مواد تسکین دهنده مانند آلوئه ورا، کره شی و روغن نارگیل می توانند به تسکین التهاب و خارش ناشی از اگزما کمک کنند.

 کرم های خانگی برای تسکین علائم اگزما

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک بیماری مزمن پوستی است که با التهاب، خارش و قرمزی همراه است. اغلب به صورت لکه های خشک و خارش دار روی پوست ظاهر می شود که می تواند متورم شده و ترک بخورد و حتی تاول بزند.

ساخت کرم های خانگی برای اگزما به شما امکان می دهد از مواد شیمیایی سنگین اجتناب کنید و از قدرت طبیعی مواد گیاهی مانند آلوئه ورا، روغن نارگیل و کره شی استفاده کنید. این ترکیبات گیاهی قدرتمند به دلیل خواص مرطوب کنندگی و ضد التهابی خود شناخته شده اند و باعث تسکین علائم اگزما می شوند.

آیا کرم های خانگی برای اگزما موثر هستند؟

کرم های خانگی موضعی می توانند برای اگزما مفید باشند زیرا حاوی مواد طبیعی با خواص مرطوب کنندگی و ضد التهابی هستند.

موادی مانند آلوئه ورا، روغن نارگیل، کره شی و بلغور جو دوسر می توانند به آبرسانی و تسکین پوست، کاهش التهاب، تسکین خارش و بهبودی پوست کمک کنند.

کرم‌های خانگی همچنین به شما این امکان را می‌دهند که مواد را مطابق با نیازهای خاص خود آماده کنید و از محرک‌ها یا آلرژن‌هایی که ممکن است در محصولات آماده وجود داشته باشند اجتناب کنید. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که کره شی، مشتق شده از هسته درخت شی (Vitellaria paradoxa)، حاوی اجزای مفیدی مانند تری ترپن ها، توکوفرول، فنل ها و استرول ها است. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی هستند.

با این حال، اگر علائم شما شدید یا مقاوم به درمان باشد، ممکن است نیاز به استفاده از کرم‌های بدون نسخه یا تجویزی قوی داشته باشید. این کرم ها حاوی غلظت قوی تری از مواد فعال مانند کورتیکواستروئیدها یا تعدیل کننده های ایمنی هستند که می توانند برای کاهش التهاب بهتر عمل کرده و کنترل موثرتری برروی علائم داشته باشند.

بیشتر بدانید: انواع و شایع ترین علامت اگزما و راههای درمان

چگونه کرم خانگی برای تسکین اگزما درست کنیم؟

قبل از استفاده از کرم خانگی، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید. همچنین در صورت تمایل می توانید به آرامی پوستتان را لایه برداری کنید و از یک تونر مناسب پوستتان استفاده کنید. در اینجا چند دستور العمل برای ساختن کرم های خانگی برای اگزما آورده شده است:

کرم تسکین دهنده جو دوسر

بلغور جو دوسر به خاطر خواص تسکین دهنده اش شناخته شده است و قرن هاست که برای کاهش بیماری های پوستی مختلف از جمله اگزما استفاده می شود.

جو دوسر حاوی ترکیباتی مانند بتا گلوکان است که می تواند به آرام کردن التهاب، کاهش خارش و تسکین پوست خشک و تحریک شده کمک کند.

عناصر:

  • 1/2 فنجان بلغور جو دوسر ( برای تسکین خارش و التهاب)
  • 1/4 فنجان روغن نارگیل (مرطوب کننده، حاوی خواص ضد میکروبی)
  • 2 قاشق غذاخوری عسل (خاصیت ضد باکتریایی و درمانی دارد)
  • 10 قطره اسانس اسطوخودوس (اختیاری: پوست تحریک شده را آرام می کند)

بیشتر بدانید: تغذیه بر درمان اگزما اثر دارد؟

طرز تهیه:

در یک کاسه، بلغور جو دوسر را (در صورت تمایل، می توانید آن را نیز در مخلوط کن پودر کنید) همراه با روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس عسل را به آن اضافه کنید و هم بزنید و روغن اسطوخودوس را اضافه کنید.

همه مواد را هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. مقدار کمی از کرم خانگی را روی نواحی آسیب دیده خود بمالید و به آرامی روی پوست ماساژ دهید. بگذارید کرم چند دقیقه روی پوست بماند تا مواد به پوست نفوذ کنند.

با آب ولرم پوستتان را بشویید و به آرامی خشک کنید. باقیمانده کرم را در یک ظرف در بسته در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

مهم است که قبل از شروع استفاده از روغن های طبیعی با یک متخصص پوست صحبت کنید. همیشه قبل از امتحان یک اسانس جدید یک پچ تست انجام دهید.

بیشتر بدانید: ۱۱ درمان طبیعی برای اگزما

کرم تسکین دهنده ی آلوئه-زیتون

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است وقرمزی و خارش را کاهش می دهد و در عین حال احساس خنکی برای پوست ایجاد می کند.

روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی است که پوست را آبرسانی کرده و عملکرد آن را بهبود می بخشد و حاوی آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب است که پوست خشک و خارش دار را تغذیه کرده و تسکین می دهد.

یک مطالعه در سال 2020 اثربخشی Olivederma (ترکیبی از آلوئه ورا و روغن زیتون بکر) و بتامتازون (یک داروی کورتیکواستروئیدی) را در درمان اگزما در بین 36 شرکت‌کننده مقایسه کرد. نتایج نشان داد که الیودرما و بتامتازون هر دو به طور قابل توجهی شدت اگزما را کاهش دادند، اما الیودرما در مقایسه با بتامتازون بهبود بیشتری در شدت بیماری نشان داد.

Olivederma منجر به کاهش تعداد ائوزینوفیل (نوعی گلبول سفید خون درگیر در پاسخ‌های ایمنی) و سطح IgE سرم (ایمونوگلوبولین مرتبط با واکنش‌های آلرژیک) شد - این سطوح در گروهی که از بتامتازون استفاده می‌کردند به طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

عناصر:

  • 1/4 فنجان ژل آلوئه ورا (تسکین دهنده و مرطوب کننده)
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون (مرطوب کننده و تغذیه کننده پوست)
  • 1 قاشق غذاخوری کره کاکائو (آب رسان و نرم کننده پوست)
  • 10 قطره روغن گل رز (اختیاری: خواص آرام بخشی دارد و التهاب پوستی را کاهش می دهد)

طرز تهیه:

در یک کاسه ایمن که روی یک قابلمه آب در حال جوش قرار داده شده است، کره کاکائو را آب کنید.

وقتی کره کاکائو آب شد، روغن زیتون را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مخلوط را از روی حرارت بردارید و بگذارید کمی خنک شود. ژل آلوئه ورا را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. در صورت تمایل، روغن گل رز را به آن اضافه کنید. مخلوط را در یک ظرف تمیز بریزید و بگذارید کاملا خنک شود.

پس از سرد شدن، می توانید کرم را بر روی پوست مالیده و از فواید آن بهره مند شوید.

بالم کودک

وقتی نوبت به مراقبت از پوست حساس کودک مبتلا به اگزما می رسد، مهم است که مواد ملایم و ایمن را در اولویت قرار دهید. قبل از استفاده از کرم روی ناحیه آسیب دیده، حتما روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید.

در اینجا یک دستور ساده برای کرم اگزما خانگی برای کودکان آورده شده است:

برخی از روغن ها مانند روغن های دارچین و مرکبات، هرگز نباید در محصولات پوستی استفاده شوند.

عناصر:

1/4 فنجان کره شی (مرطوب کننده و تسکین دهنده پوست خشک و خارش دار)

2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل (خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد)

1 قاشق چایخوری بلغور جو دوسر آسیاب شده (تسکین دهنده خارش و التهاب)


دستورالعمل ها:

در یک کاسه کوچک مقاوم در برابر حرارت، کره شی و روغن نارگیل را با هم ذوب کنید. پس از ذوب شدن، اجازه دهید مخلوط برای چند دقیقه خنک شود. بلغور جو دوسر آسیاب شده را به مخلوط ذوب شده اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مخلوط را به یک ظرف تمیز و در بسته منتقل کنید و اجازه دهید در دمای اتاق جامد شود.

روغن‌های ضروری بسیار غلیظ هستند و می‌توانند باعث تحریک پوست یا واکنش‌های آلرژیک شوند، به‌ویژه برای افرادی که پوست حساسی دارند. همیشه اسانس ها را به درستی رقیق کنید، قبل از استفاده یک تست پچ انجام دهید و اگر نگرانی یا شرایط خاصی دارید با یک متخصص مشورت کنید.

حتی در صورت رقیق شدن، روغن های طبیعی نباید برای نوزادان یا کودکان نوپا استفاده شود.


سایر درمان های خانگی اگزما

اگزما یک بیماری شایع پوستی است و افراد راه های زیادی برای کاهش علائم خود در خانه پیدا کرده اند.

  • به طور مرتب پوستتان را مرطوب کنید: از مرطوب کننده های ملایم استفاده کنید تا پوست خود را هیدراته نگه دارید.
  • از صابون‌های ملایم و بدون عطر استفاده کنید: صابون‌های ملایم و غیر تحریک‌کننده یا پاک‌کننده‌های مخصوص پوست‌های حساس را انتخاب کنید.
  • از کمپرس های خنک استفاده کنید: برای تسکین پوست و کاهش خارش، از کمپرس های خنک و مرطوب روی نواحی خارش دار استفاده کنید.
  • حمام بلغور جو دوسر بگیرید: بلغور جو دوسر را به صورت پودر ریز خرد کنید و آن را در آب گرم به پوست خود بمالید یا در وان حمام بریزید و بدن خود را در آن بشویید. حدود 10 تا 15 دقیقه در حمام بدنتان را خیس کنید و سپس پوست خود را به آرامی خشک کنید.پس از آن از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

کرم های خانگی برای اگزما یک رویکرد طبیعی و قابل تنظیم برای مدیریت علائم ارائه می دهند. با استفاده از مواد تسکین دهنده مانند آلوئه ورا، روغن نارگیل یا کره شی، می توانید پوست ملتهب را مرطوب کرده و تسکین دهید. این درمان‌های خانگی می‌توانند مکملی بی‌خطر و مؤثر به روتین مراقبت از اگزما باشند و به کاهش خارش، قرمزی و خشکی کمک کنند. با این حال، اگر علائم شما شدید یا مداوم است، مهم است که از یک متخصص پوست کمک بگیرید. آنها می توانند به ایجاد یک برنامه برای نیازهای خاص شما کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha