دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 357307

محققان گیاه پزشکی دانشگاه وین به تازگی در تحقیقات خود متوجه شدند که سموم ناشی از ضایعات محصولات لاستیک خودروها در گیاهان به خصوص کاهو نفوذ کرده و در روی برگ‌های آنها می‌نشیند.

در سالاد شما هم تایر خودرو وجود دارد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات آنلاین به نقل از اینهبیتت، محصولات ضایعاتی تایرهای خودرو (TWP) پنج نوع سم در محیط زیست آزاد می‌کنند که بیشتر از همه روی کاهو اثر می‌گذارد.

آنیا شرمن، دانشجوی دکترا در مرکز میکروبیولوژی و علوم سیستم‌های زیست محیطی (CMESS) دانشگاه وین می‌گوید: اندازه گیری‌های ما نشان داد که کاهو تمام ترکیباتی را که ما بررسی کردیم از طریق ریشه هایش جذب کرد، آنها را به برگ های کاهو منتقل و در آنجا جمع کرد.

تیم تحقیقاتی این دانشگاه همچنین این آزمایش را نیز انجام داد، به طور تجربی، مواد ضایعاتی حاصل از تایر خودروها را به آب اضافه کردند تا میزان جذب آن در کاهو نشان داده شود. آنها کشف کردند که کاهو مواد شیمیایی را متابولیزه می‌کند و هنوز میزان خطرناک بودن این مواد در ریشه گیاهان مشخص نشده است.

بر اساس این مطالعه، انتشار TWP به محیط زیست حدود 5.9 میلیون تن در سال در سراسر جهان تخمین زده می شود. این ذرات می توانند از طریق هوا، جاده ها و استفاده از جامدات زیستی از تصفیه خانه های فاضلاب (WWTP) به زمین های کشاورزی برسند. تنها در آلمان، تخمین زده می شود که سالانه بین 1400 تا 2800 تن TWP در زمین های کشاورزی از طریق کاربرد بیوسولید ته نشین می‌شود.
همانطور که لاستیک ها در طول زمان فرسوده می شوند، ذرات کوچکی به نام میکروپلاستیک را در محیط آزاد می کنند. این میکروپلاستیک ها نقش مهمی در آلودگی اکوسیستم ما دارند. آنها می توانند خاک، آب و حتی هوایی که ما تنفس می کنیم را آلوده کنند.
لاستیک ها حاوی انواع مختلفی از مواد شیمیایی و فلزات سنگین مانند روی، سرب و کادمیوم هستند. هنگامی که لاستیک ها تخریب می شوند یا به طور نامناسب دفع می‌شوند، این مواد می توانند به خاک نفوذ کنند و خطراتی را برای زندگی گیاهان ایجاد کنند و به طور بالقوه وارد خاک شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha