سلامت نیوز: با افزایش جمعیت جهان به بیش از7میلیارد نفر، سرمایه گذاری های بیشتری برای جوانان لازم است.

 انتظار می رود طی پنج روز آینده، جمعیت جهان به 7 میلیارد نفر برسد. براساس گزارش وضعیت جمعیت جهان در2011، که امروز از سوی صندوق جمعیت ملل متحد انتشار یافت  چگونگی واکنش ما نسبت به این موضوع تعیین خواهد کردکه آیا آینده ای سالم، پایدار و قابل دوام ومساعد خواهیم داشت یا آینده ای که نابرابری ها، افول محیط زیست و ناکامی های اقتصادی ویژگی های آن خواهند بود. دکتر باباتونده اوسوتیمهین مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد، در پیش گفتار گزارش فوق با عنوان مردم و فرصت ها در دنیایی 7 میلیارد نفری می گوید دنیای 7 میلیارد نفری ما اکنون با برنامه ریزی و سرمایه گذاری درست برمردم- به منظور توانمند ساختن آنان برای انتخاب های درست که نه فقط برای خود آنان، بلکه برای همه مردم جهان مفید باشد- می تواند شهرهای شکوفای پایدار و قابل دوام، نیروهای کار مولدی که موجب تحرک و پیشرفت اقتصادها شوند، و جمعیت های جوانی که به رفاه جوامع خود مساعدت کنند، داشته باشد.

به این تعداد بی سابقه جمعیت جهان می توان از جهات بسیاری به عنوان موفقیتی برای بشریت نگریست، زیرا این امر به مفهوم آن است که طول عمر مردم بیشتر شده و تعداد بیشتری از فرزندان ما درجهان زنده می مانند. اما همه به تساوی از این دستاوردها یا از کیفیت برتر زندگی که این دستاوردها نشانه های آن است برخوردار نشده اند. تفاوت های عظیم و فاحش بین و در داخل کشورها وجود دارد. تفاوت هایی در حقوق و فرصت ها نیز بین  مردان و زنان، ودختران و پسران وجود دارد. اکنون ترسیم مسیری به سمت توسعه که به جای تشدید یا تقویت نابرابری ها از برابری حمایت کند مهم تر از هر زمان دیگر است. دکتر اوسوتیمهین در جریان انتشاراین گزارش در لندن گفت رسیدن به جهان 7 میلیاردی یک چالش، یک فرصت و یک فراخوان برای اقدام است. گزارش فوق همچنین در بیش از 100شهر دیگر جهان انتشار یافته است.ایشان یاد آوری کرد 1 میلیارد و 800 میلیون  نفر از 7 میلیارد نفر جمعیت جهان نوجوان و جوان بین 10و24 سال هستند.

  جوانان، با داشتن قابلیت برای تغییر شرایط کلی سیاست جهانی وبه حرکت درآوردن و پیش راندن اقتصادها با خلاقیت و توانایی های خود برای نو آوری، کلید آینده را دردست دارند. دکتر اوسوتیمهین اظهار داشت اما فرصت درک و شناسایی قابلیت های عظیم جوانان را باید اکنون مغتنم شمرد. ما باید برای سلامت و آموزش جوانان خود سرمایه گذاری کنیم. این سرمایه گذاری از نظر توسعه و رشد اقتصادی برای نسل های آینده بازده های عظیم خواهد داشت. وی با اظهار این امر که نقطه عطف امروز یادآور این نکته است که اکنون باید اقدام کنیم، افزود برنامه اقدام کنفرانس بین المللی جمعیت و توسعه 1994 قاهره و فراخوان آن برای توانمند سازی افراد به منظور اتخاذ تصمیم آزادانه در زمینه های مربوط به مسایل باروری خود، کماکان بهترین راهنما برای آینده است.

دکتر اوسوتیمهین گفت در حالی که سالگرد کنفرانس بین المللی جمعیت و توسعه در2014 به سرعت نزدیک می شود، داده ها در واقع نشان می دهند که مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی برابر دقیقا از مرکز ماموریت ما  در صندوق توسعه جمعیت ملل متحد می گذرد . اما هنوز فاصله زیادی تا به ثمر رسیدن کار ما باقی مانده است. توجه داشته باشید که 215  میلیون زن در سنین باروری در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند که به برنامه داوطلبانه تنظیم خانواده دسترسی ندارند. میلیون ها دختر و پسر نوجوان و جوان در جهان در حال توسعه،  به آموزش های درست درباره مسایل جنسی و اطلاعات کافی درابطه با طرز پیشگیری از حاملگی یا محافظت از خود دربرابر اچ آی وی دسترسی ندارند.

در مناطقی از جهان که شان و منزلت زنان پایین است، میزان بقای نوزادان و کودکان نیز پایین است. وما برای این که زنان و مردان و پسران و دختران را  در تمامی گستره های زندگی در شرایط برابر قرار دهیم باید موانع اقتصادی، حقوقی و اجتماعی را از میان برداریم. گزارش وضعیت جمعیت جهان در2011، عمدتا گزارشی از محل هایی است که جمعیت شناسان، سیاستگذاران، دولت ها، جوامع مدنی و افراد در آنجا با مسایل و تحولات جمعیت از پیرشدن تا افزایش سریع تعداد جوانان، از نسبت های بالای رشد جمعیت تا کاهش جمعیت ها، و از نسبت های بالای شهرنشینی تا مهاجرت فزاینده در سطوح بین المللی دست و پنجه نرم می کنند.کشورهایی که در این گزارش درباره مسایل آن ها بحث شده چین، مصر، اتیوپی، فنلاند، هند، مکزیک، موزامبیک، نیجریه و جمهوری مقدونیه  یوگوسلاوی سابق هسنتد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha