رئیس گروه بانک خون بند ناف و سلول های بنیادی سازمان انتقال خون، از جمع آوری خون بند ناف در ۶ بیمارستان پایتخت خبر داد.

جمع آوری خون بند ناف در ۶ بیمارستان پایتخت/توصیه به مادران باردار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نسیم عزتی، با تاکید بر اینکه تنها بانک خون بند ناف رایگان کشور متعلق به این سازمان است و ذخایر سلول‌های بند ناف را در اختیار تمام بیماران قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: ۶ بیمارستان تهران در انجام این کار با سازمان انتقال خون همکاری دارند.

وی با اشاره به همکاری بیمارستان‌های نجمیه، بقیه الله (عج)، میلاد، پارسا، صارم و مصطفی خمینی (ره) با سازمان انتقال خون برای جمع آوری خون بند ناف مادران هنگام وضع حمل، اظهار کرد: مادران باردار می‌توانند به جای دور انداختن این گنجینه ارزشمند آن را به بانک خون بند ناف اهدا کنند تا کودکان و بزرگسالانی که دچار بدخیمی‌ها و بیماری‌هایی هستند که تنها راه علاجشان سلول‌های بنیادی خصوصاً از نوع بند ناف است، از این هدیه استفاده کنند.

وی اضافه کرد: البته شرط آن، زایمان در این ۶ بیمارستان است که با سازمان انتقال خون همکاری دارند زیرا خون بند ناف تحت شرایط خاص و تخصصی دریافت می‌شود که اطمینان حاصل شود به کیفیت آن لطمه‌ای نخورده باشد.

عزتی خاطرنشان کرد: بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون این محصول را برای مصرف تمام بیماران به صورت عمومی در سراسر کشور ذخیره سازی می‌کند و اهدای این سلول‌ها، نه برای اهدا کننده و نه برای بیمار دریافت کننده هیچ هزینه‌ای در بر ندارد.

وی تاکید کرد: کسانی که خون بند ناف خود را در این بیمارستانها به بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون اهدا می‌کنند، باید بدانند تفاوت این بانک با سایر مراکزی که چنین خدمتی ارائه می‌دهند این است که در بانک سلول‌های خون بند ناف سازمان انتقال خون اولین بیماری که واجد شرایط استفاده از این سلول‌ها باشد می‌تواند از سلول اهدایی استفاده کند اما در بانک‌های خصوصی فقط خود اهدا کننده و خانواده اش می‌توانند از سلول‌های بنیادی ذخیره شده استفاده کنند.

رئیس بانک خون بند ناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون افزود: بیمارستان‌هایی برای این کار انتخاب شده‌اند که دست کم ۸ زایمان در روز در آن انجام شود تا احتمال جذب اهدا کننده بالاتر برود.

وی ادامه داد: در این بیمارستان‌ها پس از مکاتبه معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با ریاست بیمارستان، یک یا دو نفر از همکاران سازمان معرفی و در اتاق عمل بیمارستان مستقر می‌شوند تا کارهای لازم برای مشاوره، اخذ رضایت و دریافت خون بند ناف از اهدا کننده را انجام دهند.

عزتی گفت: بانوان داوطلب اهدای خون بند ناف توسط این افراد مشاوره می‌شوند و در صورت واجد شرایط بودن و پس از امضای آگاهانه رضایت نامه، برای اهدای خون بند ناف حین عمل زایمان در شرایط خاص و استریل آماده خواهند شد.

وی افزود: نمونه اگر از شرایط استانداردی از قبیل تعداد سلول و حجم مناسب برخوردار باشد، فرآوری و ذخیره سازی محصول انجام می‌شود و این نمونه‌ها در ۱۵۸ درجه سانتیگراد زیر صفر و به مدت ۲۵ سال نگهداری می‌شوند که در مورد آنها تست سلامت گرفته می‌شود و اطلاعات روی سامانه مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ذخیره می‌شود.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۴ هزار و ۲۵۰ واحد خون بند ناف، اهدا و ذخیره سازی شده و از این میزان ۲۸ پیوند موفق انجام شده است که گوناگونی طوایف و اقوام موجود در کشورمان سبب می‌شود موارد تطابق سلول‌های بنیادی غیر خویشاوند اهدا کننده و بیمار سخت‌تر اتفاق بیافتد و امید است با افزایش تعداد خون بند ناف اهدا شده، میزان تطابق نیز افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha