چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 357718

با چند درمان ساده خانگی می‌توانید تا حد زیادی از دردسرهای ریفلاکس و سوءهاضمه راحت شویدترش کردن یا ریفلاکس یکی از اتفاقات آزاردهنده ای  است که اطلاع از زمینه‌ها، علایم و راه‌های درمان خانگی آن به شما کمک می‌کند کمتر دچار این مشکل شوید.

درمان‌های خانگی برای ترش کردن معده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،هرچند درمان‌های خانگی موثر هستند اما در موارد جدی، جای مراجعه به پزشک را نمی‌گیرند. خلاصه اگر به طور مداوم نفخ، آروغ و ناراحتی شکمی دارید یا درد شدید در ناحیه شکم تا سینه را تجربه می‌کنید، ممکن است به مشکل ترش کردن معده مبتلا شده باشید.

این وضعیت به دلیل تجمع بیش از حد اسید کلریدریک در دستگاه گوارش و معده ایجاد می‌شود که نتیجه آن افزایش PH معده و سوزش معده است.این وضعیت در صورت درمان نشدن، به شرایط مزمن مانند زخم و آسیب دستگاه گوارش منجر می‌شود. پس بهتر است برای پیشگیری از بروز هرگونه عوارض احتمالی آن، مشکل خود را در اولین فرصت درمان کنید.



علل ترش کردن


گاهی اوقات، ترش کردن مداوم معده ممکن است به دلیل التهاب معده و عفونت ( پیلوری) ایجاد شود. در مواردی هم نوشیدنی‌های گازدار حاوی گاز منجر به تولید اسید اضافی در معده می شود. مصرف بیش از حد موادغذایی هم می‌تواند یکی از زمینه‌ها باشد. همین‌طور استفاده از غذاهای پرادویه یا خوراکی‌هایی که عضله تحتانی مری را ضعیف می‌کنند. قهوه، چای، شکلات، نعناع، مرکبات و لبنیات ممکن است با تحریک عضلات مری منجر به ترش کردن معده شوند.


علایم ترش کردن معده


تجمع اسید در معده باعث احساس استفراغ می‌شود که معمولاً به آن حالت تهوع گفته می‌شود.ریفلاکس معده به مری، منجر به احساس سوزش سردل و طعم ترش در مری و دستگاه‌های گوارشی می‌شود. نفخ معده به سیر شدن زودهنگام بعد از خوردن یک وعده غذایی کوچک اشاره دارد که همراه با خارج شدن گاز معده است. اما تا مراجعه به پزشک با این مشکلات چه‌کنیم؟


درمان‌های خانگی برای ترش کردن


سرکه سیب | سرکه سیب می‌تواند به خنثی‌سازی اسید اضافی تولید شده در معده کمک کند و PH معده را به میزان طبیعی خودش بازگرداند.یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را با یک لیوان آب مخلوط کنید و این مخلوط را بنوشید. در صورت لزوم بعد از چند ساعت این کار را تکرار کنید.

موز| به نظر می‌رسد مصرف موز برای درمان ناراحتی‌های معده از جمله سوء هاضمه ، موثر است. در طول روز ۲، ‌۳ عدد موز قبل یا بعد از غذا بخورید.


چای بابونه| ترکیبات موجود در بابونه منجر به تسکین علایم سیستم گوارشی می‌شود. این چای به رفع گرفتگی معده، نفخ، حالت تهوع و
سوء هاضمه کمک می‌کند.


دارچین| در سنین مختلف از دارچین برای درمان سوء هاضمه، گرفتگی شکم، حالت تهوع و نفخ شکم استفاده می شود. دارچین از سیستم گوارشی بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.


چای سبز| این چای سرشار از آنتی‌اکسیدان است. مصرف هر روز چای سبز می‌تواند از بروز اختلالات دستگاه گوارش جلوگیری کند.


آب سیب|سیب حاوی پکتین است. پکتین فیبری است که می تواند به هضم و بهبود سلامت روده کمک کند و منجر به سلامت دستگاه گوارش می‌شود. پس یک فنجان آب سیب بنوشید. اگر احساس می کنید خیلی غلیظ است می توانید آن را به نسبت مساوی با آب رقیق کنید. برای مدتی این کار را ۲ بار در روز انجام دهید.


آب لیمو| آب لیمو اثر ضد اسیدی دارد و می‌تواند به رفع نفخ، گاز و سوزش معده کمک کند. هضم را بهبود می‌بخشد و جریان صفرا به معده را افزایش می‌دهد.


بلغور جو دوسر| این ماده دارای خواص بالقوه پروبیوتیک است که به سلامت روده کمک می‌کند. یک فنجان بلغور جو دوسر را با آب گرم مخلوط کنید سپس نصف قاشق چای‌خوری عسل یا میوه‌هایی مانند توت و موز را به دلخواه خود به آن اضافه و به عنوان وعده غذایی میل کنید.


ماست| ماست حاوی پروبیوتیک‌هایی است که رشد بیش از حد باکتری های ناسالم معده را کنترل می‌کند. این باکتری‌ها باعث تولید اسید اضافی، نفخ شکم و گاز می‌شوند. در طول روز۲ ، ۳ فنجان ماست ساده بخورید. در نهایت در صورت تداوم مشکل با پزشک خود مشورت کنید.
برای تهیه این مطلب از «پزشکت» کمک گرفتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha