به گفته محققان، چرت زدن منظم ممکن است فوایدی برای سلامت مغز داشته باشد.

چرت منظم نیمروزی مغز را ۶.۵ سال جوان نگه می دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیکال نیوز، بر اساس تحقیقات جدید، افرادی که تمایل ژنتیکی برای چرت زدن دارند، حجم مغز بیشتری نسبت به دیگران دارند.

از آنجایی که حجم مغز اغلب با افزایش سن کاهش می‌یابد، این مطالعه نشان می‌دهد که افراد با این استعداد ژنتیکی نسبت به افراد دیگر، پیری مغزشان کمتر بود.

اینکه آیا این مطالعه یک ارتباط علّی بین چرت زدن و سلامت مغز را نشان می‌دهد یا خیر هنوز مشخص نیست.

مطالعه جدید محققان دانشگاه کالج لندن در بریتانیا، دانشگاه جمهوری در اروگوئه و مؤسسه برود در ماساچوست، ارتباط احتمالی بین تمایل ژنتیکی به چرت زدن و حجم مغز را بررسی می‌کند، که شاخصی از سلامت مغز است.

نویسندگان این مطالعه داده‌های ۳۷۸۹۳۲ شرکت کننده در انگلستان را تجزیه و تحلیل کردند. افراد به طور متوسط ۵۷ سال سن داشتند.

در میان این افراد، محققان به دنبال افرادی با ۹۲ نوع ژنتیکی بودند که از قبل با چرت زدن‌های معمولی مرتبط شده اند. آنها همچنین حجم مغز، حجم هیپوکامپ، زمان واکنش و حافظه بصری را برای افراد دارای این نشانگرهای ژنتیکی ارزیابی کردند.

محققان دریافتند افرادی که دارای این ویژگی‌های ژنتیکی هستند احتمال بیشتری دارد که حجم مغز بیشتری داشته باشند. از دست دادن حجم مغز با تخریب عصبی به شکل آتروفی ناشی از مرگ سلولی همراه است، بنابراین حجم قوی مغز نشانه سلامتی در نظر گرفته می‌شود.

نویسنده اصلی این مطالعه «والنتینا پاز»، استادیار روانشناسی در دانشگاه جمهوری اروگوئه، گفت: «این اولین مطالعه‌ای است که تلاش می‌کند تا رابطه علّی بین چرت زدن روزانه و پیامدهای شناختی و ساختاری مغز را آشکار می‌سازد.»

دکتر پاز در ادامه افزود: «مطالعه به طور خاص نشان داد که حجم کل مغز به میزان ۱۵.۸ سانتی متر مکعب با چرت زدن روزانه بیشتر می شود».

دکتر پاز این میزان افزایش حجم مغز را "تقریباً معادل ۲.۶ تا ۶.۵ سال تفاوت در پیری مغز" توصیف می‌کند.

به گفته محققان، خواب برای دفع سموم از مغز و در نتیجه حفظ سلامتی مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha