نوشته متخصصان و کارشناسان، گوشی‌های هوشمند یک خطر جدی برای چشمان شما به حساب می‌آیند و این موضوع زمانی جدی تر می شود که به صورت ناصحیح از گوشی یا کامپیوتر استفاده کنید.

خیره شدن به گوشی، تبلت، نوت بوک و رایانه برای مدت زمانی طولانی باعث خستگی، خشک شدن و خارش چشم و حتی تاری دید میشوند که گاها به سردرد می‌انجامد. خوشبختانه با انجام یک سری نکات و در نظر گرفتن آنها تا حدود بسیار بالایی می‌توانید این آسیب‌های بینایی را کاهش دهید.

عوارض استفاده زیاد از موبایل بر روی چشم

شاید استفاده از وسایل الکترونیکی به خصوص گوشی موبایل به طور دائمی آسیبی به چشم نرساند اما قطعا استفاده ی طولانی مدت از آنها عوارض جانبی به همراه دارد که می‌تواند همه مارا درگیر کرده و اذیت کند.

برخی از عوارض جانبی ناشی از استفاده طولانی مدت از وسایل الکترونیکی عبارتند از:

- تاری دید

- احساس درد در قسمت سر و شانه و گردن

- حساسیت بیش از حد به نور

- خشکی چشم

اگر از موبایل و کامپیوتر و تبلت و… زیاد استفاده می‌کنید و هر کدام از علائم بالا را دارید ممکن است به دلیل نگاه کردن طولانی مدت از این وسایل باشد.

بیشترین دلیلی که باعث می‌شود ما علائم بالا را تجربه کنیم ساطع شدن نور آبی از گوشی و به طور کل تمامی وسایل الکترونیک است که باعث سر درد و چشم درد می‌شود.

- پیروی از قانون ۲۰/۲۰/۲۰

قابلیت‌های چشم انسان برای مشاهده طولانی مدت به اجسام در فاصله نزدیک مناسب نیست. برای جلوگیری از هرگونه آسیب‌های بینایی بهتر است هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به فاصله ۲۰ فوتی (حدود ۶ متری) خود نگاه کنید تا تعادل عملکرد چشم‌ها بر هم نخورد. حتی بهتر است که بعد از استفاده از ابزار الکترونیکی به مدت ۴۰ دقیقه ؛ ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از آنها فاصله گرفته و به خودتان استراحت بدهید.

- تنظیم نور و کنتراست نور برای محافظت از چشم در برابر موبایل

تنظیم نور و کنتراست و همچنین اندازه فونت در گوشی‌های موبایل ، ۳ مولفه مهم به حساب می‌آید. هم روشنایی و کنتراست زیاد باعث اذیت شدن چشم‌ها می‌شود و هم نور و کنتراست پایین.

توجه داشته باشید برای محافظت از چشم در برابر گوشی هرگز نباید در جای تاریک به صفحه گوشی خود نگاه کنید؛ چون به شدت به چشم آسیب می‌رساند.

اندازه فونت را هم اصلا ریز نکنید؛ چون چشم‌ها را خسته می‌کند؛ اگر بزرگتر باشد خیلی بهتر است.

- هر چند ثانیه پلک بزنید و چشمانتان را با آب مرطوب کنید

پلک زدن مداوم، راهکار مقابله با خستگی چشم موقع استفاده از صفحه‌ کامپیوتر است. اما هنگام استفاده از گوشی موبایل از آن هم مهم‌تر است. خیره شدن برای زمان طولانی به صفحه نمایش، چشم‌ها را خشک می‌کند و راه طبیعی برای مقابله با خشکی چشم پلک زدن است. پلک زدن اثر منفی اشعه‌های صفحه نمایش را کاهش می‌دهد. پاشیدن کمی آب به چشم‌ها هم کمک بسیاری می‌کند. همین آب عادی‌ که روزانه از آن استفاده می‌کنیم هم کافی است و به قطره و اشک مصنوعی نیازی نیست.

- صفحه نمایش را تمیز کنید

باید بدانید که تمیز کردن صفحه نمایش گوشی باعث دید هر چه بهتر چشمان شما می‌شود و کارشناسان دریافته‌اند که صفحه نمایش کثیف باعث کار هر چه بیشتر چشمان شما می‌شود.

- فاصله درست را رعایت کنید

دلیل دیگر اینکه چشمان شما به صفحه گوشی موبایل حساس هستند این است که گوشی را بسیار نزدیک به چشمانتان می‌گیرید. بهتر است هنگام کار کردن با گوشی، کمی آن را از چشمانتان دور نگه‌دارید. حتی اگر مدت زمان زیادی از گوشی موبایل استفاده نمی‌کنید.

به ازای یکساعت کار با وسائل الکترونیکی 15 دقیقه به چشم استراحت بدهید

محمود جباروند، استاد چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «چگونگی خستگی درآوردن چشم هنگام استفاده از گوشی همراه و تبلت»، بیان داشت: بهترین کار برای استفاده از گوشی تلفن همراه و تبلت این است که یک ساعت از این وسائل الکترونیکی استفاده کنید و یک ربع به چشم‌ها استراحت بدهید.

روزانه 2 تا 3 مرتبه چشم‌ها را بشویید

وی ادامه داد: در روز سعی کنید دو تا 3 مرتبه پلک خود را بشوئید که شستن با آب خیلی بهتراست.همچنین ماساژ بدهید تا غدد چربی که منافذی دارند فعال باشند و چربی‌های پلک تخلیه شوند تا باعث خشکی چشم نشود.

استاد چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران متذکر شد: اگر احساس می‌کنید دچار خشکی هستید یا احساس جسم خارجی در چشم دارید و تصاویر شفافیت خوبی ندارد، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید؛ چون ممکن است علتی برای یک بیماری باشد.

جباروند اضافه کرد: متاسفانه خانمها چون بیشتر آرایش پلکی دارند، نمی‌توانند چشم خود را بشویند و استفاده طولانی و بیشتر از مواد آرایشی موجب خشکی چشم‌هایشان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha